تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض روشنفکران ایران و جهان به لغو امتیاز زنان

هزار وپانصد چهره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به لغو امتیاز مجله زنان اعتراض کردند.

مجله زنان پس از 16سال انتشار، 8 بهمن ماه سال‌جاری از سوی هیات‌نظارت بر مطبوعاتِ وابسته وزارت ارشاد به اتهام "اخلال در حقوق عمومی" و "تضعیف نهادهای نظامی و انقلابی" لغو امتیاز شد.

صادر کنندگان این بیانیه با انتقاد از اطلاعیه دبیرخانه هایت نظارت که مجله زنان را "نشریه تند فمینیستی" خوانده است، اعلام کرده‌اند:"بر اساس قانون مطبوعات فعلی که همه ما انتقادهای جدی بر آن داریم، لغو امتیاز نشریات جزو شرح وظایف هیئت نظارت بر مطبوعات نیست."

در بخش دیگری از این بیانیه اعتراضی، از کاهش سقف تحمل مسئولان نسبت به طرح مطالبات زنان انتقاد شده است.

متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید

در این بیانیه، مجله زنان سرچشمه آگاهی‌بخشی دختران و مادران و مادربزرگان این مرز و بوم معرفی و تاکید شده است:"بر این عقیده‌ایم که هر زنی که سدی را در مسیر خودآگاهی جنسیتی خود در هم شکسته است، روزگاری خطی از هزاران نوشته "زنان" را به دل نشانده است."

امضاء کنندگان این بیانیه، تصمیم خارج از نوبت هیئت نظارت بر مطبوعات در مورد مجله زنان را اقدامی تحریک‌آمیز ارزیابی کرده و چنین اقدامی را در شان این هیات ندانسته‌اند.

آنان همچنین از این هیئت نظارت خواسته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر کند و تاکید کرده‌اند که تا زمان انتشار دوباره مجله زنان به اعتراض خود از همه راه‌های قانونی موجود ادامه خواهند داد.

زیبا میرحسینی استاد دانشکده مطالعات شرقی و خاورمیانه لندن و از امضا کنندگان این نامه به زمانه گفت: مجله زنان مهم ترین مجله‌ای بود که در مورد مسائل زنان در خاورمیانه و در دنیای اسلام منتشر می‌شد. مطالبی که مجله زنان به آنها می‌پرداخت بسیار مورد توجه و علاقه متخصصین و فعالان امور زنان بود.

او در مورد دلیل توجه بین‌المللی دانشگاهیان و واکنش آنها را به توقیف مجله زنان گفت: مجله زنان روزنه خوبی برای دانشگاهیان بود که از طریق آن می‌توانستند مسائل اجتماعی ایران را بررسی کنند و الان این روزنه بسته شده است.

از سوی دیگر ده‌ها تن از اساتید دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی از آمریکا و دیگر نقاط جهان، در نامه‌ای به نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، با ابراز "تاسف عمیق" از لغو مجوز ماهنامه‌ی «زنان»، خواستار رفع هرچه سریع‌تر موانع انتشار این ماهنامه‌ی شده‌اند.

در این نامه که به امضای 120نفر از شخصیت‌های برجسته فرهنگی جهان رسیده، نام شخصیت‌های برجسته‌ای همچون؛ یورگن هابرماس، نوام چامسکی، شیرین عبادی، هایده مغیثی، مهرانگیز کار، ژانت آفاری، علی بنوعزیزی، کاظم علمداری، نیکی کدی، نیره توحیدی، آزاده کیان، افسانه نجم‌آبادی، هاله افشار، احمد صدری، اکبر گنجی، اکبر مهدی، مهرداد مشایخی، هاله اسفندیاری، فریده فرهی، مارگارت بدران و... دیده می‌شود

متن نامه 120 نفر روشنفکران جهان را از اینجا بخوانید

مجله زنان 8 بهمن سال‌جاری به دلیل آن‌چه که از سوی هیات نظارت بر مطبوعات "اخلال در حقوق عمومی" و "تضعیف نهادهای نظامی و انقلابی" نامیده شد و با استناد به اصل ۲۴ قانون اساسی و صدر ماده ۶ قانون مطبوعات و مصوبه نشست ۲۹۸ شورای عالی امنیت ملی به تاریخ ۲۸/۸/۷۹ و تبصره ۲ از ماده ۵ قانون مطبوعات مبنی بر لازم‌الاجرا بودن این مصوبات به دلیل"بی‌توجهی به تذكرات كتبی و شفاهی" بنا به رأی اعضای هیئت، لغو مجوز شد.

نظرهای خوانندگان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد كتاب درسي دختران و پسران بايد جدا بشود. البته اينكه چرا خداوند بزرگوار براي دختران و پسران و مردان و زنان يك كتاب فرستاده از اسرار است و اسرار الهي را نه سرپرست وزارت آموزش و پرورش مي‌داند و نه دختران و پسران.

احتمالاً در كتاب درسي دختران داستان دهقان فداكار اينگونه خواهد شد:

...صغرا خانم فداكار خيلي ناراحت شد اول خواست پيراهنش را در بياورد ببندد به چوبدستي و آتشش بزند. بعد يادش آمد لخت مي‌شود و اگر چشم مسافران نامحرم به او بيفتد خدا او را با چوبدستي‌اش در آتش جهنم مي‌اندازد. بعد خواست چادرش را استفاده كند ياد موهايش افتاد. سپس متوجه شد لازم نيست مثل مردها به هر بهانه‌اي لخت بشود، او زن است و خدا به او عقل داده لذا نفت فانوسش را ريخت روي چوبدستي و چوبدستي‌اش را آتش زد و چون دويدن براي زن بد است سلانه سلانه به طرف قطار رفت اما دير شده بود و قطار با سنگ‌ها برخورد كرد و همه‌ي مسافران شهيد شدند. انا لله و انا اليه راجعون

-- امین ، Feb 12, 2008 در ساعت 08:36 PM

واقع مسخره است پس چرا مردم اینقدر ساکت اند

-- رعنا ، Feb 13, 2008 در ساعت 08:36 PM

توی خوابگاه دخترانه دانشگاه ازاد خوراسگان (اصفهان) به خاطر داشتن گوشی دوربین بچه ها رو از خوبگاه اخراج میکنن استدلالشونم اینه که با گوشی دوربین دار میشه فیلم مستهجن! دید تا وقتی همچین کسایی هستند که رگ غیرتشون واسه زنا قلمبه بشه ماری خوشیو نمی بینیم

-- بدون نام ، Feb 13, 2008 در ساعت 08:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)