تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پیشنهاد جداسازی کتاب‌های درسی دختران و پسران

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ایران، خواستار جداسازی کتاب‌های آموزشی دختران و پسران در مدارس این کشور شده است.

علی‌رضا علی‌احمدی معتقد است: "کتاب‌های درسی باید متناسب با نیازها و ویژگی‌های دانش‌آموزان، آینده زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آن‌ها، نیازهای روحی، روانی و عقلانی آنها تنظیم شود."

به‌گزارش خبرگزاری‌کتاب، ایبنا (وابسته به وزارت ارشاد) احمدی دیروز در همایش" برنامه درسی ملی" با اشاره به نیازهای متفاوت روحی، روانی و جسمی دختران و پسران درشرایط سنی مشابه گفته است: "ضرورت دارد در برنامه درسی ملی و به تبع آن کتاب‌های درسی به این نیازها پاسخ داده شود."


وی تاکید کرده است که "هدف هیچ کدام از این تغییر و تحولات ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای خانم‌ها نیست."

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با رد الگوبرداری از نظام آموزشی غرب گفته است:"آموزش و پرورش ما نباید منفعل باشد و باید با توجه به مبانی ارزشی و اعتقادی کتاب‌های درسی را تنظیم كند."

هفته گذشته یک نماینده محافظه‌کار از محتوای کتاب‌های درسی آموزش و پرورش ایران به شدت انتقاد کرده و آن را مسبب حذف دین از زندگی آینده دانش‌آموزان ارزیابی کرده بود.

فاطمه آجرلو از بی‌توجهی متون درسی در بیان نقش و موقعیت روحانیت در انقلاب‌اسلامی انتقاد کرده و گفته بود: "در برخي كتب درسي نقش ميرزاي شيرازي دراحقاق حق ملت و تاثير سازنده امام خميني در قيام 15 خرداد به دست فراموشي سپرده شده است."

نظرهای خوانندگان

مگه توضیح المسایل زنانه و مردانه دارد؟ یا قسمتهایی از آن سانسور میشود؟ کتاب درسی برای نوجوانان یعنی همان کسانی که به سن بلوغ رسیده اند و می توانند توضیح المسایل بخوانند چه مشکل اخلاقی دارد؟

-- بدون نام ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:17 PM

بر طبق ماده ی 28 کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده است، دولت موظف است در جهت رفع تبعیض نژادی، قومی و جنسیتی برنامه ریزی کند. یکی از راه های رفع تبعیض جنسیتی، برنامه ی آموزشی یکسان است. زیرا بدون دادن پیش داوری و ساختن نقش های قالبی برای پسران و دختران، به آنها امکان انتخاب آزاد می دهد. اینکه دختران برنامه ی حرفه و فن خاصی داشته باشند که به آنها آشپزی و کاموا بافی می آموزد و پسران در همین سن با نجاری و اسلحه آشنا می شوند، شکل آشکاری از تبعیض جنسی است. این حرف به این مفهوم نیست که دختران آشپزی نکنند یا پسران خیاطی کنند و زنان راننده ی کامیون شوند... بلکه احترام گذاشتن به انتخاب افراد سوای از جنسیت شان، از اصول ابتدایی حقوق بشر است.

-- بهاره ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:17 PM

آقا در همين رابطه :

http://www.bazri.com/blog-pck-mws-84me/post?120

-- طاها بذري ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:17 PM

برای این که بشود نظر داد باید دید پایه های تئوریک این تقسیم بندی نیاز ها به سه قسمت که هر کدام بخش زنانه و مردانه دارد چیست. بعد این را از نظر علمی در ایران آزمایش کنند و نتایج آزمایش را به بحث متخصصین بگذارند و در آخر از مردم برای تعیین سرنوشت خودشان نظر خواهی کنند.
ولی اگر مسئله آموزش ایدئولوژیک باشد و اگر همه این سه نیاز و رفع آن در ایدئولوژی پیش بینی شده باشد. جای بحث وجود ندارد بلکه همه این کار ها را باید مفسران ایدئولوژی انجام بدهند.
اما در مورد این که ریاضی و فیزیک و طبیعی و ... باعث می شود بچه ها بی دین بشوند. در ایران زمان زنده یاد رشدیه (قرن گذشته)مفصل بحث شده بود و بهتر است ادامه بحث از آن زمان دنبال بشود.
باز هم بگویم از نظر من در قدم اول به کار بردن مفهوم آموزش برای اعتقاد خطا بر انگیز است.

