تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

متکی: اهانت مذهبی نقض حقوق بشر است

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران خطاب به روزنامه‌نگاران گفت: هتک حرمت نسبت به چهره‌های مذهبی و اهانت به حساسیت‌های مذهبی دیگران باید به عنوان نقض حقوق بشر به شمار آید."

به گزارش فرانس‌پرس، متکی روز چهارشنبه گفت: "باید خط روشنی میان آزادی بیان و اهانت به مقدسات مذهبی کشیده شود." وی افزود: ما حرکت زشت انتشار کاریکاتورها و تکثیر فیلم‌هایی را که به این مقدسات توهین می‌کنند شدیداً محکوم می‌کنیم."

متکی که در جریان شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت افزود: "استانداردهای کنونی حقوق بشر باید به گونه‌ای اصلاح شود تا با حساسیت‌های مذهبی نیز انطباق پیدا کند."
وی ادامه داد: تحریک احساسات یک‌ونیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان ایده خوبی نیست.

اشاره صحبت‌های او به انتشار دوباره کاریکاتورهایی در مورد حضرت محمد در روزنامه‌های دانمارکی و خبر انتشار قریب‌الوقوع فیلمی ساختهٔ خـِیرت ویلدِرس هلندی در انتقاد به قرآن است. ویلدرس از نمایندگان دست راستی پارلمان هلند است که به خاطر دیدگاه‌های ضد اسلامی خود شهرت دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران ، در رأس یک هیئت سیاسی در هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس شرکت کرده و ضمن سخنرانی در جمع نمایندگان کشورها، مواضع ایران درباره وضعیت نقض حقوق کودکان و زنان در فلسطین را مطرح کرده و درحاشیه این اجلاس با چندتن از وزرای خارجه و نیز مقامات سازمانهای بین‌المللی دیدار خواهد داشت.

نظرهای خوانندگان

مرگ خوبه امّا برای همسایه

-- مسافر گذرا ، Mar 6, 2008 در ساعت 01:56 PM

Che Ruyee Darin shoma ha!!

-- sangi ، Mar 6, 2008 در ساعت 01:56 PM

دلم ز صو معه بگرفت خرقه سالوس!
جناب متکی در حالی ادعای احترام به ادیان و مذاهب را دارد که حکومت های اسلامی به خصوص رژیم جمهوری اسلامی و مخصوصا دولتی که آقای متکی نماینده آن هستند نمونه بارز نفی حقوق اقلیت های دینی است.
آیا اینان همان کسانی نیستند که آن بلا را به سر دراویش گنابادی آوردند. آیا اینان همان کسانی نیستند که اجازه ساخت مسجدی را به سنی مذهبان تهران ندادند و آنها را تحت فشار دایم قرار می دهند و آخر از همه آیا اینان همانانی نیستند که بهاییان ایران را به بلایای بی انتها دچار کرده اند. مشاغلشان را از دستشان گرفتند. گورستانهایشان را ویران کردند. خانه هایشان را نیمه شب بر سرشان آوار نمودند(نمونه آن ماه گذشته در آباده فارس اتفاق افتاد که منزل آقای بهرامی را بابلدوزر ویران نمودند.) بیش ۲۰۰ بهایی را بی هیچ جرمی و بعضا بدون هیچ دادگاهی اعدام نمودند و بعضی را سر به نیست ساخته اند.جوانان بهایی را از ورود به دانشگاه ها محروم نمودند و اخیرا نوجوانان و کودکان بهایی را در مدارس تحت فشار و تحقیر قرار می دهند.
آخر شرمی هم از خرقه آلوده خویش ندارند. در کنار تمام دولتهایی که تا کنون در جمهوری اسلامی به نقض بارز حقوق بشر پرداختند دولت احمدی نژاد هنر دیگری نیز دارد. این نو عروس نابغه می تواند در چشم جهانیان نگاه کند و با اطمینان بی نظیری دروغ بگوید.
در چشم دنیا خیره شود و بگوید که: می دانی که دروغ می گویم ولی من اهمیتی نمی دهم و دروغ می گویم. به سلامتی اسلام دروغ می گویم.

