تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خاتمی: قانون انتخابات ایران عادلانه نیست

محمد خاتمی در یک سخنرانی در کرمان گفت: به صراحت مي‌گويم قانوني كه الان داريم، قانون عادلانه‌اي نيست. معتقدم براي اصلاح ساختار كشور و پيشرفت آن نيازمند قانون بهتری هستيم كه با وجود مجلس شجاع، كاردان و با تجربه مي‌توان به آن دست يافت.

به گزارش ایسنا، سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران در جمع اصلاح‌طلبان این استان با اعلام مطلب فوق گفت: البته اين قانون اساسي، اصول و موازيني دارد و خواست های تاريخي آن از جمله مردم سالاري و آزادي است؛ از اين رو بايد اصولي را كه هنوز پياده نشده، كاملا پياده كرد.

خاتمي اظهار داشت: يكي از افتخارات بزرگ بنده و از وظايف من اين بوده كه واقعا چهره نوراني و تاريخي ملت ايران را به آن شكلي كه بايد به دنيا شناسانده شود، معرفي كنم.

رييس‌جمهور سابق كشورمان افزود: با اين كه اين سفرها براي من رنج‌آور است و زحمت فردي دارد، آن‌ها را اجابت مي‌كنم، البته با امكانات كمي كه ما داريم، اين سفرها با مشكلات زيادتري روبه‌روست.

خاتمي در ادامه اظهار داشت: باز هم اگر خداوند بخواهد و توفيق دهد اين سفرها را ادامه خواهم داد.

سيد محمد خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از برخي برخوردها با دانشجويان گفت: من نمي‌گويم هركاري كه دانشجو مي‌كند درست است. هيچ كس مطلق نيست؛ ولي كيست كه اشتباه نكند؛ مثلا اگر بنده كه رييس جمهور هستم، اشتباه كنم ممكن است فاجعه‌بار باشد يا يك امضاي غلط و سخن نادرست، زيان‌هاي بزرگي داشته باشد. ما نبايد توقع داشته باشيم دانشجويان دست از پا خطا نكنند. اصلا ماهيت دانشجو اين است كه انتقاد و اظهارنظر كند؛ بنابراين برخي رفتارها و برخوردها با او درست نيست، بايد به آن‌ها كمك و آن‌ها را تحمل كنيم.

خاتمي در ادامه گفت: بنده قصد ندارم در عرصه رسمي حضور داشته باشم، ولي هم چنان دلم براي كشور مي‌سوزد و وقتي احساس مي‌كنم حرف ما در دوستان اثر دارد، بايد بتوانيم حاكميت اعتدال، تدين، كارشناسي و آزادگي را در كشور حاكم و در اين مسير حركت كنيم و به پيش برويم.

توضیح و تصحیح: خبر بالا بر اساس اطلاعات دریافتی از ایسنا در روز گذشته تنطیم شده است. با توجه به متنی که از اظهارات آقای خاتمی در سایت ایشان آمده است ( در اینجا) روشن می شود که اشاره ایشان به قانون انتخابات بوده است و درباره قانون اساسی اظهار نظر مشابهی نکرده اند. زمانه از مخاطبان خود برای گزارش نادقیق اظهارات آقای خاتمی عذرخواهی می کند. - زمانه

نظرهای خوانندگان

"به صراحت مي‌گويم قانوني كه الان داريم، قانون عادلانه‌اي نيست." آيا اين قانون اساسي است. البته ايشان اضافه كرده:"البته اين قانون اساسي، اصول و موازيني دارد و خواست های تاريخي آن از جمله مردم سالاري و آزادي است؛ از اين رو بايد اصولي را كه هنوز پياده نشده، كاملا پياده كرد." اما اين دوپهلو سخن گفتن هاي اقاي خاتمي ديگر تكراري شده. البته كه راي مجلس برايش مهم است. اما...

-- ماني جاويد ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

جاويد درست ميگويد اقاي خاتمي بازهم دوپهلو ميگويد!هنوز مدت زيادي از رياست ايشان نگذشته و فراموش نكرده ايم انفعال و ....ايشان را. انگاه كه ايشان ريئس جمهور بود و مجلس دوم خردادي چه كردند كه حال با فرض گرفتن مجلس وعده انرا ميدهند؟اقاي خاتمي بابت فرصت سوزي بزرگي كه كرد در پيشگاه اين ملت و نسلهاي بعدي سرمشار هست و خواهد بود حال شايد از سرشرمندگي و پاك كردن ان خاطرات اينگونه ميفرمايند.

