تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

راهپیمایی قریب‌الوقوع مردم قم علیه سروش

گروهی از طلبه‌ها و روحانیون قم با صدور اطلاعیه‌ای از مردم این شهر خواستند تا در راهپیمایی که در اعتراض به سخنان عبدالکریم سروش برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

این اطلاعیه امروز جمعه، در سطح شهر قم توزیع شده است.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن در اختیار زمانه قرار گرفت، آمده است:" بار ديگر صداي شيطان از حلقوم عمال پست و فرومايه‌اش شنيده شد و ساحت مقدس قرآن و پيامبر اعظم (ص) را مورد هتاكي قرار داد، بنابراين مردم در اعتراض به سخنان كفرآميز برخي روشنفكران داخلي در انكار صريح وحي و توهين به پيامبر(ص ) در راهپيمايي شركت كنند."

عبدالکریم سروش چندی پیش در یک گفت وگوی رادیویی در خارج از ایران، گفت:" پيامبر نقشي محوري در توليد قرآن داشته است."

"تکفیر سروش در بالاترین"

در اين اطلاعيه همچنین تاکید شده است:"سروش كافر كه سالهاست جيره‌خوار شياطين داخلي و خارجي است، براي چندمين بار و اين بار در آستانه رحلت جانسوز پيامبر اعظم (ص) صريح‌تر از هميشه وحي الهي را منكر شده است. اكنون جاي اين پرسش باقي است كه چرا قوه قضائيه كه مرجع قانوني اجراي حكم مرتد است، اقدامي نمي‌كند و اين خائن را دستگير و و محاكمه نمي‌كند."

سخنان سروش در مورد کتاب مقدس مسلمانان و نقش پیامبر اسلام در تدوین آن با اعتراض گسترده روحانیون و مذهبیون مواجه شده است. به‌طوری که مجید مجیدی کارگردان فیلم‌های سینمایی نیز در دفاع از ساحت پیامبر اسلام، با انتقاد از سخنان سروش وی را کافر دانست.

نظرهای خوانندگان

دوستان طلبه اگر بر سخنان اندیشمند بزرگ دکتر سروش جوابی دارند بفرمایند در غیر این صورت بهتر است سکوت کنند تا بیش از این مورد تمسخر مردم قرار نگیرند.

-- بدون نام ، Mar 7, 2008 در ساعت 02:24 PM

Doctor Shariati moaataghed bood ma baiad az olgooie protestan estefadeh konim va sheae ra motahavvel konim. in kar faghat az kasi dar sathe soroosh ba miaiad.

-- Amir ، Mar 7, 2008 در ساعت 02:24 PM

خدا بخیر کند با این جماعت مقلد عوام !

-- بدون نام ، Mar 7, 2008 در ساعت 02:24 PM

به نظر من عبدالکریم سروش یک مسلمان واقعی و معتقد است و آنچه را هم گفته یک بحث کلامی است که جدید هم نیست و این تکفیر هم چیزی جز زبونی روحانیونی که می خواهند از او انتقام بگیرند نیست.

-- علی ، Mar 7, 2008 در ساعت 02:24 PM

آقای مجیدی با استناد به حرف مولوی که دکتر سروش بدان دلبسته است ؛ او را کافر خواند.
این به معنای کفر در وادی فقهی نیست؟
شما هم هی شورش کنید!

-- فرزانه ، Mar 7, 2008 در ساعت 02:24 PM

Majide Majidi savade barkhord ba soroush ra nadarad, hata savade cinemayiash joz taghlid az planha o sekanshaye filmhaye gharbi o khanegi nist. motaasefane in jour adama kasseye daghtar az ash mishavand

-- Nam ، Mar 7, 2008 در ساعت 02:24 PM

شعری از شاملو تقدیم به روشنگر گرامی جناب آقای سروش:
(شغالی گر , ماه بلند را دشنام گفت!
پیران شان مگر , نجات از بیماری را تجویزی اینچنین فرموده بودند فرزانه در خیال خودی را, که به تندر پارس میکند...).
به یقین که پارس شغالان پیر بیمار به ماه بلند ما (دکتر سروش) نخواهد رسید و با این موج نوی روشنگری , ایران آینده وامدار او خواهد بود.
به امید عزت و سلامتی اش.

