تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مراسم جایزه اولاف پالمه برای پروین اردلان

به گزارش خبرنگار زمانه، در مراسمی با شرکت شماری از مقامات پیشین سوئد، جایزه اولاف پالمه، از جوایز بزرگ حقوق بشر، روز پنج‌شنبه به پروین اردلان تعلق گرفت.
پروین اردلان یکی از پایه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در ایران است.

Download it Here!

لیسبــِت پالمه، همسر اولاف پالمه، نخست‌وزیر ترورشده سوئدی، در این مراسم، لوح تقدیری را به شیرین اردلان خواهر پروین اردلان اهداء کرد. در این مراسم که در استکهلم برگزار شد نخست‌وزیر سابق و نمایندگان سابق پارلمان سوئد و جمعی از فمینیست‌های سوئدی و ایرانی نیز شرکت داشتند.

پیام پروین اردلان

پروین اردلان در یک پیام ویدئویی که در این مراسم پخش شد به بازداشت و تهدید ۵۰ تن از فعالان کمپین اشاره کرد و بر مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های برابری‌خواهانه زنان تأکید کرد. او مسالمت‌آمیز بودن این فعالیت را امری دانست که به آن نیرو می‌بخشد. اردلان همچنین افزود: با بازداشت فعالان، مادران این فعالان نیز فعال شده‌اند و این کمک بزرگی به جنبش نموده است..

اردلان در این پیام افزود:
فعالیت های مجدانه افراد و نهادهای حقوق بشری و فمینیستی و نیز رسانه‌های خبری در پیگیری وضعیت فعالان جنبش زنان در ایران بسیار ستودنی است.

اگر ما زنان ایران به درافکندن طرحی برای بیان خواسته‌ها و اولویت‌هایمان قادر شده‌ایم این خواسته‌ها با تلاش فعالان جنبش‌ها و نهادهای حقوق بشری در سراسر دنیا دنبال شده و هرچه بیشتر تداوم یافته است.

به گزارش خبرنگار زمانه، پیر شوری، رئیس بنیاد اولاف پالمه نیز در سخنرانی خود، کار جنبش برای تساوی حقوق زنان و مردان در ایران را کاری سخت نامید. او همچنین به مجله زنان اشاره کرد و از تلاش زیاد این مجله تعطیل‌شده ایرانی در زمینه برابری زنان و مردان سخن گفت.

جایزه اولاف پالمه به نام نخست‌وزیر محبوب سوئد نامیده شده که در سال ۱۹۸۶ ترور شد. این جایزه به منظور ترغیب صلح و خلع سلاح و مبارزه با نژادپرستی ایجاد شده است و شامل یک دیپلم افتخار و ۷۵ هزار دلار می‌شود.

پروین اردلان ۳۶ ساله قرار بود تا خود شخصاً برای دریافت جایزه اولاف پالمه به سوئد سفر کند ولی مقامات ایرانی از این سفر جلوگیری کردند. کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد نسبت به جلوگیری مقامات ایران از سفر پروین اردلان انتقاد کرد.
اردلان در دهه ۱۹۹۰ مرکز فرهنگی زنان را در ایران تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۵ نخستین خبرنامه اینترنتی حقوق زنان، به نام زنستان را راه‌اندازی نمود. در آوریل ۲۰۰۷، دادگاه انقلاب او را به خاطر انتقاد به وضعیت حقوق زنان در ایران "خطری برای امنیت ملی" به شمار آورد و به سه سال زندان محکوم کرد. او خواستار تجدید نظر در این حکم شده است.

خبرهای مرتبط:

پروین اردلان: جنبش یک میلیون امضاء در حال باردادن است

نقض رای بدوی پنج فعال زن

نظرهای خوانندگان

اين مطلب براي لينك در زمانه مناسب است
http://aftabehh.blogfa.com/post-116.aspx

-- آفتابه ، Mar 7, 2008 در ساعت 04:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)