تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه چهلم

بریتنی اسپیرز، ناصر سودانی و عشق

سید ابراهیم نبوی

Download it Here!

چهلمین برنامه از این ستون به آن ستونِ ابراهیم نبوی را با حضور فعال دو جناح این برنامه یعنی علی‌اکبر، علی‌اصغر و غلو عضو جدید برنامه از یک‌سو، و نازلی احساس و پدرش، جناب سرهنگ مستشار می‌بینید و می‌شنوید. در این برنامه علی‌اصغر، نخست خبرهای برف که بارش آن متوقف شد، انتخاباتِ آمریکا، آخرین ماجراهای سارکوزی و دوست دخترش، دستگیری مجددِ دانشجویان چپ، پایان ثبتِ نام انتخابات مجلس هشتم و گیر دادن نیروی انتظامی به مراسم عاشورا را می‌گوید، سپس علی‌اکبر خوشحال گزارشی از ازدواج بریتنی اسپیرز با عکاس مسلمانش تقدیم می‌کند و سپس جناب سرهنگ وضعیت مزخرف هوای منطقه را گزارش می‌کند. در این برنامه غلام، معروف به غلو، پسرخاله دیگر علی‌اصغر تفسیر سیاسی خود را در مورد گاز ارائه می‌دهد. در این برنامه گلواژه‌های هفته و پارادوکس را می‌شنوید و در پایان نازلی احساس به شکلی باورنکردنی دوباره اشعار عاشقانه‌اش را می‌خواند.

خبرهای هفته

با سلام، اینجانب علی اصغر از دگولس پرس خبرهای هفته گذشته ایران و جهان و برف و گاز و جرج بوش و سارکوزی و ماه محرم و انفجار بیروت و چیزهای دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند.

دولت بلای آسمانی نیست، زمینی است
به دنبال ادامه بارش برف که هفته گذشته هم ادامه داشت، هیات دولت در جریان بازدید از دفتر دولت، سر خود را زیر برف انبوه فرو کرده و سخنگوی دولت اظهار داشت: «‌در این شرایط کسی دولت را نمی‌بیند.» معاون عملیاتی دولت نیز در حالی که سرش با برف بازی می‌کرد، گفت: «‌ما به عنوان دولت، بسیار خوب با سرما برخورد کردیم.» وزیر نفت و گاز و سفره گفت: «‌وزارت نفت و گاز، بهترین وزارت بود و از هفته آینده اگر گاز وصل شود، معلوم می‌شود که گاز وصل شده است.» وزارت راهبندان و تصادف نیز گفت: «‌با وجود اینکه راههای کشور بسته بود، ولی این وزارتخانه موفق شد تمام راهروهای ساختمان وزارتخانه در تهران را در تمام مدت باز نگه دارد و این امر در شانزده سال گذشته بی‌سابقه بود.» وزارت نیرو نیز گفت: «‌ما از همه بهتر بودیم، چون فقط چند استان برق نداشت.» وزیر بازرگانی هم گفت: «‌بهترین وزارت، دقیقاً ما بودیم، شاهکار.» این وزارتخانه با وجود اینکه نتوانست مشکل کمبود نان چند استان را حل کند، اما در تمام مدت وزیر بازرگانی به تلفن‌های خانمش پاسخ می‌داد و هرگونه نگرانی را برطرف می‌کرد.» وزارت آموزش و پرورش نیز گزارش داد: «‌ما از همه بهتر بودیم، چون در چند استان بعضی مدارس تعطیل نشدند.» سخنگوی دولت اعلام کرد: «‌بعضی ها دولت را مسوول بلاهای طبیعی می‌دانند.» وی گفت: بلاهای طبیعی مثل قطع شدن برق، بسته شدن جاده، مسافرت رفتن رئیس جمهور، انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری، قدْ کوتاه بودن اعضای دولت، قطعِ برق، نبودنِ نان، تعطیل شدن مدارس و غیراستاندارد بودن مصرف گاز کشور، مسایلی هستند که خودشان اتفاق می‌افتد و به هیچ کسی مربوط نیست.


