تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتخابات مجلس ایران آغاز شد

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران، امروز از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد.
حدود 44 میلیون ایرانی بالای هجده سال واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

هم‌زمان با آغاز انتخابات، رادیو و تلویزیون ایران با پخش برنامه‌هایی، مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند با حضور گسترده در محل‌های اخذ رای "اتحاد و همبستگی" خود را به جهانیان نشان دهند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای از نخستین کسانی بود که صبح امروز رای خود را به صندوق انداخت و از مردم ایران خواست با حضور در پای صندوق‌های اخذ رای، آینده سیاسی کشورشان را تعیین کنند.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام هم صبح امروز رای خود را به صندوق انداخت و از مردم خواست برای تقویت قدرت قوه‌مقننه رای دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشمی‌رفسنجانی گفت: "به آنهایی که شاید در انتخابات حضور نمی‌یابند می‌گویم این یک اشتباه مهم و خودزنی است." وی به مسئولان انتخابات نیز توصیه کرد "امانت‌دار باشند تا انتخاباتی آبرومند و خوب" برگزار شود.

خبرگزاری ایرنا به نقل از محسنی‌اژه‌ای، وزیر اطلاعات هم به مردم اطمینان داد که حتی یک رای از روی غفلت و اشتباه جابه جا نخواهد شد. وزیر اطلاعات گفت، همه مراقب هستند که مردم با آرامش کامل رای بدهند.

نتایج انتخابات و میزان مشارکت
مقامات ایران اعلام کرده‌اند نتایج رسمی و نهایی انتخابات در شهر‌های بزرگ تا چند روز پس از برگزاری انتخابات اعلام نخواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات امروز جمعه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها گفت: "اعلام نتایج انتخابات رسماً باید از سوی وزارت کشور اعلام شود."

میزان حضور رای‌دهندگان در این انتخابات براساس اعلام خبرگزاری‌های ایران، 50 تا 60 درصد پیش‌بینی شده است.

بیش از 45 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور برای اخذ آراء 44 میلیون نفر در نظر گرفته شده است. حدود 4500 نامزد برای 290 کرسی مجلس که 30 کرسی آن به تهران اختصاص داده شده است با یکدیگر رقابت می‌کنند.

جریان‌های انتخاباتی
براساس لیست‌های انتخاباتی، سه گروه مشخص سیاسی در این دوره از انتخابات حضور دارند؛ محافظه‌کاران، اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل. بیش‌تر توجهات مثل دوره‌های قبل به نامزد‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب معطوف شده است.

اصلاح‌طلبان منتقد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران بوده و خواستار تغییرات اجتماعی و اقتصادی و نیز روابط بهتر با غرب هستند. از طرف دیگر طیفی از محافظه‌کاران از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند.

اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات با دو فهرست "ائتلاف اصلاح‌طلبان" و "اعتماد‌ملی" شرکت کرده‌‌اند، که همین امر تا حد زیادی شانس آن‌ها را برای کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس کاهش می‌دهد.

در میان محافظه‌کاران نیز در ماه‌های اخیر اختلاف نظرهایی وجود داشته است.

این جریان سیاسی با دو فهرست "جبهه متحد" و "جبهه فراگیر" در انتخابات حاضر شده است.

نظرهای خوانندگان

باور كنيد تقلبه من همين الان از پاي صندوق اومدم تو مسجد دو تا بسيجي گذاشتن يكي براي بيسوادا ليست جهبه متحد اصولگرايان را مي‌نويسه و اون يكي به بقيه برگه هاي تبليغي اونا رو مي ده من هم كه اعتراض كردم از مسجد پرتم كردن بيرون خواهش مي كنم اين مطلب رو منتشر كنيد

-- محمد ، Mar 14, 2008 در ساعت 02:34 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)