-- حسين ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

har chand in agha ham ba in regime va hame dasteshoon too ye kasas.vali vaghean in harf dorste.va ghanoonha bayad avaz shavand

-- pouran ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

بارک الله که خوب مچ طرف را گرفتی آقای مانی! یک کلام هم برای آقای خاتمی : مرد حسابی تو را به جدت ولمان کن . از دست غمزه های روشنفکرانه ات که بوی الرحمان از ان بلند است خسته ایم . خمینی هم گاهی سخنان خوبی به زبان می آورد ...... راست می گفت ؟

-- منوچهر ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

برای آقای خاتمی احترام قائلم اما ایشان در هشت سال زمداریشون ثابت کردند که فقط بلدند خشگل حرف بزنند و دیگر هیچ. ایران به عمل نیاز داره نه به آدم های خوش زبونون!

-- شهرزاد ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

ضمن استقبال از چرخش آقای خاتمی در قبال نیاز به تغییر قانون اساسی، پیشنهاد می شود ایشان این مطلب را نه به عنوان شعار انتخاباتی مد روز بلکه به عنوان یک هدف اساسی دنبال کنند.

-- از وراث مالک دوزخ ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

مگر همین خاتمی نبود که در پاسخ آنها که خواستار تغییر قانون اساسی بودند گفت این کار خیانت است. حالا چه شده که خود دم از تغییر قانون اساسی می زند.

-- رامین ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

خاتمي بسيار شخص محترمي است

-- موسي ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

مگه آقای خاتمی می خواد کاندیدای نمایندگی مجلس بشه؟

-- مینا ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

well, well, well, Mr khatamy resembles piece of bread with soldiers' meal, soopaape etminaan baray eregime

-- delssooz ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

آقای خاتمی شخص فرهیخته و متمدنی است و در هشت سال ریاست جمهوری هم کار مهمی که خلاف تمدن و فرهیختگی باشد نکرد. ولی ما یک درس روشن از آن دوره آموختیم که در ایران قدرت مطلق در دست ولی فقیه است و رئیس جمهور و سایر مقامات بالا اعم از انتصابی و انتخابی کارگزار ایشان هستند. اگر خوب باشند روزگار تلخ و پر عذابی خواهند داشت و همواره شرمسار و عذرخواه از ملت خواهند بود و اگر بد باشند خیلی هم بهشان خوش میگذرد و دو قورت و نیمشان هم باقی است. دست آخر هیچ تغییری و فرقی نخواهد بود جز مشاهده نجابت و خانواده دار بودن یک فرد در برابر بی ریشه گی و بی فرهنگی آن دیگری. فکر نمی کنم که این مختصر تفاوت ، ارزشی برای ملت به خصوص برای نسل بدبختی که من به آن وابسته هستم داشته باشد. برای ما در افق جز سیاهی نیست. نظاره گر تیره روزی و سوختن همه آرزوهای جوانی خودمان هستیم. تقدیر جز این بهره ای از زندگی برای ما نخواسته بود. بهتر که آقای خاتمی کاره ای نیست تا اضافه بر بدبختی های خودمان دلمان برای او هم بسوزد!

-- داود. ز ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

خاتمی حتا نگرده شعارهایش را قدری تندتر کند. این همان کسی است که زورش آمد نوبل را به عبادی دادند چون فکر می کرد حق اوست! خاتمی بهتر است به جای شعار دادن سوالاتی از گذشته را توضیح دهد. این که چرا کابینه ی دوم اش را محافظه کارتر از اولی چید در حالی که می توانستیم پیشتر برویم. باید توضیح دهد که چرا در برابر این همه کارشکنی در انتخابات مجلس نهم نایستاد. علاوه بر اینها باید توضیح دهد که چگونه می خواهد این جاهای قانون را عوض کند؟ نانا درست می گوید. این بار باید بالا را نشانه گرفت :دی

-- نیم ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

baraye kasbe azadi va keshvari abad, rahi joz hemayat az afrade eslah talab chon khatami va ahzabe eslah talab chon 2khordad nadarim. kami ham monsef bashim va hame chiz ra ba dide manfi nangarim.

-- Hamed ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

Khatam bayad pish az har chiz, az koshtarhaye dorye khodesh harf bezane. In ham yek joor kalake akhoondist.

-- Hossein ، Dec 26, 2007 در ساعت 10:59 PM

I am half American half Iranian, and I know about Irans politics, I have done a lot of researches on it. But President Khatami was much better than this new chimp YOU have CHOSEN. The current one is like George Bush. If you think you deserve more than this, you better move your asses and do something. choose him next time and things gonna get a whole lot better. Forget about fully democratic government for at least few decades. Worse is always better than worst. Good luck. Correction, not Revolution.

