تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وضعیت بحرانی شمال ایران به دنبال قطع گاز

به دنبال قطع صادرات گاز تركمنستان به ايران عرضه گاز در بخش‌هايي از مناطق شمالي ايران هم‌چنان با مشكل رو به رو است.

تلويزيون دولتي ايران هم شب گذشته مردمي را كه براي دريافت سوخت جايگزين به منظور گرم كردن منازلشان در صف‌هايي طويل ايستاده بودند و همچنين صف‌هاي طولاني در مقابل نانوايي‌ها را نشان داد.

يك زن اهل استان گلستان گفت: من 3 ساعت براي دريافت 20 ليتر نفت در صف ايستادم. يك مرد عصباني نيز گفت: من يك كودك يك ماهه دارم چه بايد بكنم.

عبادالله قنبري كه رياست بخش روابط عمومي شركت ملي گاز ايران را بر عهده دارد، به خبرگزاري رويترز گفته است: پيش‌بيني ما اين است كه صادرات گاز از تركمنستان به ايران تا پايان هفته از سرگرفته شود.

رسانه‌هاي تركمنستان نيز اعلام كرده‌اند يك هيات ايراني در 26 دسامبر براي گفت و گو درباره قيمت گاز به عشق آباد سفر كرده‌ است.

اين درحالي است كه سرمای هوا در اين مناطق از صفر تا 10 درجه زير صفر پائين آمده است. تلويزيون دولتي ايران همچنین اعلام كرده است: مشكل در برخي شهرها و مناطق رفع شده اما گاز در برخي مناطق شمال و شمال غرب ايران به ويژه كردستان كه برودت هوا در آن تا منهاي 30 درجه سانتي‌گراد هم گزارش شده هم‌چنان قطع است.

مقام‌های ايراني درخواست‌هاي خود را از مردم براي كاهش مصرف انرژي افزايش داده‌اند. ايران در زمان‌هاي عادي روزانه 20 تا 23 ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان وارد مي‌كرد كه 5درصد از مجموع مصرف اين كشور را شامل مي‌شود. مهدي صفري معاون وزير امور خارجه ايران در سخناني كه شب گذشته از تلويزيون ايران پخش شد اعلام كرد: رشيد مرادف وزير امور خارجه تركمنستان در گفتگوي تلفني با منوچهر متكي همتاي ايراني‌اش به وي گفته است قطع صدور گاز اين كشور به ايران فقط به دلايل فني بوده است.

وزير خارجه تركمنستان قول داده است صدور گاز به ايران فورا از سرگرفته شود. با اين وجود صفري گفت به سبب افزايش بهاي گاز در بازارهاي جهاني، تركمنستان تجديد نظر در قرارداد با ايران را خواستار شده است. معاون وزير خارجه ايران گفت: تركمنستان چندي است كه به سبب افزايش قيمت گاز با ما و ساير همسايگان شمالي‌اش در حال مذاكره است.

بر اساس گزارش‌های خبرنگار زمانه از ایران، مقام‌های محلی شهر‌های شمالی ایران امروز اعلام کرده‌اند براثر افت فشار گاز دو نيروگاه توليد برق در گيلان از مدار مصرف گاز خارج شده‌ است. مديرعامل شركت گاز استان گيلان اعلام كرده به علت افت فشار گاز و مصرف بالاي آن در استان، نيروگاه‌هاي توليد برق رشت و لوشان از مدار مصرف گاز خارج شدند و با سوخت گازوئيل کار مي‌كنند.

عرب مقصودي با اشاره به اين‌كه مصرف گاز استان روزانه 12 ميليون متر مكعب است، افزوده است: هم اكنون به علت افت فشار گاز ورودي، اين ميزان به 8 الي 9 ميليون متر مكعب رسيده و فشار ان نيز از800 پوند به 160 پوند كاهش يافته است. مديرعامل شركت گاز استان گيلان گفته است: ديروز به علت افت فشار، گاز شهروندان مناطقي از شهرستان تالش قطع شد كه با تلاش كاركنان شركت گاز پس از 4 ساعت گاز وصل شد. عرب مقصودي اعلام کرده است که امروز نيز گاز80خانوار مناطق كوهستاني تالش قطع شده است.

استاندار مازندران هم اعلام کرده است قطع گاز واحدهاي مسكوني مازندران تا 24 ساعت آينده رفع خواهد شد. ابوطالب گفته است: براي رفع اين مشكل تاكنون 17 ميليون متر مكعب گاز كشور از طريق قطع گاز واحدهاي غير ضروري و همچنين تغيير فشار در منطقه عسلويه جبران شده است.

بر اساس آخرین اخبار دریافتی هم‌اکنون ساكنان برخي مناطق شهرهاي ساري، بهشهر، قائم شهر و بابل با قطع گاز مواجه هستند.

مديرعامل شركت گاز استان سمنان هم امروز با اعلام این خبر که ديروز 95 درصد از مشتركان گاز در دامغان با قطع يا كاهش شديد فشار گاز مواجه بودند، اظهاراميدواري كرد تا اواخر ساعات امشب وضع تامين گاز در دامغان تثبيت شود.