-- آرش ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

یعنی از این بدتر هم ممکن است بشود؟ باورم نمیشود که عده ای توانسته اند یک مملکت را های جک کنند....عجب ! این وسط هم هر کی دستش می رسد و میکروفون به دستش می افتد آتش بیار معرکه میشود. حالا این خود شیرینی آقای مجیدی جایزه ای هم برای ایشان لابد به همراه دارد !

-- یک خواننده ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

عنان تا در کف نامردمان است
ستم با مرد خواهد کرد نامرد

-- احمد ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

lotfan tan shamloo ra dar goor nalarzanid

-- majid ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

كف گير كه به ته ديگ برسه همين ميشه و تنها كاري كه ميتوني بكني اينه كه جيغ بزني. امروز پاسخ كتر سروش به ايت الله سبحاني در سايتشون درج شد.من كه دهنم وا مونده بود از اينهمه استدلال منطقي.فكر كنم با اين استدلالها همه چيز روشن شد و بعيد ميدونم حضرات ايات حرفي براي گفتن داشته باشند.

-- محمد رضا ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

ايشان با اين حرف ها تمام انبياي الهي را زير سوال برده با چنين نظريه اي خداوند نمي تواند بندگان خود را بازخواست كند كه به دور از عقل به نظر مي رسد.

-- داريوش ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

an maahe shamloo agar mahe taghvimi bood mishod be sorosh chasbandash

-- ali ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

vajeye "Pars" saghha ra arabha bekhatere dalayele nejadi o zede Irani be kar mibordand

-- بدون نام ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

از طلاب آماده راهپیمایی درخواست می شود قبل از هر کلام و اقدام حد اقل یکبار متن سخنرانی و یکبار توضیح دکتر سروش را بخوانند و اگر قانع نشدند هر عملی را که لازم می دانند انجام دهند در غیر اینصورت ممکن است خدای ناکرده آلت دست دیگران قرار بگیرند

-- بی نام ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

و هراس آنان همه از اين است که ديوارشان فرو ريزد بر سرشان و مزبله هويدا شود، و مردم از پس ديوار برون شوند و آنان نيز همچون همگان برای ارتزاق مجبور به کار شوند و ملک و ملت و ناموس ديگر بدست آنان نباشد!! و اما کار گذشته است و سيلاب آخرين خشتهای خام اين ديوار مزبله را می روبد. و سروش هم باريکه آبی مودب و هوشمنداست که بر اين سيل طوفنده و بنيان کن که ظلم و جور و نامردی و نامردمی مرتجعين به غروش و گستاخيش واداشته و ادب را فراموش کرده می پيونددو به آن قوام می بخشد. شايد کار بزرگ سروش ترانسفورميشن و تغيير سرشت اين دين باشد تا بتواند با انسانی شدن و بيرون آمدن از آن فرهنگ « قتلا قتلو » قرانی قدری بدرد شب و روز و زندگی اين مردم بخورد. طبق اخبار موثق از قم و از مشهد و حوزه های ديگر طلبگی در صد بزرگی حتا از طلبه های ايران شديدا تحت تاثير سروشند و اماده کردن تظاهرات بر عليه سروش هم برای مرعوب کردن آنهاست. تهران

-- بدون نام ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

وقتی دست های حلاج را از بدنش جدا می کردند خنده ای کرد
گفتند از برای چه می خندی؟
گفت:دست از آدم بسته قطع کردن آسان است
مرد آن است که دست صفات قطع کند

-- برج ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

سينما گران ايرانی در اکثريتشان بنوعی سر سپرده ی ولايت فقيهند، غير از بيضايی که در ايران است و پرويز کيمياوی و ناصر تقوايی و امير نادری و... که در خارجند ديگران همه واسته ی پولی و حتا خودفروشی اين رژيمند. و آقای مجيد مجيدی که ديگر حسابش پاک است و خودش هم به اين سرسپردگی افتخار می کند. من تنها را حواله می دهم به سردمدار اينان عباس کيارستمی و نامه اش به محمود احمدی نژاد. :