-- SINA ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

بنظرمن همه دعوا ها بر سر لحاف ملا نصرالدین هست.
در جایی که رهبر ایران در انتخابات ریاست جمهوری نهم به صراحت گفت هر رایی که به صندوق ها ریخته شود، یک رای به نظام و از جمله شخص ایشان است. من که بعدش این حرفها رو گوش کردم از خودم خجالت کشیدم که به دکتر معین رای دادم. خوب هم که فکر کنی میبینی که طرف شاید بخواد کاری بکنه، ولی آنقدر مانع تراشی میشه که به سرنوشت همین خاتمی تبدیل میشه.
به هر حال به خاطر صیانت از رای ام که با کل نظام دینی حاکم مخالفم. نه در این انتخابات و نه در هیج انتخاباتی شرکت نمیکنم مگر رفراندوم برای تغییر نظام حاکم.

-- داود ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

بالاخره آقای خاتمی نیز همراه خواست مردم شد.
بله با تغییر قانون اساسی و حذف عوامل توتالیتری آن شاید بتوان شرایط مناسبتری ایجاد کرد.

-- بهروز ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

khatami dar rooze 18 tir 78 be,odate 1 hafteh koja bood vaghti dashtand daneshjooyan ra ghaleo gham ,ikardand ou vaghean yk khaen va ,akare tarikhe iran mibashad va ghabele bakhshesh nist

-- kaveh ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

ما دلمان براي يك رييس جمهور با ادب و با شخصيت تنگ شده. شما شايد در داخل كشور نبوديد ببنيد اين دوساله چه مصيبتي سر مردم اوردند. درسته اگر الان مي شد همه دوست داشتيم كسي مثل نلسون ماندلا رييس جمهور بشه . ولي دوستان اينجا خاور ميانه است. بياييد وقتي نميتونيم انقلاب كنيم لااقل به پيشرفت پله پله عمل كنيم.

-- نيما ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

ظاهرا دوستان در ایران زندگی نمی کنند یا اگر هم زندگی می کنند از روابط سیاسی موجود خبر ندارند باید حس کرد زندگی سیاسی ایران را و بعد گفت لنگش کن

-- بدون نام ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

انصاف داشته باشيد مردمان قهرمان پرور قهرمان كش، دوران خاتمي نفت 12 تا 40 دلار را كه مدعي عدالت اجتماعي نيز نبود را با احمدي نژاد مدعي و نفت 100 دلار مقايسه كنيد و حديث مفصل را بخوانيد از اين مجمل و برويد تا آخر، ما لايق احمدي ژادها هستيم چرا كه در طول تاريخ به خاتمي ها پشت كرده ايم.
اي منتظران ناجي بنشينيد تا دجال ها بر گرده هاتان نشينند چرا كه بر نمي خيزيد تا گامي نيز شما به پيش نهيد.

-- بدون نام ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

با سلام .بخش عمده انتقادات جوانان دال براینکه مگرآقای خاتمی در زمان ریاست چه کرد درسته .ولی با توجه به خرابکاریهایی که نکرد واحمدی نژاد و دیگران میکنن.باتوجه به اینکه جز حرکات آرام ومداوم ودرست راه دیگری نداریم.واگر الان شرایط مثل همان زمان خاتمی باشه خیلی بهتره.باید ممنون آقای خاتمی باشیم که بازهم با به {داو}گذاشتن آبرویش به میدان آمده...احمد53ساله

