تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تعیین مهلت برای معترضین تبتی

بدنبال خشونت‌های تبت که ۱۰ کشته بر جای گذاشت، مقامات دولت تبت به تظاهر‌کنندگان مخالف چین تا روز دوشنبه برای تسلیم شدن فرصت دادند.

بی‌بی‌سی‌نیوز با اعلام این خبر نوشت، رئیس دولت تبت با بیان این‌که "نقشه جدایی‌طلبان شکست می‌خورد"، نسبت به ادامه آشوب‌های پراکنده در شهر «لهاسا» هشدار داد.

رسانه‌های دولتی پیشتر از مرگ ۱۰ نفر از جمله چند تاجر که در آتش سوختند خبر داده بودند. هیچ خارجی در میان کشته‌شدگان دیده نشده است.

در همین حال «دالایی لاما» رهبر تبعیدی تبت، چین را به خاطر کشته‌های روز جمعه سرزنش کرد.

در بیانیه‌ای از سوی دولت در تبعید تبت اعلام شده است: "گزارش‌های تائید نشده از کشته شدن ۱۰۰ نفر در ناآرامی‌ها خبر می‌دهند."

این گزارش می‌افزاید که کشورهای غربی و ایالات‌متحده در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک پکن، به شدت وقایع تبت و تصمیمات دولت چین در قبال آن را زیرنظر دارند. تایوان نیز اقدامات دولت چین در تبت را محکوم کرده و دلیل اصلی شورش‌های اخیر را نقض حقوق بشر در تبت دانسته است. رئیس دولت تبت از سوی چین منصوب می‌شود.

خشونت‌ها در تبت در پنجمین روز تظاهرات آرامی که به مناسبت چهل‌و‌نهمین سالگرد سرکوب قیام مردم تبت آغاز شده بود بالا گرفت. دستگیری تعدادی از راهبان بودایی، راهبان دیگر را که خواستار آزادی آنان بودند به خیابان‌ها کشاند.

رویترز نیز در این خصوص نوشت، خشونت‌های تبت در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

دولت چین که رهبر معنوی تبعیدی تبت، دالایی‌لاما، را به خاطر آشوب‌های اخیر تبت متهم می‌کند، مرتب تصاویر حمله به مغازه‌های چینی در تبت و آتش زدن آن‌ها را پخش می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)