اين نامه در روزنامه ی همشهری 2/4/1384 منتشر شد. آنرا بخوانيد و اگر در خارج از ايران زندگی می کنيد و زبان خارجی بلديد هم فتوای مجيد مجيدی در تکفير و يعنی خکم مرگ برای سروش را ترجمه کنيد هم اين نامه را. تا آنها بفهمند که به چه کسانی مدل افتخار می دهند. بايد فيلم اين آقايان را تحريم کرد. زيرا اين رسم هنرمند بودن نيست. اين نامه ی کيارستمی آنرايکبار بخوانيد:

پسرم وقتی ۵ساله بود روزی مشغول خوردن بيسکويت بود، دوستی از او بيسکويت خواست و من هم از او خواستم که بيسکويتی به من بدهد. اما بهمن يک بيسکويت بيش‌تر نداشت. بلاتکليف به هر دوی ما نگاه کرد که تنها بيسکويتش را به کدام يک از ما دهد. دوست من مشکل را ساده کرد و به او گفت: "بيسکويت را به کسی بده که بيش‌تر دوستش داری." بهمن نگاهی به هر دوی ما انداخت و به من گفت: " بابا من تو را بيش‌تر دوست دارم اما دلم می‌خواهد بيسکويتم را به او بدهم." هنوز نمی‌دانم آن روز، آن بيست چند سال پيش در ذهن پسر ۵ساله‌ام چه گذشت که بيسکويتش را به آن ديگری داد، که کم‌تر از من دوستش می‌داشت. ولی من دليلی دارم که چرا رأی‌ام را به ديگری خواهم داد.

آقای احمدی‌نژاد، برای من دلايل بسيار ساده‌ای وجود دارد که تو را بيش‌تر از او دوست دارم. تو برای من يادآور سال ۵۷ هستی. در آن زمان اخلاق، آرمان و از خودگذشتگی برای تغيير زندگی مردم مفاهيمی انتزاعی نبودند؛ چيزهای طبيعی و جزيياتی زنده از روحيه و عملکرد ميليون‌ها جوان معتقد و سالم و راستگويی بودند که می‌خواستند از انقلاب فرصتی فراهم آورند تا طبقه‌ی محروم جامعه شرايط بهتری برای زندگی داشته باشند. بعد از بيست و چند سال نگاه که می‌کنم به وضوح آن اعتراض را همراه با افسردگی درونی تو را درک می‌کنم. تو هم‌چنان بی‌دروغ «ما»ی سال ۵۷ را زنده می‌کنی. من تو را دوست دارم چون نمی‌توانم به خودم راست نگويم که می‌دانم آن‌چه می‌گويی راست می‌گويی. اين واقعيت است که در جهان کنونی قله‌های ثروت با دست‌اندازی به پله‌های قدرت جايی برای رشد مردم باقی نمی‌گذارند.

در اين ميان، آقای احمدی‌نژاد اما چيزی وجود دارد که تو را در دنيای ۲۰۰۵ ما وصله‌ی ناجور می‌کند. پس اکنون با کمال تأسف تو تنها به درد آن می‌خوری که از دنيايی چنين آرمان‌باخته و بازيگر، افسرده شوی. دنيايی که در ۲۷ سال ساخته شده است و ما هم جزيی از اين دنيا هستيم. دنيا شرايط دشواری برای برای بازي راستگويان آفريده است اما هم‌جنسان قادرند دست يکديگر را بخوانند و...

دوست عزيز، به‌سادگی بگويم ما نمی‌توانيم خود را در سال ۵۷ متوقف کنيم. ديگر آن آن باورها از زندگی واقعی رخت بربسته است و در معادلات سخت کنونی، ما تنها تصميم‌گيرندگان بازی کنونی نيستيم. تو درست‌تر از آن و اصولگراتر از آن هستی که بتوانی در بازی پيچيده‌ی سياستگزاران آلوده به قدرت بازی کنی، پس به قول مدرس " اکنون کسی لازم است که قاعده‌های بازی اين جهان را آموخته باشد."

