تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تبریزی ها شب را در پارک‌ها و زیر باران گذراندند

شب گذشته دو زلزله ی نسبـتآ شدید شهر تبریز و حوالی آن را لرزاند. منابع خبری شدت این دو زمین لرزه را 3.9 و 4.7 ریشتر اعلام کرده اند اما به نقل از منبعی آگاه در سازمان لرزه نگاری دانشگاه تبریز شدت این دو زمین لرزه 4.5 و 5.9 ریشتر بوده است. زلزله ی اول حوالی ساعت22 و زلزله ی دوم با شدت بیشتر پانزده دقیقه پس از آن روی داد.

در پی این زمین لرزه برق مناطق وسیعی از تبریز مدتی قطع شد و مردم به خیابانها ریختند و در خیابان و پارکها و مناطقی همچون مجموعه ی ائل گلی تبریز با وجود سردی هوا و بارش باران و تگرگ شب را به صبح رساندند. همچنین با قطع شدن خطوط تلفن و از کار افتادن شبکه ی تلفن همراه برقراری تماس تا ساعات طولانی ناممکن بود.

صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی هیچ گونه خبر و هشداری پس از زلزله ی اول ارائه نکرد و تنها پس از زلزله ی دوم شدت آن را اعلام کرد. مرکز این زلزله در منطقه ی خواجه نزدیک تبریز و در عمق 2 کیلومتری زمین بوده است.

هم اکنون برق نقاطی از شهر تبریز وصل شده و اختلالات تلفن ثابت تا حدودی رفع شده است. این زلزله تاکنون خسارات جانی و مالی دربر نداشته است اما معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرگزاری فارس از اعزام گروه امدادگران به مناطق زلزله زده خبر داد.

همچنین زلزله ی دیگری ساعت 6 و 23 دقیقه ی صبح امروز حوالی روستای کندرود در شرق تبریز را لرزاند. قدرت این زمین لرزه 3.4 ریشتر اعلام شده است. حدود یک ماه قبل در همین نقطه زمین لرزه ی دیگری به بزرگی 4.4 ریشتر رخ داده بود.

در پی وقوع این زمین لرزه ها تمامی مدارس نوبت صبح تبریز تعطیل شدند. اداره ی آموزش و پروش استان آذربایجان شرقی به دلیل ترس و دلهره ی مردم از این زمین لرزه ها و همزمان با آغاز بارش برف، مدارس نوبت صبح در تمامی مقاطع را تعطیل کرد.

شهر تبریز با سابقه ی وقوع زلزله های شدید در تاریخ خود یکی از مناطق زلزله خیز ایران به شمار می آید.

نظرهای خوانندگان

دوشنبه 12اذر 0030 دقيقه بامداد

بعضي از مردم تبريز بعد از گذشت يك شب از زلزله اي كه همه شان را ترسانده است هنوز به خانه هايشان برنگشته اند و ترجيح ميدهند علارغم برفي كه مي بارد امشب هم زير چادر هايي كه بر پاداشته اند بسر برند اين در حالي است كه بيشتر از نيرو هاي امدادي نيرو هاي امنيتي در خيابان هاي شهر ديده مي شوند و مردم نامطمئن را سراسيمه تر مي كنند . وقتي كه مسئول استانداري براي تسكين همشهريان مي گويد دستگاهي در آستين استانداري آذربايجان است كه زلزله را 12 ساعت قبل به او اطلاع ميدهند و بهتر است آنها به خانه هايشان برگردند و بخوابند خيابان هارا در شب ترك كنند صحبت از نيروهاي امدادي مضحك است
هنوز موردي گزارش نشده است كه پليس براي مجبور كردن مردم به بر چيدن چادر از زور استفاده كند ولي استانداري ظهر با پخش اطلاعيه راديويي گفته است كه با هر نوع بر هم زدن نظم عمومي مقابله خواهد شد اين احتمال وجود دارد كه اين درگيري با طولاني تر شدن جو كنوني حاكم بر تبريز رخ دهد
اين درحالي است كه 35 درصد از جمعيت تبريز در بافت حاشيه اي شهر كه فاقد هرگونه پيش بيني براي زلزله است زندگي مي كنند آنها امروز اعتراض خودشان را از اينكه هيچ كسي به آنها سر نزده است تا جوياي خسارت ايشان باشد ، فقط بين خود زمزمه كردند مهتر است فردا دست به عمل هم بزنند !

-- مهدي ، Dec 2, 2007 در ساعت 12:58 PM

از رادیو زمانه انتظار نداریم که اخبار نادرست و کذب منتشر کند. چه دلیلی دارد که شدت زلزله را 3.9 و 4.7 ریشتر اعلام کنند در حالیکه واقعیت 4.5 و 5.9 ریشتر است. این منبع آگاه چه کسی است که این قدر آگاه است؟ که اگر شدت زلزله 5.9 ریشتر باشد، 4/3 خانه های تبریز ویران می شوند. به خدا ما هم در این تبریز زندگی می کنیم و متنفریم از همه ی دولت مردانمان، ولی دلیل ندارد که ...
ضمنن هیچ دستگاهی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که بتواند زلزله را پیش بینی کند؛ چه برسد به این که در آستین جا بگیرد! این حرف های عامیانه جائی در رادیو زمانه ندارد دبیر عزیز وب سایت.
سلام برسانید به آن خبرنگار متعهد که خود یا اهالی قهوه خانه محل شان نقش منبع آگاه را هم بازی می کند. این جا را هم معرفی کنید به ایشان: http://irsc.ut.ac.ir

-- آراز ، Dec 3, 2007 در ساعت 12:58 PM

در مملکت ایران زلزله هم سیاسی است. راستش هنوز میزان زلزله ها رسما اعلام نمی شود. سایت دانشگاه تهران 4.7 و دانشگاه تبریز 5.5 می گوید. ولی تبریزیان سرما را برزلزله ترجیح دادند. و شب بیشترشان در چادر و درون اتومبیلهایشان خوابیدند. البته غیر از آنها که از شهر رفته اند.