سخنرانی انتخاباتی آمریکا در خاورمیانه
سفر انتخاباتی ویل اسمیت، رئیس جمهور کشور جهانخوار به خاورمیانه برگزار شد. وی در این سفر به سخنرانی برای جلب توجه هواداران حزب جمهوریخواهان در آمریکا پرداخت. وی در همان اول کار به دیدار شهرستانی، یکی از کشورهای چپرستان عربی رفته و برای پیروزی جمهوریخواهان گفت: «‌ما مشکل خاورمیانه را ایکی ثانیه حل می کنیم.» آقا ویل اسمیت، دو روز بعد در سفر به اسراییل برای پیروزی جمهوریخواهان سخنرانی جالبی کرد و گفت: «‌ما از اسراییل حمایت می کنیم تا تهش.» سپس در یک سخنرانی شهرستانی در امارات متحده عربی که معمولا همه آشنایان و دوستان برای خرید به آنجا رفته و از نظر جنس، وضع آجری آجری و بیسکویتی دارد، رفته و در حالی که تعدادی از خواهران اسلام در آنجا رقص عربی می‌کردند، برای اینکه مشت محکمی به دهان دموکرات ها بزند، گفت: «‌حال ایران را سنگین می گیرم.» بعد از آن، ویلی برای سخنرانی مهمی به قاهره رفته و با آقام مبارک که در کنار اهرام ثلاثه مصر که یک چیز توپ و کار درست و زیر خاکی می‌باشد، ایستاده بود؛ عکس گرفته و در یک سخنرانی توپ علیه هیلاری و اوباما نموده و گفت: «‌ما دوستان خودمان را در دنیای عرب تنها نمی‌گذاریم.» به دنبال این سفر آقام ویل اسمیت، بعضی کسانی که فکر می‌کردند آگاه هستند، اعلام کردند سفر بوش با شکست مواجه شده است، اما چند نفر دیگر اعلام کردند که اتفاقاً این تنها سفر موفق رئیس جمهور جهانخوار آمریکا بود. فقط اشکالش این بود که سخنرانی‌های انتخاباتی را به جای اینکه در آمریکا بکند، در خاورمیانه کرد.

سیسیلیا: سارکوزی نامرد است
ولادیمیر سارکو، رئیس جمهور منحصر بفرد و غیر منحصر به زوج گل به سرها، در هفته گذشته، به یک سفر سیاسی و به یک ازدواج هنری دست زد. وی که تا چند ثانیه قبل تصمیم داشت با خانم کارلا برونی، مدل توپ و تاپ ایتالیایی ازدواج کند، فعلنی معلوم نیست که می‌خواد چی کار کند. ولادیمیر سارکو در ۲۰ روز گذشته به پاریس هیلتون و کارداشیان و بریتنی اسپیرز گفت: شما در نیا که چی؟ من دراومدم. مطبوعات ایتالیا و فرانسه کلیه مشخصات عروس و دوماد با شماره زیر شلواری و سایز خشتک و رنگ جوراب و غیره را با عکس و تفصیلات منتشر کردند. سیسیلیا سارکوزی، همسر سابق ولادی اعلام کرد: «‌سارکوزی خیلی نامرد است.» سخنگوی کاخ الیزه در واکنش به این اظهار نظر گفت: «‌نامرد، بابات است.» سیسیلیا همچنین گفت: «‌مادرش خیلی عوضی و اوشکول است.» اما سخنگوی الیزه نیز پاسخ داد: «‌مامان خودت چی که سرش کچل است؟!»


آبِ رئیس جمهور خورده شد
اینک به یک خبر که هیچ ربطی به آفریقا ندارد، توجه فرمایید. آقا ناصر سودانی، نماینده مجلس که در جلسه قبلی این مجلس آب احمدی‌نژاد را در جلسه بودجه خورده بود، در یک توضیح بسیار واضح اعلام کرد: «‌من برای تبرک آب رئیس جمهور را نخوردم، فقط چون تشنه بودم خوردم. آن آب هم مال رئیس جمهور نبود، مال هر کسی بود می‌خوردم.»

