تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پروین اردلان ممنوع‌الخروج شد

پروین اردلان، روزنامه‌نگار و از مدافع حقوق زنان در ایران اعلام كرد، امروز در حالیکه قصد داشت برای دریافت جایزه اولاف پالمه سال ۲۰۰۷، به سوئد برود، مقامات ایرانی به وی اجازه خروج از كشور ندادند.

به گزارش وب سایت "تغییر برای برابری" پروين اردلان كه بامداد امروز، براي شركت در مراسم اهداي جايزه اولاف پالمه، عازم استكهلم بود، پس از انجام تشريفات قانوني خروج از كشور، با حكم دادستاني از هواپيما پياده و گذرنامه وي ضبط شد.

خبر‌های مرتبط در بالاترین

این فعال جنبش زنان، همچنین به رادیو زمانه گفت:"مقامات ايراني گذرنامه مرا گرفتند و به من دستور دادند 72 ساعت بعد براي گرفتن آن به بخش گذرنامه دفتر رياست‌جمهوري مراجعه كنم." وي تاكيد كرد:"اين تاخير 72 ساعته احتمالا مانع از شركت من در مراسم اهداي جايزه كه قرار است، ششم مارس در استهكلم برگزار شود خواهد شد."

نسرین ستوده وکیل اردلان نیز در گفت وگو با زمانه با تایید این خبر گفت:" تشریفات سفر خانم اردلان در تمام مراحل به‌طور قانونی طی شده و لغو سفر وی در خاک جمهوری اسلامی صورت نگرفته است، چراکه وی پس از عبور از مرز هوایی از نظر قانونی دیگر در خاک ایران نبوده است."

اردلان به خبرنگار زمانه گفت که: "اين تاخير ۷۲ساعته احتمالاً مانع از شركت من در مراسم اهداي جايزه كه قرار است، ششم مارس در استهكلم برگزار شود خواهد شد."

اردلان كه چندي پيش و پس از اعلام خبر اهداي جايزه اولاف پالمه، به دادسراي تهران احضار شده بود در پاسخ به این سوال که آیا این احضاریه و مراجعه به دادیاری امنیت دادسرای تهران ممکن است مانعی در پیش راه حضورش در مراسم اهدای جایزه ایجاد کند، به راديو زمانه گفته بود: «من ممنوع‌الخروج نیستم و قصد دارم در این مراسم شرکت کنم.‬»

قرار بود در مراسمي جایزه سال ۲۰۰۷ بنیاد اولاف پالمه «به پاس تلاش موفق در تبدیل خواست برابری حقوقی زنان و مردان به یکی از وجوه اصلی مبارزه برای دموکراسی در ایران»، به پروین اردلان از فعالان کمپین یک میلیون امضا اهدا شود.

بنیاد یادبود اولاف پالمه برای ایجاد تفاهم بین‌المللی و امنیت مشترک، در سال ۱۹۸۷ به منظور پاس‌داشت تلاش‌های بشردوستانه‌ی پالمه، نخست‌وزیر پرآوازه‌ی سوئد تاسیس شد. پالمه از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ که ترور و کشته شد، به مدت شانزده سال رهبر حزب سوسیال دمکراسی سوئد و طی دو دوره نیز نخست وزیر بود.

پروین اردلان از پایه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز است. او که سردبیر نشریه‌ی اینترنتی تریبون فمینیستی ایران و عضو تحریریه‌ی مجله اینترنتی زنستان، ارگان‌های تعطیل شده‌ مرکز فرهنگی زنان بوده؛ در حال حاضر عضو تحریریه سایت تغییر برای برابری است.

پروین اردلان: ما نسل سوخته‌ایم
پروین اردلان برنده جایزه اولاف پالمه شد

پروین اردلان به دادسرای تهران احضار شد

نظرهای خوانندگان

درود بر این شیر زن.
ما که شرمساریم

-- R ، Mar 3, 2008 در ساعت 09:20 PM

خانم اردلان روزي جايزه خود را از مردم ايران و زنان اين مرزوبوم دريافت خواهند كرد.آن روز دير نخواهد بود.

-- ش ، Mar 3, 2008 در ساعت 09:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)