برای همين من رأی‌ام را به کسی می‌دهم که او را کم‌تر از تو دوست دارم اما کسی توانمندتر از تو در درک .اقعيت‌های امروز زندگی است. همه‌ی اميدم آن است که او لااقل اين‌بار با عطف به آرای تو بداند هنوز مردم محروم ما چشم به راه‌اند. پس گوشه‌چشمی به طبقه‌ی محروم داشته باشد و به سلامت اداره‌ی جامعه بها دهد. دوست عزيز من، تا کنون دو بار رأی داده‌ام و هر دو بار پشيمان. اين بار با آمادگی بيش‌تر بار ديگر پای صندوق رأی خواهم رفت و اما رآی‌ام را به ديگری خواهم داد که او را به اندازه‌ی تو دوست نمی‌دارم. روزگار غريبی است برادر...
عباس کيارستمی تهران 1/4/1384

-- بدون نام ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

خداراشکرکه پس ازدوسال ازروی کارآمدن دولت احمدی نژاددوباره کفن پوشی راه افتادزیراپس ازدوران خاتمی کفن پوشان خودشان حاکم شده بودندودیگروقت نداشتندکه برعلیه خودشان به خیابان بیایند

-- ناصر ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

مرد آن است كه دست صفات- كه كلاه همت از تارك عرش در مي كشد- قطع كند. پس پاهايش بببريدند. تبسمي كرد و گفت:"بدين پاي سفر خاك مي كردم. قدمي ديگر دارم كه هم اكنون سفر هر دو عالم كند؛ اگر توانيد، آن قدم ببريد.

-- شيما ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

مگر ایت ا.. خامنه ای اینهمه روی کرسی های نظریه پردازی ناکید نمی کنند پس چگونه است که حتی از خواندن یک نظر انهم در حیطه ی علمی جوش عوامانه می زنید همبشه بادمان باشد که حمایتهاد متحجرانه کمر اسلام را می شکند

-- محمد ، Mar 8, 2008 در ساعت 02:24 PM

من دین عامیانه تکفیر کن و دهشت بار خود را با سروش فرو کوفتم و به جای آن دینی پر از مهربانی، دانش، تحمل و اندیشه به جای آن نشاندم.
نمی دانم که هم میهنان طلبه و پاره ای از علمای دین چرا چنان دلبسته در قواعد بشری هستند و گمان می کنند که به راستی خداوند از فاصله ای دور جبریل را ماموریت داده و او نیز براه افتاده است و خود را به پیامبر رسانده و از طرف خداوند به او امر به خواندن آنچه خداوند خواسته کرده؟ چرا نمی اندیشند که اینها قوانین دنیوی است و خداوند در ماست و ما در خداوند شناوریم و نیازی به انبوهی سختی ها برای نشاندن کلام بر زبان ما نیست. ما به اندازه کوزه وجودمان از زلال خداوند بهره می بریم و محمد نیز به اندازه کوزه وجود خودش که با ما قابل قیاس نیست.
چرا از علمای دین کسی مصداق به مصداق به بحث با سروش نمی نشینند و فقط عوام الناس بیچاره را به جان او می اندازند و با استفاده از جملات کلیشه ای سینه ستبران تهی مغز را تحریک می کنند.
اصلا چرا در مقابل این همه جور و ستم و نابرابری خاموشی اختیار کرده اند و فقط نگران آنند که نکند با سخنان متفاوت برخی، پایه های منابر سست شود و تهیه نان و آبش مانند سایر مردم به سختی میسر شود؟
هم میهنان گرامی باور کنید که هیچ کس آنقدر دیوانه نیست که بخواهد با ادیان بزرگ الهی یا حتی غیر الهی بستیزد و اساسا دوره دوره این کارها نیست. همه به فکر پیشرفت هستند و پخته کردن عقل و جان آدمیان. عده ای نا آگاه دایم به مردم القاء می کنند که همه دنیا به فکر ضربه زدن به اسلام هستند. مگر نه این است که در دنیا اسلام رو به رشد ترین دین به لحاظ تعداد پیروان است.
اگر دین گریزی و دین ستیزی هست در همین کشور دین زده ماست.
به خدا که در عجبم از این همه بی عدالتی در دولت عدالت پیشه!!

