تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ادامه‌ی اعتراضات گسترده‌ی ایرانیان به گوگل

هادی ناصری

در حالی‌که بیش از یک ماه از قرار دادن نام مجعول خلیج عربی در کنار نام خلیج همیشه فارس، در نرم‌افزار شرکت گوگل، گوگل ارث (Google Earth) می‌گذرد، اعتراض ایرانیان سراسر دنیا به این حرکت ناشایست ادامه دارد.

تا به امروز بیش از ۳۰ هزار نفر نامه‌ی اعتراضی تنظیم شده خطاب به مدیر بخش گوگل ارث را امضا کرده‌اند. در متن این نامه‌ی اعتراضی با توضیح نام «پرشیا» و خلاصه‌ای از تاریخ سرزمین ایران، بر حل مساله پیش از اقدامات قانونی تأکید شده است.

چهار سال پیش در اقدام مشابهی سازمان «نشنال ژئوگرافی» خلیج عربی را در کنار نام خلیج همیشه فارس قرار داد که با اعتراض گسترده‌ی ایرانیان مجبور به عقب‌نشینی و عذرخواهی رسمی شد.


اقدام تأسف‌بار شرکت گوگل یک بار دیگر اعتراض ایرانیان سراسر جهان را بر‌انگیخت، این تصویر نشان می‌دهد که شرکت گوگل هنوز اقدامی برای تصحیح اشتباه خود انجام نداده است. (عکس از هادی ناصری، زمانه)

این در حالی‌ست که در آن اقدام حکومت ایران چندین روز پس از اعتراضات گسترده‌ی ایران‌دوستان، واکنش‌هایی معمولی و نه درخور آن حرکت تحریک آمیز نشان داد. هم‌اکنون هم نهاد‌های دولتی و حکومتی پس از سپری شدن این مدت هیچ واکنشی به جعل نام خلیج همیشه فارس نشان نداده‌اند.

در زیر برگردان متن انگلیسی نامه‌ی اعتراضی به گوگل آمده است:

«مدیریت محترم گوگل- زمین
ما امضا کنندگان زیر بدین ‌وسیله به رفتار غیر‌مسوولانه و غیر‌علمی شما اعتراض می‌کنیم و از شما می‌خواهیم که در اسرع وقت کلمه «‌خلیج عربی‌» را از گوگل- زمین حذف کنید.

تغییر نام خودسرانه خلیج فارس به خلیج عربی، یک تخلف غیر‌مسوولانه از کلیه استانداردهای شناخته شده‌ی بین‌المللی و تاریخی است که اعتبار و درستی سایت گوگل- زمین را زیر سوال می‌برد.»

برای آگاهی شما، نام پرشیا پیوسته معرف کشور، ملت و مردم ایران و بیانگر تاریخ کهن پرشیا از ۶۰۰ سال پیش از میلاد بوده است.
واژه‌ی پرشیا، واژه‌ای بوده است که یونانیان باستان در آغاز برای ایالت ساحلی فارس یا پارس که امروزه به آن فارس گفته می‌شود به کار می‌بردند که بعدها به سرتاسر سرزمین ایران که بسیار بزرگتر از امروز بوده است اطلاق می‌شد.

پرشیا نام یونانی شده‌ی پارس یا فارس، واژه‌ای که فراتر از هر نکوهشی معنی می‌دهد، بوده است. این منطقه در قرون اولیه‌ «پرسیس» و در قرون میانه «پارس» نامیده می‌شده که از راه ورود به زبان لاتین مورد استفاده‌ی دیگر ملت‌های اروپائی برای بیان این منطقه، مرکز امپراطوری باستانی پرشیا، بکار رفته است.

از قرون گذشته تا سال ۱۹۳۵ تمام غیر ایرانیان به این منطقه، که امروز ایران نامیده می‌شود، پرشیا می‌گفته‌اند که در این سال رضا شاه پهلوی از جامعه‌ی ملل خواست تا نام پرشیا به ایران تبدیل گردد. ایران نامی بود که مردم پرشیا خود برای معرفی سرزمین و ملیت خود از دوران ساسانیان به بعد استفاده می‌کردند. ایران به معنی سرزمین آریایی‌ها است.

در سال ۱۹۵۹ به دنبال اعتراض برخی از دانشمندان و پژوهندگان ایرانی به نام «ایران» به این دلیل که این تغییر نام، انقطاعی بین تمدن دیرینه ایران باستان و زمان حال ایجاد می‌کرد، محمدرضا شاه پهلوی اعلام کرد که هر دو نام «پرشیا» و «ایران» می‌توانند در زبان‌های غربی برای معرفی این سرزمین استفاده شود.
بدون آن که قصد دست‌کم گرفتن اعراب را داشته باشیم باید بگوئیم که ایرانیان به میراث غیر عربی خود می‌بالند و قویاً در برابر هر تلاشی برای بی‌مقدار کردن یا تغییر هر نگرش از میراث ایرانی ایستادگی می‌کنند.

خلیج ‌فارس در تاریخ و فرهنگ ایران اهمیت حیاتی دارد. علاوه بر آن ایران ۲۰۰۰ کیلومتر از سواحل خلیج فارس را در محدوده جغرافیائی خود دارد در حالی‌که شیخ‌نشین‌ها و اماراتی که در سده‌ی اخیر تأسیس شده‌اند در بخش‌های دیگر آن قرار دارند.


