تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بی نظیر بوتو کشته شد

خبرهای دریافتی از پاکستان حاکی است که بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان روز پنجشنبه در یک حمله انتحاری در راولپندی کشته شده است.


بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر سابق پاکستان

در جریان حمله انتحاری که امروز در راهپیمایی طرفداران بی نظیر بوتو برای انتخابات صورت گرفت، حداقل پانزده نفر از جمله سخنگوی بی نظیر بوتو نیز کشته شدند.

واصف علی خان یکی از اعضای حزب مردم به آسوشیتدپرس گفته است که که پس از انتقال بوتو به بیمارستان مرکزی این شهر، او در ساعت 6 و 16 دقیقه به وقت محلی جان سپرده است.

گزارش‌هاي اولیه حاکی از آن بود که بی‌نظیر بوتو به سختی مجروح و به بیمارستان منتقل شده است، با این حال دقایقی پیش خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویتر خبر از درگذشت وی در اتاق عمل بیمارستان داده‌اند.

وزیر کشور پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که علت مرگ خانم بوتو دقیقاً مشخص نیست اما احتمالاً او بر اثر اصابت گلوله، همزمان با انفجار بمب‌گذار انتحاری، جان سپرده است.

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)، نیز به نقل از منابع محلی در راولپندی گفته است که اصابت گلوله به گردن خانم بوتو باعث مرگ وی شده است .

به گزارش ایرنا "رحمان ملک " مشاور امنیتی حزب مردم بعد از حمله انتحاری اعلام کرده که قبل از انفجار ابتدا به سمت خودرو خانم بوتو تیراندازی شد و سپس انفجار مهیبی " لیاقت باغ" در محل تجمع طرفداران حزب مردم رخ داد. به گفته وی، این انفجار در حالی صورت گرفت که سخنان بی‌نظیر بوتو تمام شده بود.


بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر سابق پاکستان

خبر درگذشت رهبراپوزیسیون پاکستان، ساعتی پیش و نخستین بار از تلویزیون پاکستان پخش شد، شبکه‌های خبری تلویزیونی بین المللی در حال گزارش این واقعه هستند و تصاویری از این حمله پخش می‌کنند.

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که طرفداران بوتو در راولپندی، در وضعی ناآرام به‌سر می‌برند و علیه مشرف شعار می‌دهند.

بنابر گزارش‌ها پلیس پاکستان با تظاهر کنندگان طرفدار بوتو درگیر شده و به روی آن‌ها گاز اشک آور شلیک کرده است.

ترور رهبر اپوزیسیون پاکستان بلافاصله توسط آمریکا، روسیه و بریتانیا محکوم شده است.

بی نظیر بوتو اکتبر سال گذشته از تبعید به کشور بازگشته بود و یک روز پس از بازگشتش به کشور در یک حمله انتحاری دیگر به کاروان خودروهای وی 130 نفر کشته شده بودند.

بی نظیر بوتو، اولین رهبر زن در یک کشور مسلمان بود و دو بار به نخست وزیری پاکستان در سالهای 1988 و 1993 انتخاب شده بود، اما هر بار با مداخله و مخالفت های نظامیان و اسلام گرایان افراطی از کار برکنار شده بود.

پس از طرح پرونده فساد مالی علیه وی و همسرش، در سال 1998 به تبعید خودخواسته ای در دبی رفت و سرانجام پس از دستیابی به توافقی با ژنرال مشرف رئیس جمهور پاکستان مبنی برعدم پیگیری پرونده قضایی در هجده اکتبر سال جاری به کشورش بازگشته بود.

وی فرزند ارشد رئیس جمهور و نخست وزیر پیشین پاکستان ذوالفقار علی بوتو، بنیانگزار حزب مردم پاکستان بود که پس از به قدرت رسیدن ژنرال ضیا الحق، در سال 1979 اعدام شد.

بی نظیر بوتو در ماه‌های گذشته و در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش بارها تهدید به قتل شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا نمی خواهیم قبول کنیم ما و کشورهای اطرافمان موشک و ماهواره هم که هوا کنیم باز هم جهان سومی هستیم.

-- بدون نام ، Dec 27, 2007

انسان برای گفتن حق هم بایدسیاست وکیاست داشته باشد تابه هدف خودبرسد.