-- بدون نام ، Mar 6, 2008 در ساعت 01:56 PM

آقای متکی با سلام. شما و ولی نعمتانتان حضرات آيات الله و حجج اسلام و ملايان ديگر، در تمامی عمر پاک و مطهرشان انواع و اقسام توهينها را اعم به يهوديان با واژه ی بسيار زننده « اللهم الخذلل يهود و اهله» اللهم اخذليهود و النصارا» و در حق زرتشتيان هنوز هم آبانبارهای دوشيره در يزد و کرمان موجود است، هنوز چاهای آب برای مسلمانان و مسيحيان جلفا وجود دارد، هنوز بهاييان را با مالشان و به ناموسشان به جانشان تعرض می شود، هنوز به ديوار مسجد سنیها در گنبد قابوس نجاست ماليده می شود و همه به فتوای ولايت کسانی که شما مواليشان هستيد. و اما حالا ناگهان با زبان الکنتان خواهان اجرای حقوق بشريد!!! عجبا چطور ناگهان اسلحه غربی را مجانی خريده ايد!! آری مجانی!!! آقای متکی گر چه همه حتا دوستانتان به کند ذهنی سرکار واقفند ولی قدری تامل فرماييد . شايد دريابيد بايد سم بکم شويد. خاموش باشيد آقا بگذاريد اين ساز نا زده بماند. بمانيد خاموش.

-- منوچهر ، Mar 6, 2008 در ساعت 01:56 PM

پس این همه احانت به مقدسات دین بهایی در ایران چی میشه

-- بدون نام ، Mar 7, 2008 در ساعت 01:56 PM

درود بر كورش بزرگ كه 2500 و اندي سال پيش ان گونه حقوق بشر را نگاشتند كه امروز بر بالاي دروازه حقوق ملل جهان قرار دارد و امروز سردمداران كنوني حقوق بشر را اينكونه پاس مي دارند با اراجيف گويي و چرند پراكني.

-- بهراد ، Mar 7, 2008 در ساعت 01:56 PM

آقای متکی این اهانتهائی که به مقدسات اسلام وارد میشود نتیجه اعمال و رفتار شماست ناراحت نباشید.نتیجه گستاخیها و بی حرمتیهائی است که شما و امثال شما بنام دین به دین کردید و اینگونه اسلام را معرفی نمودید و الا آن بنده خدائی که این کاریکاتور را کشیده که شناختی از اسلام نداشته!!فقط از روی اعمال و رفتار شما توانسته اسلام را بشناسد که نتیجه اش همین شد که ملاحظه فرمودید...

-- ناشناس ، Mar 9, 2008 در ساعت 01:56 PM

be nam hoo jan ra dar nafas afarid
besyari az moshkelat mardome IRAN ,rishe dar naagahi va fobiyaye dinist ke dar hame pish manafeh ya khesarathay siyasi,egtesadi nagshe balai ifa mikonad.
bari inja nokte sokhan kotah ast va nemitavan tashrih kard
hal dar IRAN emroze ma tanha mafiya ,dalalane dini arze andam mikonand
pas nabayad jomlegane anan ra iydeh danest,che recad be hogoge bashar,va ehterame an,zibande agl iin ast eslami ke az an be sokhan miavarand kamelan zed mabani an amal mikonand,rosvayan zaman hamishe nagshe hag be janebi dashtehand ta payane amaleshan.
ba tashakor

-- omid nourizadeh ، Mar 9, 2008 در ساعت 01:56 PM

با سلام خیلی متشکرم که حقایق را بیان می کنید که افراد جامعه از سوتفاهمات بیرون امده و خود به دنبال حقیقت بگردنند

-- بدون نام ، Mar 13, 2008 در ساعت 01:56 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)