تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ستاره افغان: مسابقه استعداد یا نژاد؟

احمد اقبال

برای اولین بار، یک دختر از مناطق جنوبی افغانستان، در برنامه ستاره افغان شرکت کرده و خود را به مرحله نهایی این مسابقه نزدیک کرده است.


ستاره افغان که امسال سومین دور آن برگزار می‌شود، یک رقابت تلویزیونی است که در آن، جوانان دختر و پسر، با اجرای آهنگ در تلویزیون غیردولتی طلوع، شانس خود برای به دست آوردن عنوان ستاره افغان، به رای مردم (از طریق ارسال پیام کوتاه تلفن همراه یا اس‌ام‌اس) می‌گذارند.



تلویزیون طلوع، برای نخستین بار، در سال ۱۳۸۴ شمسی، این برنامه را به تقلید از برنامه‌های مشابه تلویزیون‌های غربی، از جمله اکس فکتور انگلستان و امریکن آیدل در آمریکا، آغاز کرد و ستاره افغان، اکنون به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در افغانستان تبدیل شده است.



تاکنون و در هر سه دوره برنامه ستاره افغان، شماری از دختران جوان هم وارد این رقابت شده‌اند، اما امسال، برای اولین بار، یک دختر پشتون از مناطق ناآرام جنوب افغانستان، وارد برنامه ستاره افغان شده و اکنون در آستانه شرکت در مراحل نهایی برنامه قرار دارد.


لیمه سحر، عکس‌ها از سایت ستاره افغان

لیمه سحر، یک دختر جوان از شهر قندهار است. او از شهری آمده که اگر ساعتها در آن قدم بزنی، چشمت به یک زن در خیابان ها نمی‌خورد و اگر هم زن یا دختری دیده شود، با حجاب کامل و پوشش ساده و روستایی دیده می‌شود که توجه زیادی را به خود جلب نکند.


شهر قندهار، در گذشته پایتخت معنوی طالبان و محل استقرار ملامحمد عمر، رهبر آنها بوده است. این شهر، اکنون نیز از ناآرام ترین شهرهای افغانستان است و طالبان در آن فعالیت زیادی دارند.



اما خانم سحر، که ظاهراً سالهای زیادی را در پاکستان در مهاجرت بوده، با پوششی کاملاً متفاوت از زنان و دختران همشهری خود، در مقابل دوربین برنامه ستاره افغان ظاهر می‌شود. او عموماً لباس رنگارنگ پنجابی (لباس سنتی هندی و پاکستانی‌ها) می‌پوشد و مو و صورت خود را آرایش می‌کند.


رفیع نائب‌زاده



او می‌گوید از کودکی علاقه به خوانندگی داشته و برای شرکت در برنامه ستاره افغان، از خانواده‌اش اجازه گرفته است.



لیمه سحر اکنون با مرحله نهایی برنامه ستاره افغان، فاصله اندکی دارد. او شرکت‌کنندگانی را پشت سرگذاشته که علاقه‌مندان زیادی در میان بینندگان برنامه ستاره افغان داشتند. یکی از آنها، جوان ۲۲ ساله ای به نام طاهر شوقی از شهر هرات است.


حمید سخی‌زاده



طاهر، علی رغم اینکه در طول برنامه، هیچگاه با نظر مخالف و انتقاد سه داور حاضر در برنامه مواجه نشد و ظاهراً طرفداران زیای داشت، نتوانست از مرحله پنجم بالاتر برود و در رقابت با لیمه سحر، از ادامه برنامه بازماند.



حذف طاهر شوقی، با مخالفت برخی از هوداران او در شهر هرات مواجه شد. عده‌ای از آنها، با حضور در برابر دفتر شرکت مخابراتی روشن (حامی مالی برنامه ستاره افغان) در هرات، شعارهایی علیه تلویزیون طلوع و شرکت روشن سر دادند و آنها را به بی‌عدالتی متهم کردند.