-- بدون نام ، Dec 27, 2007

ای کاش شما هم مثل بعضی از سایت‌های خبری زندگینامه‌ای، چیزی از خانم بوتو داشتین، چون می‌تونست به فهم بهتر ماجرا و رقابت‌هایی که توی پاکستان هست کمک کنه، چون حداقل برای دو دسته از مخاطبان شما که در ایران و افغانستان زندگی می‌کنن، اوضاع و اتفاقات پاکستان مهمه.
راستی هنوز ایران یا افغانستان نسبت به این ماجرا واکنش نشون ندادن؟

-- حامد پارسی ، Dec 27, 2007

فکر می‌کنم از زمان بازگشت خانم بوتو به پاکستان مشخص بود که چنین اتفاقی برای اون می‌افته.
همان روزی هم که وارد کراچی شد، هدف انفجارهای وحشتناکی قرار گرفت که ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشت.
به هر حال به نظرم خلأ وجود بوتو خیلی زود خودش رو نشون میده، چون جنس برخوردش با مسائل پاکستان و منطقه با برخورد آقای مشرف یا آقای نواز شریف تفاوت عمده داشت.
نمی دونم الان باید منتظر یک کودتای دیگه تو کشور دوست و برادر پاکستان بود یا چی؟

-- احمد ، Dec 27, 2007

همین کار ها را میکنند که میگویند اینها آسیایی و جهان سومی هستند

-- بدون نام ، Dec 27, 2007

چرا نمي نويسيد كه خانم بوتواز طرف اسلام گرايان تهديد شده بود؟
بد بختانه اسلام واقعي-يعني اسلام بن لادن-اسلام حسين شريعتمداري- اسلام آيت الله اسمش رو در اين سايت نبر و اسلام تمام بمبگذاران انتحاري دنيا در بيشتر كشور هاي اسلامي نمايندگاني قدرتمند دارد كه ما فوق قانون قرار دارند.

-- بدون نام ، Dec 27, 2007

حیف شد . بوتو انسان بزرگی بود ولی سیاست رفتاری کمی داشت. فکر کنم از این به بعد شمشیر اسلام رو به خودش برگرده.

-- بهروز ، Dec 27, 2007

خدا رحمتش کنه. بیچاره بعد عمری اومده بود وطنش.

-- هادی ، Dec 27, 2007

آنقدر از این خبر متاثرم که انگار خبر مرگ دوستی عزیز یا خواهرم را شنیده باشم. همیشه با علاقه خبرهای مربوط به اورا دنبال می‌کردم. از اینکه با وجود خطری که جان‌اش راتهدید می‌کرد برگشت به وطن‌اش و مبارزه‌اش را ادامه می‌داد برایم ارزشمند بود. حضور او حضوری غیرقابل تحمل برای بینادگرایانی بود که سرشتی ضد دمکراسی و ضد زن دارند...

