تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

برندگان جوایز ورلد پرس فتو اعلام شدند

هیئت داوران بین المللی پنجاه و یکمین جایزه ورلد پرس فتو سال 2007، را به عکس رنگی عکاس انگلیسی، تیم هدرینگتون، اهدا کرد.

این عکس در 16 سپتامبر سال 2007، گرفته شده و سرباز آمریکایی را در حال استراحت در سنگر "رسترپو"، نشان می دهد. نام این سنگر از نام یکی از همرزمانش که در این سنگر کشته شد، گرفته شده است.

دومین رسته از لشکر 503 نیروی زمینی آمریکا در دره کورنگال در شرق افغانستان، مستقر می شود. این دره به دلیل سقوط هلی کوپتر های آمریکایی و خونین ترین جنگ های تاریخ افغانستان، شهرت بدی دارد. این قطعه عکس هدرینگتون، از مجموعه عکسهایی است که برنده جایزه دوم مجموعه عکس های خبری هم شده است. او از طرف نشریه "ونیتی فر"، به افغانستان سفر کرده است.

گری نایت، رئیس هیئت داوران درباره عکس هدرینگتون گفت: «این عکس گویای فرسودگی یک انسان، و فرسودگی یک ملت است. ما همگی به این نتیجه رسیدیم. این عکس، روایتگر انسانی است که به آخر خط رسیده است».

ماری آن گولون، عضو دیگر هیئت داوران می گوید: «من همه نیرویم را بکار گرفتم تا به مردم همه بدی ها را نشان بدهم. این عکس کیفیتی انسانی دارد.عکس به ما می گوید که این جنگ، بنیان زندگی این مرد است».

رکورد کشورهای شرکت کننده با 125 کشور شکسته شد و تعداد عکس هاس ارسال شده 5019 عکاس از سرتاسر دنیا بود که نسبت به سال گذشته 12 و نیم درصد افزایش داشته است. تعداد عکس های فرستاده شده 80536، قطعه بود که هشتاد در صد شرکت کنندگان ترجیح داده بودند عکس هایشان را از طریق اینترنت بفرستند.

هیئت داوران به 59 عکاس از 23 کشور که در 10 موضوع تعیین شده شرکت کرده بودند، جایزه داد. این عکاسان از کشور های: استرالیا، بلژیک، بغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه،ژاپن، چین، سوئیس، زیمبابوه، لهستان، اسرائیل، ایتالیا،پرتغال، اسپانیا، روسیه، آفریقای جنوبی، آلمان، مجارستان، انگلستان، هلند وآمریکا شرکت کرده بودند.

مجموعه عکسهای برگزیده 2007 را در اینجا ببینید

تیم هدرینگتون، روز شنبه 28 آوریل 2008، طی مراسمی در آمستردام، جایزه اش را دریافت خواهد کرد. جایزه او مبلغ 10 هزار یورو است و شرکت کانن، یک دوربین به او هدیه خواهد داد.

سازمان غیرانتفاعی و مستقل ورلد پرس فتو (عکسهای خبری جهان) در سال 1955 در هلند پایه گذاری شد و شرکت کانن یکی از حامیان مالی آن است. این سازمان هر سال یک مسابقه عکاسی خبری برگزار می کند که از مسابقات معتبر جهانی در این رشته است. مجموعه نمایشگاههای عکس این سازمان در 45 کشور جهان بیش از 2 میلیون نفر در سال بازدیدکننده دارد و هر ساله عکسهای مسابقه سالانه آن نیز در کتابی جداگانه منتشر می شود.

منبع: سایت رسمی ورلد پرس فتو 7 فوریه 2008

نظرهای خوانندگان

ورلد پرس فتو، هیچ ترجمه‌ای در فارسی ندارد؟ اگر هم نداشته تا کنون، ترجمه‌پذیر نیست؟ تیتر به کنار، کاش دستِ‌کم در متن خبر، عبارت فارسی آن را هم به کار می‌بردید.
پایدار باشید.

-- خوابگرد ، Feb 8, 2008 در ساعت 05:22 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)