دستگیر شدند، آزاد نشدند
در پی گذشت چهار هفته از اعلام تبرئه سه دانشجوی دانشگاه، دیروز، یکی از دانشجویان چپ دانشگاه پس از اینکه معلوم شد واقعا چپ است و دروغ نمی گوید، آزاد شد و در عوض ۱۵نفر دیگر از دانشجویان دستگیر شدند. سخنگوی اداره چکش و ترازو اعلام کرد که تا یک هفته دیگر قرار است ۱۱ دانشجوی چپ را آزاد کنند و اعلام نکرد به جای آنها چند نفر را دوباره دستگیر و زندانی می کنند؟

در حال ثبت نام سقوط کرد
با پایان مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس، اصغر مشتی از فعالان سیاسی کشور که روی پشت بام طبقه بیستم یک ساختمان مشغول پرت کردن آجر و سخنرانی بود، با شنیدن خبر رد صلاحیت ها اعلام کرد انتخابات را تحریم می‌کند و خود را از طبقه بیستم ساختمان به زمین پرتاب کرد. خبرنگار ما در هنگام سقوط از وی پرسید: آیا واقعا شما را رد صلاحیت کردند؟ وی گفت: نمی‌دانم، چون اسم من اعلام نشد. خبرنگار ما در هنگام اصابت وی به زمین پرسید: آیا شما ثبت نام کرده بودید؟ اکبر مشتی پاسخ داد: نه، اتفاقاً تعجب من از این بود که چرا من را که ثبت نام نکردند، باید رد صلاحیت کنند؟ و به همین دلیل انتخابات را تحریم می‌کنم. در این حادثه یک نفر در اثر اصابت به زمین به بیمارستان منتقل شد.

بوش آمد، صداش آمد، منفجر شد
همزمان با سفر جرج دبلیو سی بوش به مصر و عربستان سعودی و عربستان و اسراییل و غیره، چند انفجار نسبتاً شدید لبنان را به شکل ضایعی تکان داد و چندین نفر در آنجا کشته شدند. یک مقام خیلی باحال که نخواست نام خانوادگی‌اش فاش شود، اما اسم کوچکش اصغر بود، اعلام کرد: «‌نامردها! واسه چی می‌زنین این فلسطینی‌های بدبخت رو! آخه یه بچه مرام هم چیز خوبیه!»

گیربازار محرم ناجا
فرمانده خفن ناجا اعلام کرد، پس از چکمه توی شلوار و قلیان توی قهوه خانه، استفاده از انواع لباس رنگی، لبخند، نوار موسیقی، تیغ موکت‌بری و چند چیز دیگر در مراسم عاشورا ممنوع شد. وی اعلام کرد که گیر بعدی نیروی انتظامی هنوز معلوم نیست، ولی بزودی اعلام می‌شود.


چاه هوشمند آمد
اولین چاه مصنوعی هوشمند خاورمیانه در ایران طراحی و اجرا شد. بنا به گفته استاد دکتر «‌سید عمیق افتاده» این چاه برای اولین بار است که در خاورمیانه طراحی می‌شود. دکتر افتاده گفت: «‌اول قرار بود یک قله بلند احداث کنیم، اما بعداً تصمیم گرفتیم به جای آن یک چاه عمیق احداث کنیم.» این کارشناس توضیح داد که این چاه هوشمند به محض افتادن افراد در چاه، بطور اتوماتیک آنها را پانسمان و با کشیدن آژیر، دیگران را خبر می‌کند. سازنده این چاه اعلام کرد که از چاه مذکور در مسیر حرکت خبرنگاران، زنان، معلمان و کارگران و بخصوص در شرایط انتخابات می‌توان استفاده کرد.

خبرهای ما در این ساعت به پایان رسید. شما را به خدا و خدا را به حضرت ابوالفضل می‌سپاریم.

بریتنی اسپیرز مسلمان می‌شود
در حالی که زمین در سوگ درگذشت بزرگانی همچون شهپر، خواننده محبوب کوچه و بازار سیاه پوشیده است و با فوت مرحوم احمد عاشورپور، ترانه‌خوان انقلابی که اینجانب نسبت به او اطلاعاتی نداشته، اما تهیه کننده برنامه گفت که ما خیلی فرد بی‌اطلاعی هستیم، خبری بسیار مهم قلب لس‌آنجلس را لرزاند. بریتنی اسپیرز مسلمان می‌شود.