صدا و سیمای مرکزی قادر نبود حتی یک مصاحبه ساده با دکتر رضتاپور رابدون اشکال پخش کند. وای اگر واقعا اتفاقی بیفتد. بهتر است بیشتر به فکر آموزش اقدامات پیشگیرانه فردی و نیز سازماندهی گروهای داوطلب غیر دولتی بود.

فراخوان به گره های ملی و اندیشمندان محلی: برای کمک های احتمالی سازماندهی شوید. ولی لطفا غیر سیاسی


-- از وراث مالک دوزخ ، Dec 3, 2007 در ساعت 12:58 PM

آقای مهدی ممکن است بفرمایید این دستگاه کی اختراع شده؟ ژاپن با آن همه عظمت خود نمی تواند زودتر از 7 دقیقه زلزله را پیش بینی کند!
از رادیو زمانه هم بابت اطلاع رسانی اش ممنونم.زلزله زیر 5 ریشتر نبوده.آقای آراز اگر واقعآ در تبریز زندگی می کردند این حرف را نمی زدند.احتمالآ اطلاع ندارند که این سازمان ها مثل زلزله بم که تمام دنیا آنرا 6.6 ریشتر اعلام کردند و سازمان لرزه نگاری آنرا 5.8 اعلام کرد، اطلاعات درست به مردم نمی دهند.

-- رضا ، Dec 3, 2007 در ساعت 12:58 PM

متاسف ام كه اين قدر بد فهميديد همشهري آراز
در مورد آستين هم بايد بگويم فقط نقل قول جناب معاون استاندار را عرض كردم و اگر نه خودم خوب مي دانم آستين هر كس چه قدر گنجايش دارد !

-- مهدي ، Dec 3, 2007 در ساعت 12:58 PM

آقای رضا، من واقعن در تبریز زندگی می‌کنم و آن زلزله را واقعن حس کردم، ولی معیار و دستگاهی برای اندازه‌گیری شدت زلزله ندارم. گفتن 2-3-4-5-6-7 برای من هم خیلی راحت است. این را هم بگویم که در بحث ریشتر، فاصله‌ها عددی نیست و تصاعدی است، یعنی فاصله‌ی 4 ریشتر تا 5 ریشتر، یک واحد نیست، بلکه دوبرابر است.
هنوز هم دلیلی برای سیاسی کردن این موضوع نمی‌بینم، ولی اگر چنین باشد، دنیا به حا ما حسادت خاهد کرد البته با وجود این استاندارمان و خبرنگارمان و سایر خواص جامعه‌مان...

-- آراز ، Dec 4, 2007 در ساعت 12:58 PM

اگر واقعآ در تبریز بودید فرق 4.6 اعلام شده با 5.1 واقعی را متوجه می شدید.یکماه پیش زلزله در سه راه اهر رخ داد که شدتش در تبریز مثل عبور یک کامیون بود و اعلام کردند 4.4است، چطور زلزله ی 4.6 شنبه من و همکلاسی ام رو از تخت به پایین پرت کرد؟ آیا واقعآ دو دهم اینفدر محسوس است؟ برادر من شما می توانید به سایت زلزله شناسی آمریکاUSGSمراجه بفرمایید تا نتیجه ی درست که VOA هم اعلام کرد رو ببینید. یا اگر قبول ندارید به سایت زلزله شناسی فرانسه یا روسیه.همه 5.1 رو اعلام کرده اند. موفق و اقع گرا باشید.

-- رضا ، Dec 4, 2007 در ساعت 12:58 PM

5.1 - 5.6 - 4.6 - 4.7 - 5.5 - 3.9 - 4.7 - 4.5 - 5.9 - 3.4 - 4.4 - بالاخره کدام درست است؟

-- حسن ، Dec 5, 2007 در ساعت 12:58 PM

والا من خودمم تبریزیم
ولی اینکه می گید برقراری تماس تا ساعات طولانی نا ممکن بود هم اشتباه .
بله درست که بعد زلزله نمی شد ارتباط تلفنی برقرار کرد اما نه واسه مدت طولانی !!!

-- نسرین ، Dec 8, 2007 در ساعت 12:58 PM

آقا چرا شایعه میپراکنید؟
زلزله ها به ترتیب 9/3 و 6/4 بوده اند و اگر 1/5 بود حداقل چند هزار نفر در تبریز میمردند.
ضمنا سایت لرزه نگاری زلزله ی بم را 8/6 اعلام کرده بود نه 8/5.

-- hadi ، Jan 21, 2008 در ساعت 12:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)