حقيقت حسيني بابيان اينكه هم اكنون80 درصد از مشتركان گاز در شهر شاهرود و 7 روستاي اطراف آن گاز ندارندگفت: فشارگاز ورودي به شهر شاهرود هم اكنون60 پوند و فشار شبكه شهري آن10 پوند است كه براي تامين گاز مردم اين شهر ناچيز است.

نظرهای خوانندگان

ba salam va tabrikeh saleh noo miladi
vaghean moteasefam keshvareh ma sader konandeh naft va gaz ast vali barayeh khodeman az keshvar hayeh digar vared mikonim.
man vaghean motevajeh nemishavam lotfan kasi barayeh man tashrih koneh yani chi?
ba in vazeiyat beh donbaleh atoom hastim?

-- nahid ، Jan 1, 2008 در ساعت 08:15 PM

درباره قطع گاز شمال ايران نظری داشتم
آيا تا بحال هيچ خبری در مورد شورش مردم بندر ترکمن يا همان ترکمنهای اين منطقه به دست شما رسيده
چند روز پيش يک صياد ترکمن در درگيری با ماموران دريا کشته شد و از بد حادثه روی پروانه موتور قايق افتاده و تکه تکه میشود
به گفته مردم تعداد کشته شدگان دو طرف سه يا چهار نفر بوده
بعد از اين حادثه مردم به اعتراض اين حرکت نيروهای نظامی به خيابانها آمده و با نيروهای انتظامی درگير می شوند و تا بحال ماشينهای زيادی را به آتش کشيده و حتی يک پاساژ و چند مکان ديگر را تخريب و به آتش کشیده اند
از همان روز گاز منطقه توسط کشور ترکمنستان قطع شده مردم علت قطع گاز را اعتراض دولت ترکمنستان ميدانند

و از همان روز در شهر ساحلی بندر ترکمن حکومت نظامی اعلام شده

نميدانم تا به حال خبری در اينباره اعلام شده يا نه اميدوارم با تحقيقات بيشتر خودتان به نتيجه برسيد
درباره قطع گاز به عنوان يک شهروند گرگانی وضعيت اسفناکی اعلام ميکنم
تمام وسايل گرمازای غير گازی به سرعت در شهر بفروش رفت و کمیاب شد و صفهای طولانی برای نفت درست شد
به بخشی از نانوائيها و کارخانجاتی که از گاز استفاده ميکردند لطمات فراوانی وارد شد
الآن نان هم پيدا کردنش دردسر شده

با سپاس از گرگان

-- yasser ، Jan 1, 2008 در ساعت 08:15 PM

به این شکل که پیش میرویم واقعاً ظرف چند سال آینده به بالاترین پیشرفتهای جهانی دست خواهیم یافت تأمین گاز برای مملکتی مانند ایران توسط دولت امکان پذیر نیست آنوقت آقایان شعار انرژی هستی ای حق مسلم ماست می دهند در این سرمای زمستانی شما قادر به تأمین محدودترین نیازهای اولیه شهروندانتان نیستید مردم تو این گرفتاری احتیاج به انرژی هسته ای ندارند آخه این گنده .... ها به شما نیامده انگار داریم 100 سال عقب تر از زمان حرکت می کنیم که مردم مملکتی به این عظمت باید کار و زندگی خودشان را ول کنند بیایند با پیت نفت تو خیابان صف بکشند دولت مهرورزی ..... اصلاً این کلمه ها را اینا از کجا گیر میارند خدا می داند الله اعلم ...

-- ننه ، Jan 1, 2008 در ساعت 08:15 PM

«در حالی که گاز بخش وسیعی از شمال ایران قطع یا دچار افت شدید شده است، مقامات مسئول از احتمال خاموشی برق در این استانها نیز سخن به میان آورده اند» ... این سوتیتر شماست! سوال من این است که این سو تیتر را در کجای متن اصلی می توان جست؟

-- سامان ، Jan 1, 2008 در ساعت 08:15 PM

همه از قطع گاز در شمال خبر می‌دهند ، به‌ندرت از قطع گاز در كردستان اسمی برده‌ میشود، كه هر سال در فصل زمستان برای ما اتفاقی عادی تلقی میشود. به‌فكر ما نیز باشید، ماهم یك شهروند ایرانی هستیم!!

-- پوریا ، Jan 2, 2008 در ساعت 08:15 PM

وقتي گاز رو به قيمت 25 سال پيش به هندوستان صادر مي كنيم و حتماً به قيمت 10 سال آينده از تركمنستان مي خريم بايد اين نتيجه رو گرفت كه حتماً گاز اونا از گاز ما بهتره!!
همينه ديگه ، مرغ همسايه قازه

-- دوست ، Jan 2, 2008 در ساعت 08:15 PM

سلام. اردبیل هم گاز ندارند.

-- هادی ، Jan 2, 2008 در ساعت 08:15 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)