-- دین و دل ، Mar 9, 2008 در ساعت 02:24 PM

من تا اسمان هفتم رفتم و بعد مرا باز گردانیدند گفتم اکنون چگونه زندگی کنم آمد که چراغی از عقل تورا می نماییم و بعد از یک سال جستجو تفکرات و اندیشه های سروش بمن نز دیک شدند

-- مرغ باغ ملکوت ، Mar 10, 2008 در ساعت 02:24 PM

سلام عزيزاي من،دكتر سروش از بزرگترين دانشمندا و نظريه پردازايه عصر حاضره و هيچ شكي تو اين قضيه نيست ولي هر واژه اي يه مفهوم و معناي بيروني داره مخصوصا اگر خدا اونو تعريف كرده باشه،اسلام يه دين تعريف شدست،توسط خود خدا بوسيله پيغمبر،بعد از ايشونام كه تكليفمون مشخص شده:"قرآن+ائمه"،به همين سادگي،هيچ اجباريام تو پذيرشش نيست چون خدا به ما اختيار داده،حالا چه لزومي داره اين عزيز اينقدر اسرار دارن خودشونو مسلمون معرفي كنن و نظريه هايي بدن كه با بديهيات در تناقضه(اگر كسي بياد به شما بگه 5=2*2 كلي هم به نظر خودش دليل و استدلال بياره ما بايد حرفاشو قبول كنيم)بهتر نيست ايشون با جمع آوريه نظرياتشون و تدوين كردن اونا دين جديديو ارائه بدن

-- oblivion ، Mar 16, 2008 در ساعت 02:24 PM

از این دوست عزیز میپر سم که آیا تصادفا این بدیهیات شون و از تلویزیون جمهوری اسلامی و کتاب دینی جناب حداد یاد نگرفتن؟

-- بدون نام ، Mar 17, 2008 در ساعت 02:24 PM

بی حرمتی به ساحت خوبان قشنگ نیست
باور کنید پاسخ آئینه سنگ نیست

-- بدون نام ، Apr 12, 2008 در ساعت 02:24 PM

ازدیدگاه جامعه شناختی هرنظروگفته ای راباید دررابطه باموضع ومبداءش تحلیل کردبالاخره انسان اسیرامیال واغراض خویش می باشد بنابراین سخنی که گفته می شودبایدببینیم چه اهداف درپشت سرش نهفته است سخنهای کسانی مانند سروش که وابستگی به موضوع بحث شان نداردبسیار معقول ومنطقی می نماید تاکسانی که معیشت وهمه چیزشان ازمجاری موضوع بحثشان فراهم می شودبدین سبب این منتقدان برای اینکه حرفهاشون مقبول ومطبوع بیفتدباید مثل بقیه مردم ازعرق پیشانیشان ارتزاق بکنندتااینکه حرف هایشان رابطه ای باحقیقت بیابدونه بامعیشت.

-- لطفی زاده ، Apr 12, 2008 در ساعت 02:24 PM

متاسفانه آنها که ادعای با اخلاق بودن را دارند در نظرات بالا بیش از همه هتاکی کرده انداینکه نظرات سروش کفر امیز است از روز روشنتر است.من مطمئنم این نظر دهندگان مدعی یکبار هم سخنان آیت الله سبحانی را نخوانده اند و فقط تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمنان به علما هتاکی می کنند و کور کورانه از هر کس که ندای مخالفت با دین را بلند کند طرفداری می کنند.

-- m-kh ، Apr 30, 2008 در ساعت 02:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)