بریتنی اسپیرز، خواننده مشهوری که نه تنها چیزی کم از ماریا کری و جانت جاکسون نداشته، بلکه عکس او روی جلد همه نشریات جهان خودنمایی می‌کند؛ اما ماهنامه سینمایی فیلم به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی هنوز عکس وی را روی جلد این ماهنامه درج ننموده‌اند، هفته گذشته اعلام کرد که می‌خواهد مسلمان شود. این خبر مانند بمبی در دنیای اسلام منفجر شد. البته در دنیای اسلام چند سالی است که بمب‌های زیادی منفجر می‌شود.


بریتنی اسپیرز، خواننده مشهور پاپ که تاکنون دوبار ازدواج نموده و طلاق حاصل کرده است، قصد دارد تا با عدنان غلیب، عکاس پاپاراتزی عرب‌تبار ازدواج نماید و به همین دلیل می‌خواهد از کارهای کثیف گذشته خود دست برداشته و به راه راست هدایت شود.

مدتی پیش دادگاه اعلام نمود که بریتنی اسپیرز صلاحیت نگهداری دو فرزند از ازدواج گذشته‌اش را ندارد و از این طریق همچون لکه‌ی ننگی بر دامن موسیقی پاپ و سینمای جهان نشست؛ سینمایی که مادرانی همچون نادره، نرگس، رقیه چهرآزاد و ویجنتی مالا در آن با اشک و آه فرزندان خود را بزرگ کردند و با شیره جان خود در دل آنها دمیدند و چه بسا که بخاطر طفلی کوچک از جان خویش گذشتند، اما بریتنی! تو ننگ مادران شدی!

بریتنی اسپیرز تا هفته‌ای دیگر ازدواج شرعی و اسلامی خویش را در کلیسای سنتولوژی با عدنان غلیب مسلمان پاپاراتزی برگزار نموده و به کسوت مسلمین درمی‌آید.

و اکنون سووال بزرگ این است؛ آیا اگر بریتنی مسلمان شود مادر خوبی برای طفلان بی‌گناهش خواهد شد؟ یا مادر خوبی برای طفلان بی‌گناهش نخواهد شد؟

علی اکبر خوشحال، دگولس پرس، هالیوود، لس آنجلس

گزارش وضع هوا
با سلام، اینجانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، گزارش وضع هوای ۲۴ ساعت گذشته کشور و منطقه و پیش‌بینی هوای هفته آینده را به عرض و نظر بینندگان و شنوندگان صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

در منطقه مرکزی، با کاهش شدت سرما، دولت از انجماد خارج و در حال آب شدن است. کارشناسان احتمال می‌دهند در ساعات آینده، اگر بلای جدیدی سر مملکت نیاید احتمالاً سیل جاری خواهد شد. سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرد که وضع هوا قابل پیش‌بینی و وضع سازمان هواشناسی غیرقابل پیش‌بینی است. این سازمان اعلام کرد، وضع هوای هفته آینده بین بسیار مزخرف تا مزخرف در نوسان خواهد بود.

در منطقه جنوبی، بخصوص در ناحیه خلیج فارس یک جبهه هوای بدبو که هم صداش می‌آمد، هم بوش آمد، پس از یکی دو روز سروصدا، دست و پاش را جمع کرد و از منطقه رفت. در حال حاضر وضع هوای منطقه در حال کمی تا قسمتی تهدید بسر می‌برد. آگاهان به کلیه شیوخ منطقه خلیج فارس توصیه کردند حتماً با زنجیر چرخ، ترمز، ترمز دستی، سنگ، بیل، بتون آرمه و چیزهای دیگر برای متوقف کردن خودشان استفاده کنند.


در ناحیه شمالی کشور، از میزان بارش برف کاسته شده و به میزان بارش باران افزوده شده است. دولت اعلام کرد کسانی که در این منطق گازشان قطع شده است، حتما تا روز یکشنبه آینده، یا یکشنبه دو هفته بعد، یا یکی از یکشنبه‌های یکی از سالهای آینده گازشان وصل می‌شود.

