تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تأیید «قهری» تغییر ساعت رسمی در ایران

سخنگوی دولت ایران اعلام کرد: ساعت رسمی این کشور با وجود تحمیل «هزینه‌های مختلف مالی و اجتماعی» از اول فروردین‌ماه «به طور قهری» یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلام‌حسین الهام با اعلام این‌نکته که «تغییر ساعت در نیمه نخست سال موجب افزایش مصرف برق می‌شود» تأکید کرد این اقدام هزینه‌های پنهان مالی برای دولت خواهد داشت.

سخنگوی دولت همچنین تغییر ساعت را موجب «زحمت» در تعیین اوقات شرعی دانسته است. به‌گفته الهام، مردم در دو سال اخیر از تغییر ندادن ساعت در راحتی و آسایش بوده‌اند و دولت هیچ تمایلی برای به رنج انداختن مردم ندارد.

سخنگوی دولت اعلام کرد، دولت تلاش خواهد کرد این مصوبه را لغو کند. پیش‌تر گفته شده بود که دولت با وجود تأیید مصوبه از سوی شورای نگهبان آن را اجرا نخواهد کرد؛ چون در آن ابهامات قانونی وجود دارد.

سابقه تغییر ساعت

در سال۱۳۷۰ خورشیدی و در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای اولین بار، هیأت وزیران وقت اعلام کرد: ساعت رسمی در جمهوری‌اسلامی همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در 31 شهریورماه به حالت اول باز گردد.

اما دولت محمود احمدی‌نژاد در اسفند‌ماه سال ۱۳۸۴ (پس از ۱۵ سال) این مصوبه را ابطال کرد. غلام‌حسین الهام سخنگوی دولت، دلیل لغو مصوبه قبلی هیات دولت را «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «عدم وجود بررسی های دقیق وکارشناسانه برای تأیید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام کرد.

پس از آن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماهه نخست سال کنند؛ اما در نهایت آن‌ها به‌صورت قانون در نیامدند. این در حالی بود که منابع مختلف پیشنهادهای مختلفی، هم‌چون تاریخ‌هایی جدید برای آغاز و پایان تغییر ساعت در سال را مطرح می‌کردند.

در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک ماده واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس هفتم رسید و بنا شد قانون ساعت رسمی کشور هرسال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده ‌شده و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده شود.

اطلاعات بیشتر در ویکی‌پدیا

نظرهای خوانندگان

با تبریک بمناسبت فرا رسیدن سال نو همگانی ایرانی ، امیدوارم نوروز با امدن خود برای همه ایرانیان هم زبان و هموطن پیام اور صلح و دست اوردهای ناشی از ان باشد !.
این همان تغییر ساعت بود که این اقایان »» شاه «« را به بهانه بی احترامی به اوقات شرعی ، از تخت بپائینش کشیدند ! حال چه کسیست که انان را با همین بهانه از تخت بپائین بکشد ؟! هیچکس !!.
داوید.

-- داوید. ، Mar 20, 2008 در ساعت 08:51 PM

سالهاست که تغيير ساعت در استراليا انجام می گيرد اما هيچ اختلالی در امور کشور ومردم پيش نمی آيد همچنانکه در ايران قبل از انقلاب هم مشکلی بمناسبت تغييرساعت روی نمی داد ، اگر چه همان زمانها هم روحانيون ساکن قم و پيروانشان اين عمل را غير شرعی دانسته و از ترس گزيده شدن! ازتغييرعقربه های ساعت ابا داشتند۰ گويا آقای احمدی نژاد برای لاپوشانی کردن ناتوانی خود ، سياست شنا کردن در جهت خلاف جريان آب را پيشه کرده است ۰

-- بدون نام ، Mar 20, 2008 در ساعت 08:51 PM

با درود فراوان به همه ی ایرانیان، بنده تصورم این است که دولت ما که توان رفع مشکلات کوچکی چون تغییر ساعت رسمی کشور را ندارد، چگونه می خواهد از پس مشکلات بزرگی که پیش روی آینده ی کشور خواهد بود، بر آید .؟!

-- هموطن ، Mar 20, 2008 در ساعت 08:51 PM

مسائلی مهمتر از تغییر ساعت رو کارشناسی کنن (اقتصاد فلج -گرونی- بیکاری )

-- علی ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:51 PM

هیچ فرقی در مصرف انرژی انجام نمیشه
میشه ثابت هم کرد

-- علی ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:51 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)