-- احمد ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

دوستان عزیز واقعیت این است که اقای خاتمی به اندازه افکار و باور های خود در زمان ریاست خودشون عمل نکردن و دو اشتباه فاحش داشتن سکوت در قبال سرکوب دانشجویان در 18 تیر و تایید انتخابات مجلسی که واقعا حرف داشت و نهایت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که به قول ایشان خیلی بی اخلاقی بود و ایشون قرار بود به مردم بگه ولی اخرش هم نگفت ولی در واقعیت دوستان خارج از کشور معمولا تحلیل درست از داخل ندارن سوال اساسی اینه تو این مملکت رئیس جمهور چقدر قدرت داره؟
ایا کار های احمدی نژاد برابر اراده و خواست خودش هست مخصوصا در امور بین الملل؟
من فکر نمی کنم به قول خاتمی رئیس جمهور در این مملکت تدارکاتچی بیش نیست
ولی خوب چه باید کرد؟
ایا همیشه انتخاب های ما بین خوب و بد بوده و ما هیچوقت بین بد و بدتر انتخاب نردیم؟
ایا انتخاب سایر مردم جهان هم از این قاعده تبعیت نمی کند؟
ایا یک دست شدن مجلس و دولت و قوه قضائیه و ولی فقیه به نفع مردم هست؟
و کسی از ان ور اب ها مثل شاهزاده ای سوار بر اسب سفید امده و ما را ازاد می کنی؟
من فکر می کنم این حداقلی است که ما میتونیم از یک دست شدن نظام جلوگیری کنیم چون واقعیت این است کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من
حداقل بودن خاتمی در حکومت هیچ حسنی هم نداشت این حسن را داشت که در ان فضای نیمه باز بعضی حقیقتها و واقعیتها و سیاه کار ها و قتل های زنجیره ای روشن شد و ملت تا حدی اگاه شدند من فکر می کنم تا ملت ما اگاه نشود داستان ما همین است

-- فرید ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

من الان دارم به این موضوع فکر می کنم که تمام این ژست های روشنفکرانه خاتمی و ژست های لمپنی احمدی نژاد، بازی سیاسی و از پیش تعیین شده است. یک دوره ترک تازی و بعد استراتژی سوپاپ اطمینان. نکند اینها دارند ملت را خر می کنند تا برای سالهای زیادی حکومت خود را بیمه کرده باشند؟!

-- شیما ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

Fardá-pasfardá Rafsanjáni ham az in harfhá xáhad zad. Entexábát nazdik ast. Vaqti tá hálá in harhá kárgar budeand, cherá nabáyad be in shive edáme bedahand?

-- naiv ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

به نظر بنده همیشه باید نسبی اندیشید؛ مسلما در انتخابات پیش رو همه مردم باید شرکت کنند و بی تفاوتی واقعا به ضرر مردم خواهد بود.
من تعجب میکنم از سخنان بعضی ها که اوضاع نابسامان فعلی نتیجه بی تفاوتی ایشان نسبت به انتخابات است و با وقاحت تمام از شرایط حال حاضر کشور می نالند .
از دوستان خواهشمندم به جای " غر زدن " و ابراز احساسات کمی تعقل به خرج دهند!

-- امین کیا ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

خدمت ماني جان و تمام عزيزاني كه گفته هاي خاتمي را يكي به نعل يكي به ميخ مي دانند, منظور خاتمي از بخشهاي مبنايي قانون اساسي يعني جمهوريت. عزيزان كمي شناخت شرايط تغير قانون روشن مي كند كه چرا خاتمي اين گونه سخن گفته و مي گويد. اين دو بخش مكمل يكديگرند براي بهبود شرايط از طريق تغيير قانون, وگرنه تغيير قانون اساسي منتهي به حكومت خلافت اسلامي خواهد شد. اين يكي به ميخ و يكي به نعل نيست, اين ضربه اصولي با شناخت تمام جهات است.

-- keyvan ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

bale khatami enfeal dasht va hezar naghz, hadaghl baraye iran estresza nabud, adam bud, motassefaneh ina hastan,pas bayad oona ro mahar kar,rahesh ghah nist,

-- بدون نام ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

منتظر رفتارهای تند و انقلابی نباشیم، اصلاح تنها راه است.یک بار انقلاب کردند و ما چوب ان را خوردیم، پس به اصلاح طلبی ایمان داشته باشیم و اندکی|، تنها اندکی هزینه بپردازیم که: ان الله مع الصابرین

-- بدون نام ، Dec 27, 2007 در ساعت 10:59 PM

کشور ما بهترین قانون رو داره .مگه آقای خاتمی تونستن طبق همین قانون و اصول تو 8 سال کشور رو بچرخونن که حالا می خوان صورت مسئله رو پاک کنن...!
در ضمن از متن قسمت نظر سنجی تون ((نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)) معلومه که چقدر آزادی بیان بینتون وجود داره!!!

-- f.t.b ، Dec 30, 2007 در ساعت 10:59 PM

ba ehteram ba aghaye khatamibayad begam ke aghaye khatami,shoma masire eslah talabi ro moshakhas konid bad eghdam be eslah talabi konid,dar in surat ye seri afrade sod jo be bahaneye eslah talabi,donbale ahdafe puche khod nakhahand bud.eslah talabiye shoma niyaz be eslah talabi darad.eslah talab bayad mesle shir bashad va maslahat parast nabashad.

-- masoud ، Jan 27, 2008 در ساعت 10:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)