در ناحیه شرقی، از بالا تا پائین هیچ خبری نیست، انگار نه انگار بوتویی آمد، بوتویی رفت. در هفته گذشته به سگ لگد می‌زدی صدا می داد، ولی از منطقه شرقی کشور و منطقه هیچ صدایی در نمی‌آمد. آگاهان که هفته قبل پیش‌بینی کرده بودند امروز هوای پاکستان با رگبار گلوله و بارش تیر و انفجار بمب همراه خواهد بود، پیش بینی‌های خودشان را برای عمه‌های مذکور ارسال و فعلاً از هر پیش‌بینی در مورد هر منطقه شرقی در هر خاورمیانه خودداری کردند.

در ناحیه غربی، فعلاً جلوی حرکت هر جبهه هوای گرمی به این منطقه گرفته شده است. هوا ملایم، گاه ابری، گاه مزخرف و کمی تا قسمتی ترسناک گزارش شده است. کارشناسان به کلیه کسانی که از خیابان‌های بصره عبور می‌کنند درخواست کردند اگر زن هستند، حتماً حجاب به همراه داشته و اگر مرد هستند از بردن پاسپورت ایرانی خودداری نمایند.

در پایان، با تقدیم یک قطعه شعر هواشناسی با شما خداحافظی نموده، برای شما روزهای آفتابی و شبهای مهتابی آرزو می‌نمایم.

بارون بارونه زمینها تر می‌شه
گلنسا جونم، کارها بهتر می‌شه

خدانگهدار

گلواژه های چهلم

ناصر سودانی، نماینده‌ای که آب رئیس جمهور را خورده بود، گفت: «‌آب رئیس جمهور را خوردم، چون تشنه بودم.»

فرمانده ناجا که هفته قبل تعدادی از کافی ‌شاپ‌ها را تعطیل کرده بود، اعلام کرد: «‌قهوه خانه ها می‌توانند به کافی شاپ تبدیل شوند.»

الهام، سخنگوی دولت گفت: «‌برخی فکر می‌کنند باید بخاطر حوادث طبیعی هم به دولت تذکر داد.»

آیت الله حسنی فرمود: «‌قطع گاز بلاست، سرما بلاست، بدحجابی بلاست، توبه کنید!»

احمدی‌نژاد به حاج منصور ارضی گفت: «‌ببخشید که برای حج جا نبود که شما را هم ببریم.»

استاندار ارومیه پس از تعطیلی مدارس و قطع گاز این استان گفت: «‌وضعیت عادی است.»

وزیر نیرو اعلام کرد: «‌مشکلات کشور حل شد و همه سدهای کشور پر از آب شدند.»

کروبی شیخ اصلاحات گفت: «‌در مجلس ششم همین اصلاح طلبان تندروی کردند، حالا همانها ناله می‌کنند.»


پارادوکس

گاهی اوقات مردم یک کشور اینقدر نجیب هستند که تا وقتی روی‌شان بشود و به روسای کشور بگویند بروید کنار، ده سال طول می‌کشد.

یک انقلابی بیست سال زندان بود. بعد از پیروزی انقلاب چون هیچ کار دیگری بلد نبود، شد رئیس زندان.


یکی فکر می‌کرد تمام مردم دنیا دشمنش هستن، بردن تمام مردم دنیا رو نشونش دادن. دید هیچکدوم رو نمی‌شناسه.

یکی بلد نبود راه بره، همه فکر می‌کردن ایستادگی کرده.

یه نفر داشت نقاشی می‌کرد، گرفتنش. یه نفر تیراندازی کرد، نتونستن بگیرنش.

یه روز یه تانک اومد، شلیک کرد و هزار نفر رو کشت. گفتن: بیچاره! دست خودش نبوده، از دستش دررفته.
روز بعد یه آقایی یه صدایی ازش دررفت. گفتن: این فریاد بیگانگان است.