-- خسرو احسنی قهرمان ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:17 PM

افسوس که برای بحث به این مهمی فضای به این کوچکی اختصاص داده بشود.
این که تئوری های جا افتاده در مورد آموزش کدام ها هستند و جای این تئوری سه ضربدر دو کجاست.
این که ایرانی بودن نظریه یا عمل آموزش چه معنایی دارد.
این که ایدئولوژی کسب می شود و از مقوله اینفورماسیون است و آموزش فرماسیون، یا نظریاتی غیر از این در مورد رابطه آموزش دینی با علمی و رابطه این ها با ایدئولوژی و غیره همه از سر فصل های بحث های داغ هستند. پیشنهاد می کنم که رادیو زمانه طرفین را به بحث دعوت کند.
علاوه بر همه این ها، فاصله نظریه تا عمل هم نباید فراموش شود. و این که باید دید نظریات واقعا موجود، یعنی دیدگاه جامعه ما چیست. یعنی نه این که کسانی بی توجه به این بستر، چیزهایی تجویز کنند.
از این که زیاد نوستم پوزش می خواهم.

-- خسرو احسنی قهرمان ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:17 PM

یکی از مهمترین حوزه های سانسور در ایران آموزش و پرورش و یکی از معیار های سانیور هم در ایران سانسور جنسیتی است. دامنه این نوع سانسور که از تحمیل حجاب آغاز می شود در سال های گذشته توسعه یافته است و هدف آن راحت تر انجام گرفتن کنترل سیاسی و اجتماعی جوانان از طریق جدا سازی عرصه زندگانی همگانی است.در ضمن این درخواست از درخواست های مورد نظر تندروان آموزش و پرورش در 15 سال گذشته بوده که جرئت طرح آن در آموزش و پرورش وجود نداشت اما با پاک سازی های سازمان یافته چند سال اخیر و حمایت احمدی نژاد امکان اجرای آن فراهم شده است

-- علی اصغررمضانپور ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:17 PM

حالا بازم به من بگید چرا بعد 4 سال از ازدواجتون چرا بچه دار نمی شید. لابد بچه مو بفرستم مدرسه جمهوری اسلامی!

-- فاطی ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:17 PM

اقای احمدی نژاد موقع تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری می گفت:
نفت رو سر سفره هاتون میارم، با سهمیه بندی ای که کرد کلا سفره ی مردم رو با جاش بلند کرد!
ما با لباس مردم کاری نداریم و جزو وظایف ما نیست و مردم خودشون باید لباسشونو انتخاب کنن،2 سال نشد افتاد به جون زن و بچه مردم!
مجری به طعنه ازش پرسید می گن اگه شما بیاید روی کار پیاده رو ها رو دیوار می کشید و خانم ها و اقایون رد از هم جدا می کنید! می خندید و می گفت اینها تو طیه های رقیبه! با این وضعی که داره پیش میره به حول و قوه ی الهی تا پایان دوره ی ریا ست جمهوریش این کار رو هم عملی می کنه تا ثابت کنه به هیچوجه ادم مسلمون، دروغ نمی تونه بگه!

-- آریا ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:17 PM

بمیرم برای این مسولین نکته سنج و ریز بین که اینقدر به فکر نیازهای بچه های مردم هستند! حضرات که تا این حد باریک بین هستند آیا نمیدونن همین بچه ها وقتی بعداز دبیرستان چه نیازهایی دارن؟ نمیدونن نیاز دارن به ازدواج کردن هم دارن؟ نمیدونن برای اینکه ازدواج کنن اول نیاز به شغل شغل و درآمد مناسب دارن، نیاز به مسکن دارن؟ همه اینها رو حل کردین فقط مونده کتابهای درسی رو جدا کنین و به ریزه کاریهای نیازهای متفاوت دختر و پسر توجه کنین؟ تو این مملکت مشکل مهم تر وجود نداره؟

-- هرمز ، Jan 25, 2008 در ساعت 08:17 PM

تنها مشكل نظام آموزشي ايران كتابهاي يكسان دختران و پسران است كه به خوبي در حال حل شدن است!

-- رضا ، Jan 26, 2008 در ساعت 08:17 PM

Interesting. This country has resolved all of its major issues and only this one has let unresolved.

-- بدون نام ، Jan 26, 2008 در ساعت 08:17 PM

چرا مسئولين تصميمات غير طبيعي مي گيرند!!! بله درست، خوبه كه دختران و پسران در دوران تحصيل از روحيات رواني، جسمي و ... خود آگاه شوند. ولي چرا در كتابهاي جدا ( تفكري غير طبيعي و تحت تاثير جو). آيا نميتوان همين مسائل را در يك كتاب آورد تا دختران و پسران از روحيات يكديگر نيز با خبر شوند. براي مثال جدا بودن كتاب حرفه و فن باعث شده كه من به عنوان يك دختر، عادي ترين اطلاعات در مورد ماشين و تعميرات و... را نداشته باشم.

-- ايران ايرانيان ، Apr 20, 2008 در ساعت 08:17 PM

خیلی داریم پیشرفت می کنیم پس برای پیشرفت بیشتر باید عرصه ی پیشرفتو از اونایی که کمی هم علاقشون مونده بگیرین تا تو سری خور کامل بشیم پیامبرمون گفته علمو حتی اگه تو چینه یاد بگیرین حالا این وضع.

-- بدون نام ، Aug 9, 2008 در ساعت 08:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)