تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

اعتراض کردم، ولي...
جمیله کدیور برای اثبات مسلمانی خود در سرمقاله‌ روزنامه اعتماد نوشته است:"به عدم احراز صلاحيتم اعتراض کردم تا ثابت کنم مسلمانم و نسبت به نظام و قانون اساسي مساله‌يي ندارم."

کدیور که به زعم هیات‌های اجرایی "صلاحیتی" برای حضور در انتخابات ندارد، در واکنش به چنین برداشتی نوشته است:" در اين انديشه‌ام که چه سياستي حاکم شده که مردم را تخفيف مي‌دهد و تحقير مي‌کند تا فقط تبعيت و اطاعت کنند؟ و آيا اطاعت مبتني بر خوارکردن انسان‌ها اسلامي است؟"

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه آورده است:"در اين کشور پزشک جواني را در همدان دستگير مي‌کنند، دو روز بعد جسدش را به خانواده‌اش تحويل مي‌دهند. اگر کسي فرياد زد، مقاله‌يي نوشت و سخني گفت و اعتراضي کرد، با اسلام و نظام و ولايت‌فقيه مساله دارد؟ مدتي بعد جسد جوان ديگري را در قبرستان سنندج دور از چشم خانواده‌اش دفن مي‌کنند و اجازه نبش قبر و کالبدشکافي نمي‌دهند، اگر کسي سوال کردکه چرا چنين وقايعي رخ مي‌دهد، با اسلام مساله دارد؟"

چگونگي اعتراض نامزدهاي ردصلاحيت شده
در سرمقاله امروز روزنامه همبستگی، نعمت‌احمدی حقوق‌دان و وکیل دادگستری، راه‌کار‌های قانونی اعتراض به اقدام هیات‌های اجرایی را بحث وبررسی کرده است.

احمدی با نگاهی حقوقی به برخی از بند‌های قانونی که به استناد آن‌ها، بعضی از داوطلبان انتخاباتی رد‌صلاحیت‌شده‌اند، می‌نویسد:"برازنده جمهوري اسلامي ‌نيست كه بعد از29 سال، بيش از 3 هزار نفراز نخبگان ايران را كه عموماً در پست‌هاي مختلف اجرايي، به نظام خدمت كرده‌اند را، مخالف نظام بدانيم! آيا ديگران كه از دور انتخابات ما را رصد مي‌كنند از خود نخواهند پرسيد، درايران چه مي‌گذرد؟"

نویسنده سرمقاله با انتقاد از برخی بند‌های قانون انتخابات و چگونگی احراز درستی اجرای آن از سوی معتمدین محل آورده است:"چگونه قادرند درغيرمواردي كه منابع چهارگانه موضوع ماده 28 اعلام مي‌كنند به مكنونات قلبي افراد مانند اعتقاد به اسلام و التزام به جمهوري اسلامي‌و نيز وفاداري به قانون اساسي و اصل ولايت فقيه را كشف كنند."
احمدی در پایان نتیجه گرفته است:"ردصلاحيت آن‌هم به گناه اين‌كه اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي‌ و وفاداري به قانوني اساسي و ولايت فقيه نداشتن، ترجيع‌بند جديدي است كه هيأت‌هاي اجرايي اين‌بار بر گروه‌هاي زيادي رسماً وارد آوردند و درواقع نيات دولت نهم را ازقوه به فعل درآوردند."

آزمون اصلاح‌طلبي
کیهان در یادداشت روز خود، پاسخِ نامه‌سرگشاده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به آیت‌الله خامنه‌ای را داده است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی چندی‌پیش با انتشار نامه‌ای خطاب به آقای خامنه‌ای از مواضع تخریبی کیهان علیه اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد کرده بود.

این روزنامه به قلم حسین‌شریعتمداری، ضمن دفاع از مواضع خود درمورد این سازمان، باردیگر رهبران این جریان سیاسی را متهم به پشتیبانی از برنامه‌های "خصمانه" آمریکا علیه ایران کرده است.

کیهان در پایان یادداشت خود به رهبران سازمان توصیه کرده است:" در مواضع خود تجديد نظر كنند. اين بهترين و پسنديده‌ترين راهي است كه پيش روي آنها قرار دارد و ابتدايي‌ترين آزمون براي اثبات اصلاح‌طلبي."

بازهم درباره ردصلاحيت‌ها
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله‌ امروز خود، در خصوص رد‌صلاحیت برخی از نامزد‌های انتخاباتی به سه نکته اشاره کرده است.

1- با چنین رفتاری از سوی هیات‌های اجرایی، شائبه استریليزه کردن مجلس از سوی دولت تقویت شده است.

2- "عدم احراز صلاحيت بعضي فعالان شناخته شده"، عجیب‌تر از رد‌صلاحیت است؛ چراکه در رد‌صلاحیت‌ها به بند‌هایی از قانون می‌توان استناد جست، اما در احراز نشدن صلاحیت نه.

3- به نظر مي‌رسد ملاک و معيار دقيقي براي ردصلاحیت‌ها وجود ندارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)