تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ژازه طباطبايي مجسمه‌ساز ایرانی درگذشت

"ژازه طباطبايي" مجسمه‌ساز برجسته، شب گذشته در سن 77 سالگي در بيمارستان "آتيه" تهران درگذشت.


پرنده بهشت

"طباطبايي" (که نام خود را «تباتباای» امضا می کرد) از پيشگامان هنر مدرن در ايران و از جمله نقاشاني بود كه موضوعات سنتي را به شيوه‌ مدرن بيان مي‌‌کرد. وی همچنین مجسمه‌هايش را با استفاده از آلات و ادوات مستعمل ماشين‌هاي صنعتي خلق مي‌‌کرد.

به گزارش ایرنا، طباطبایی از سوم بهمن به دليل عوارض ناشي از عفونت ريه، مشكلات قلب، كليه و دستگاه تنفسي در بيمارستان آتيه تهران بستري و به دليل افت سطح هوشياري راهي بخش مراقبت‌هاي ويژه شد.

اين هنرمند پايه‌گذار و مدير گالري "هنر مدرن" ايران بود و آثارش در استراليا، چين، انگليس، فرانسه، ‌آلمان، يونان، هند، ايران، ايتاليا، موناكو، اسپانيا، سوئد،‌ تركيه، آمريكا و يوگسلاوي به نمايش گذاشته شده بود.

ژازه در سال 1329 از هنرستان "هنرپيشگي" ديپلم گرفت و اولين نمايشگاه نقاشي خود را که نقاشي‌هايي با سبک مينياتور بودند برپا کرد. سپس در سال 1333 در رشته کارگرداني و مباني تئاتر دانشکده ادبيات ايران شاگرد اول شد و نمايش "پيراهن ملواني" را به صحنه آورد. طباطبايي در سال 1339 دوره نقاشي را در دانشکده هنرهاي زيبا به‌پايان رساند و نگارخانه "هنر جديد" را بنياد نهاد که اولين گالري در ايران به شمار مي‌رفت.


شیر - زن و خورشید، ۱۹۶۰

خسرو سینایی، کارگردان و فیلم‌ساز، تا کنون دو بار ژازه و آثار او را به تصویر کشیده است. بار اول در سال ۱۳۴۷ سینایی ساخت فیلم «شرح حال» را درباره مجسمه‌های او آغاز کرد و روی هر مجسمه صدایی گذاشت. بار دوم نیز در سال ۱۳۷۶ بود که سینایی فیلم «کوچه پاییز» را از زندگی ژازه و گالری «هنر جدید» ساخت.

سینایی معتقد است گالری هنر جدید در تهران که در حال حاضر شاید بیش از پنج هزار مجسمه ژازه در آن نگهداری می‌شود، یکی از استثنایی‌ترین مکان‌های فرهنگی و هنری ایران در دوران مدرن است که باید آن را ثبت کرد و از آثار منحصر به فرد آن نگهداری کرد.

در باره ژازه در زمانه:

برای کی شعر بنویسم؟ گفتگوی مجتبا پورمحسن با ژازه طباطبایی

نوشته عباس معروفی: مراسم شمع آجین ژازه یا تاجگذاری من

بیژن روحانی: به سلامتی ژازه

نظرهای خوانندگان

ميدانم که به شما مربوط نميشود ولي من نيازمند ارشاد وراهنمايي هستم. سايت راديو بي بي سي ، نام طباطبايي را "تباتبايي" مينويسد،مايلم بدانم کدام املا صحيح است؟

--------------------------------
زمانه: آقای طباطبایی خودشان اسمشان را با "ت" می نوشتند و امضا می کردند، اما این رسم الخط شخصی ایشان بود. صحیح "طباطبایی" با ط است.

-- جوادي ، Feb 9, 2008 در ساعت 06:02 PM

Ba dorud.
If Mr tabatabai chose to use a certain spelling for his artistic name, why would you not respect that?! who cares what the "correct" spelling for his last name is?!
With regards,

zagros

-- بدون نام ، Feb 10, 2008 در ساعت 06:02 PM

ناگاه به یاد آن جمله معروف افتادم که هیچگاه به درستی درک نمیشود: چه زود دیر میشود... و بار دیگر ستاره ای از آسمان هنر ایران خاموش شد یادش در همه اذهان سبزباد

-- آرین ، Feb 11, 2008 در ساعت 06:02 PM

I wish I had a chance to see him again before it was too late...

-- Golnaz ، Mar 1, 2008 در ساعت 06:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)