نازلی... و باز هم عشق

زندگی شاید خیابان درازی است که امروز زنی با زنبیلی
از آن نمی‌گذرد
زنی که پشت برف‌ها مانده است
و من دیگر نمی‌خواهم از برف بنویسم

و دیگر نمی‌خواهم از حرف بنویسم
یا از پرچم سه رنگی که مرا به برف ها و حرف ها می‌پیوندد

می‌خواهم از عشق
می‌خواهم از خودم
می‌خواهم از چیزی کهنه بنویسم
می‌دانم می‌دانم می‌دانم
که خبرهای روز
مدتهاست کهنه‌ترین حوادث جهانند
و مجریان خبر، کتابهای تاریخ را گویی
از بر می‌دانند
و هر روز همان را تکرار می‌کنند


می‌خواهم از عشق
می‌خواهم از شور
می‌خواهم از استعاره های مردی بنویسم
که گفته است می‌خواهد
به چاک گریبان من سر بزند
و من منظورش را می‌فهمم
و دکمه‌های چاک گریبانم بسته می‌شود
- ای بی‌تربیت!
می‌دانم که مردی می‌خواهد
پیشانی‌اش را بساید
بر پیشانی من
- اولش همیشه همین بهانه است
می‌خواهد بنوازد مرا که می‌گوید ناز
و می‌نامدم نازنین

و می‌خواهد به سیم آخر بزند
بی‌آنکه صدای من دربیاید
می‌گوید رقص دیوانه‌اش کرده است
رقص دامنی از جغرافیا
بر امتداد تنبکی از تاریخ

مردی می‌گوید گیسوی خویش را با باد
بگذار تا رهاترین باشد
گیسوهای من آشفته
و معجزه شانه
که جا مانده است در خانه

من مانده‌ام و او
در کوچه‌های بی برف
من مانده‌ام در تکانه‌های زلزله مرد
که دیریم دیریم تکانم می‌دهد
اوی! اینقدر تکانم نده
چه مرگت می‌باشد؟
اسگل!
فکر می‌کند مرا می نوازد
و پرتم می‌کند
زارت، روی زمین

ای عشق!
واسه چی زور می‌گویی؟
مگر من کار بدی کردم لامصب؟
اگر قرار بود یکی زور بگوید
همان خر قبلی بود
دیگر نه طلاقی بود و نه طلاق کشی
و هزار تا زر مفت پس از آن
تو که اولش این جوری نبودی
حالا چطور شد که اینجوری شدی؟

و اکنون با خود می‌گویم
شاید هر راه که می‌روی جاده ای باشد به رم
یا بزرگراهی به قم
چه فرقی می‌کند!
وقتی همه راهها به رم ختم می‌شود



نازلی احساس (معصومه مستشار)

نظرهای خوانندگان

فایل صوتی نداره؟

-- نگار ، Jan 23, 2008

لینک دانلود صدا رو جا انداختید !

-- Overlord ، Jan 24, 2008

لینک دانلود فایل صوتی کجاست؟

-- امین ثابتی ، Jan 24, 2008

آقا بالاخره نمی خواین این فایل صوتی برنامه رو بزارین بالا؟

-- طاها بذري ، Jan 25, 2008

اه. باز که این فایل صوتی رو نزاشتین .

-- بهزاد ، Jan 25, 2008

نمی‌دونم تقصیر حواس پرتی من هست یا نه، ولی انگار این پست، فایل صوتی (پادکست) نداره یا شاید من نمی‌تونم لینکش رو گیر بیارم؟!
-------------------
زمانه: فایل صوتی وجود داشت و دیده نمی شد. مشکل اکنون برطرف شده است

-- نیما ، Jan 25, 2008

چه جالب! پدر فروغ هم سرهنگ بوده!!

-- میثم ، Jan 27, 2008

«مطبوعات ایتالیا و فرانسه کلیه مشخصات عروس و دوماد با شماره زیر شلواری و سایز خشتک و رنگ جوراب و غیره را با عکس و تفصیلات منتشر کردند» ... پس چرا تو فایل صوتی سانسورش کردین؟؟


دوست عزیز!
توی فایل صوتی سانسورش نکردیم، این نبوی در فایل صوتی یک چیزی می گه، بعد توی برنامه تلویزیونی یک چیز دیگه می گه، بعد توی متن یک چیز دیگه می نویسه، هر وقت هم می پرسیم چرا می گه این طوری جالب تره. وگرنه زیر شلواری سارکوزی چیزی نبود که سانسورش کنیم، ما حتی جوراب ژاک شیراک رو هم سانسور نمی کنیم.
ابراهیم نبوی

-- میثم ، Jan 30, 2008

istefaadah chardim!

-- kalameh.blogfa ، Nov 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)