یکی از ایرانیان در اقدامی اعتراض‌آمیز با ثبت دوباره‌ی خلیج‌ فارس در نرم‌افزار "گوگل ارث" نوشته است: "‌این قسمت از آب در سرتاسر تاریخ خلیج فارس نامیده می‌شده است و هنوز هم به صورت دیپلماتیک و عمومی خلیج فارس نامیده می‌شود" سپس در انتها به خط فارسی نگاشته است: " خلیج همیشه فارس" (عکس از هادی ناصری- زمانه)

نام تاریخی و جغرافیائی خلیج ‌فارس توسط سازمان ملل در مناسبت‌های گوناگون به رسمیت شناخته شده و در قطعنامه‌ها و اعلامیه‌ها و نشریات آن سازمان و دیگر سازمان‌های بین المللی در سطح جهان مورد استفاده بوده است‌. آخرین دستور‌العمل سازمان ملل بشماره (reference ST/CS/SER.A/29/Add.2) در ۱۸ اوت ۱۹۹۴ صادر شده است.

ایرانیان سرتاسر جهان، عمیقاً از این تغییر نام غیرمسوولانه و خودخواهانه‌ی خلیج فارس به خلیج عربی رنجیده‌اند. ما از شما می‌خواهیم که با محکم‌ترین مفاهیم ممکن گام‌های فوری برای برگرداندن نام خلیج فارس از سوی آن موسسه در سایت گوگل - زمین و هر سایت وابسته‌ی دیگری برداشته شود.

امیدواریم این تذکر، مارا از هر اقدام قانونی بی‌نیاز کند.


برای امضای نامه‌ی اعتراضی به گوگل، به اینجا مراجعه کنید
ترجمه‌ی فارسی از تبریز‌نیوز با اندکی ویرایش

مطلب‌ مرتبط: ورود خلیج عربی به نقشه‌های گوگل

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ببخشید ولی کسی که نام پرشین گلف را روی آن نقشه حک کرده جغرافیایش خوب نبوده زیرا آن قسمت دریای عمان است و نه خلیج فارس! لطفا عکس را تصحیح کنید.

-- یک همکار ، Feb 29, 2008

اینم یه لینک دیگه واسه حذف کردن این نام جعلی
www.youchoose.net/campaign/
persian_gulf_or_arabian_gulf

-- alikkk ، Feb 29, 2008

عکس زیاد مهم نیست چون همه میدونن. ولی پررویی گوگل جالبه

-- رضا ، Mar 1, 2008

یادم رفت بپرسم معلوم نیست کار کی بوده؟ بازم عربا؟

-- رضا ، Mar 1, 2008

آورده ايد: "ایرانیان سرتاسر جهان، عمیقاً از این تغییر نام غیرمسوولانه و خودخواهانه‌ی خلیج فارس به خلیج عربی رنجیده‌اند".
چرا حرف الكى ميزنيد. از كجا به چنين نتيجه اى رسيده ايد.

-- الكى ، Mar 1, 2008

سلام. باید به عرض برسانم که این متن را بنده ننوشتم و فقط برگردانی از متن انگلیسی آن است که در سایت اصلی پتیشن آمده است. می‌توانید به آدرس آن در انتهای مطلب مراجعه بفرمایید. سپاس
هادی ناصری

-- هادی ناصری ، Mar 1, 2008

sharmavare. shoma nemitunid az zire vagheiat farar konid.

-- roya ، Mar 1, 2008

همکار محترم ممنونم از تذکر و توجه شما. برطرف شد. سپاس

-- هادی ناصری ، Mar 1, 2008

Baz arbha pool ziyadi be google dadn ke in namo ghozashte

-- Persian ، Mar 1, 2008

مطمئنید منظور همان دریای «عمان» خودمان نیست که به دریای عربی معروف است؟

-- بی نام ، Mar 2, 2008

چرا چنین ادعایی را کرده است شاید به خاطر پولی که از اعراب گرفته خودش را فروخته است گوگل برای گوگل و مسئولانش متاسفم که خود را به پول و مادیات فروخته

-- وحید همتی آذر ، Apr 12, 2008

به نظر می رسد نام خلیج فارس همواره برای کلیه کشورها مشکلی اساسی است که میخواهند نام این خلیج همیشه فارس را تغییر دهند بدانید و آگاه باشید که این خلیج همواره ایرانی خواهد ماندو من به شخصه این نام خلیج فارس را بسیار دوست دارم.

-- کاترین ، Apr 12, 2008

keshvare bahrain dar sale1342 ostane bahrain nam dasht.
dar zemn modate etebare ahdnamehaye GOLESTAN va TORKAMANCHAY modatist ke tamam shode va eyalathaye joda shode bayad be sarzamine madarieshan IRAN bazgardand.
برای موضوع بالا بمب گوگلی درخواست میکنم.

-- sepehr ، Apr 12, 2008

زنده نام خلیج همیشگی فارس

-- بابک ، Apr 12, 2008

chetor bayad rasman eteraz konim?

-- persian gulf ، Apr 12, 2008

زنده باد خلیج همیشگی فارس

-- مجتبی ، Apr 13, 2008

خليج فارس هميشه متعلق به تمام ايرانيان سرتاسر جهان است

-- منيره ، Apr 19, 2008

زنده باد , زنده باد , زنده باد نام هميشگي خليج فارس فارس فارس.

-- موسي ، Apr 19, 2008

خلیج همیشه همیشگی فارس

-- alijafari ، Apr 24, 2008

PERSIAN GULF for ever

-- amin ، Apr 29, 2008

خلیج فارس

-- نوراله درویشی ، Apr 30, 2008

خلیج همیشه فارس ایران

-- Mohammad reza abbasi ، May 2, 2008

خلیج فارس متعلق به همه ی ایرانیان می باشد.

-- محمد رضا ، May 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)