-- بدون نام ، Dec 27, 2007

کشتن بی نظیر بوتو در جهت به پیش بردن برنامه برده داری نوین آمریکایی است که این ترور همانند یازدهم سپتامبر فرصت طلائی دیگری رابرای حاکمان جنایتکارغربی فراهم کرده که با این دسیسه بقیه مسلمانان و
کشورهای اسلامی خاورمیانه ، آسیای مرکزی و آفریقا را مورد هدف قرار داده و زیر لوای "جنگ برعلیه ترور" که خود مسبب آنند را بزیر یوغ خود کشند. در این جنایت نوکران انگلو-ساکسون پاکستان همکاری کامل با سروران غربی خود به رهبری انگلستان – آمریکا را دارند. بوتو یا مشرف یا هر احمق دیگری برای مردم مظلوم پاکستان و منطقه هیچ منفعتی ندارند و اینها همه یک مشت نوکر وکلفت هستند که منافع غربیان راحفاظت میکنند و از این مزدوری جیب های خود و خانواده هایشان را پرکرده و یک صندلی دور میز قدرت برای خود و فرزندانشان با خون مردم منطقه می خرند و درموقع ضرورت با پاسپورتهای کشورهای حاکم که در جیب دارند مدتی را در این کشورها گذرانده و منتظر نوبت بعدی می نشینند. جنایتکاران غربی با
استفاده ازسرانه های تبلیغاتی خوداخبار دروغ نظیردست داشتن القاعده وبن لادن، که وجود خارجی ندارند،در این "ترور" را به یک مشت فرصت طلب و احمق میفروشند. اکثر این
"خودکشی هابا بمب" دروغ است و درحقیقت بمب است که دول غربی یا خودویا با همکاری نوکرانشان نظیر "مشرف" بمنظورایجاد رعب و وحشت کارمیگذارندوبعدآنرا"خودکشی با بمب" بمنظورمنحرف کردن اذهان عمومی ازرسانه های صیهونیستی به گوش مردم جهان می رسانندکه ازاین موضوع برای ابتیاع"کارت سفید"برای هرنوع جنایتی برضد مردم مسلمان خاورمیانه، آسیای مرکزی وآفریقا نظیر سودان، که اکنون در دارفر حقانیت برای برقراری نظم نوین که همان برده داری نوین است رابدست آورند.اگر دقت کرده باشید مرتب از رسانه های صیهونیستی میشنویم که القاعده یا مسلمانان رادیکال این ترور را به پیش برده اند. روسای فرانسه ، سوئد ،انگلستان و آمریکا فوری این
"ترور" رامحکوم کرده و باحتمال قوی به برنامه ی از پیش تنظیم شده که در کشوی میز خود آماده دارندفکرمی کنندکه ازاین "ترور" که خود بانی آن هستند- باحتمال زیا مشرف باهمکاری واشنگتن و لندن- بجان بقیه مردم منطقه و خاورمیانه وآفریقا بیافتند. هدف از این "ترور" آماده کردن اذهان مردم غرب علیه مسلمانان وسرکوب مردم درآینده ای نزدیک با بهانه"جنگ برعلیه ترور"و اشغال کشورهای بیشتر درجهت برقرارکردن نظم نوین به نفع منافع غرب بااز بین بردن آثار تمدن اسلامی و تضعیف کشورهایی مانند چین و شوروی است. بی نظیر بوتو گویا با شلیک گلوله به گردنش از پای درآمد.چه لزومی دارد که "فرد خیالی" خود و دیگران را پس از کشته شدن بوتو نابودسازد. این صحنه سازی های دول غربی باهمکاری نوکران محلی پشتوانه دروغ های بوش است که مسلمانان را به اسم القاعده و تحت اسامی دیگر مسئول شناسانده و این نتیجه را برای مردم جا اندازد که این ترورها فقط برای کشتن بیشترمردم انجام می گیرد. درنتیجه پیاده کردن کشتار عظیم مسلمانان نظیر عراق و افغانستان و پاکستان و آفریقا بمنظور ایجاد امنیت در دنیا را برای شهروندهای غربی نه تنها آسان بلکه ضروری می سازد.

-- آذر ، Dec 27, 2007

طالبان در زمان زمامداری خانم بوتو در سال 1994 توسط وزیر کشور وقت وی آقای نصیر الله بابر بنیادگذاری شد تا راه پاکستان به آسیای میانه را باز نموده و نفوذ از دست رفتهء پاکستان در افغانستان را که با روی کار آمدن حکومت مجاهدین به تیرگی گراییده و دولت پاکستان را به هند نزدیک ساخته بود احیا نمایند. طالبان مادر خواندهء خود را کشتند. خدا بیامرزدش.

-- فرهاد ، Dec 27, 2007

خانم بوتو قدرت طلب بود و با اینهمه تهدید ها باز هم فکر میکرد شانس میاورد و از مهلکه جان به در می برد. ارتش پاکستان باید یکی از همین افراط گرایون اسلامی رو انگولک کرده باشه که این کار رو بکنن. ارتش پاکستان اصلا با بوتو مخالف بود و حتی اگر مشرف هم مستقیما دست نداشته ولی حتما ارتش داشته . اسلام گرایان افراطی هم که منتظر فرصت که یک زن را از میان بردارند تا رهبرشون نشه. خلاصه آش شله قملکار در همی است ! خدا به خیر کند. حالا باید جدا نگران پاکستان و ناامنی های اون شد.

-- نسرین ، Dec 27, 2007

Thanks for providing this information.

-- fake watches ، Nov 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)