به هر صورت، اکنون و در مرحله نیمه نهایی، سه نفر باقی مانده‌اند که هر کدام متعلق به یک قوم خاص هستند. ‌رفیع نائب‌زاده (تاجیک)، حمید سخی‌زاده (هزاره) و لیمه سحر (پشتون)



طاهر شوقی

برخی از منتقدان معتقدند برنامه ستاره افغان، اکنون روند طبیعی خود را از دست داده و به صحنه رقابت‌های قومی و نژادی تبدیل شده است.


به نظر می‌رسد این سه نفر، مخصوصاً لیمه سحر، موفقیت خود را تا این مرحله از برنامه ستاره افغان، بیش از اینکه مرهون استعداد خود باشند، مرهون رای قومی و قبیله‌ای خود هستند.



تعصبات قومی و زبانی در افغانستان، آنقدر قوی و پررنگ است که هر حرکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برنامه ستاره افغان نیز که با اندیشه کشف استعدادهای جوانان و با گوشه چشمی به منفعت‌های مالی آن راه‌اندازی شده بود، اکنون تحت تاثیر اینگونه تعصبات قرار گرفته است.



سایت ستاره افغان



در همین زمینه:

طوفان مسابقه ستاره افغان

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این دختر هیچ صدای خوب و استعداد نداشت. تا این مرحله هم به خاطر پشتون بودن خود آمد.

-- شاهد ، Mar 15, 2008

او مثل نغمه خوب می خواند. از او هزاره خو بهتر است. تشکر از راپورتان.

-- زمریالی ، Mar 16, 2008

لیمه سحر که ستاره سوم دو ر سوم ستاره افغان شد در یک مصاحبه با تلویزیون طلوع گفت: حمید سخی زاده لیاقت ستاره شدن را دارد و او باید ستاره افغان شود

-- حیات ، Mar 16, 2008

هرچه خواننده خوب بود در همان دوره های اول حذف شد. سه تا خراب ماند تا مرحله آخر.

-- کاربر ، Mar 16, 2008

مگر لیمه نماینده پارلمان یا کاندید ریاست جمهوری بود که حالا چون حذف شده، می خواهد رای طرفداران خود را به سوی سخی زاده جلب کند؟

-- کابلی ، Mar 17, 2008

اگر از نظر صدا بگویم سخی زاده خوب است ولی اگر از دیگه نظر بگویم خوب دختر خوب است

-- عمرخیل ، Mar 17, 2008

خوش به حال افغانی ها. هر چی هست خوب دارند پیشرفت می کنند خداییش. در ایران خوانندگی مردها هم همچین آزاد آزاد نیست؛ زنها که دیگه باید خوابشو ببینن.

-- تقی زاده ، Mar 18, 2008

سلام من نجیب هستم از وزیر آبادی کابل حمید سخی زاده بسیار خوب آواز دارد از رفیع ناب زاده کرده با ید حمید سخی زاده اول شود

-- نجیب الله ا ، Mar 19, 2008

سخی زاده بهتر از همه بود از همهم نظر آواز و دانستن به موسیقی چون هزاره بود شما نگذاشتید او رشد کند

-- مسعود وحیدی ، Mar 22, 2008

با تشکر از تلویزیون طلوع با عر ض سلام وادب من حیات الله آخنذاده هستم از شهر قندهار من کدام نظر ندارم فقد همین قدر میکویم که هم شهریان ما فقد فارسی وپشتو را یاد آوری میکند .
امید وار هستم تا در پروسه چهارم ستاره افغان این طور نباشد هر افغان میتواند اشتراک ؟ این وطن مشترک است نه تنها از مردم فارسی زبانان
امید است در اینده چنین تکرار نشود
با احترام

-- حیات الله آخنذاده ، Mar 30, 2008

سلام به همه مردم خوب افغانستان لطفا زياد بدو بيراه در باره هر قو م نگويين همه ما افغان هستيم پس بياييد
متحد شويم

-- هد يه از هرات ، Apr 3, 2008

ماهمه افغان هستیم و باید متحد باشیم

-- نادر ، Jul 8, 2008

ba salam khedmat hamaye doostan va hamvatanan afghan faqat mekhayoom bogooyoom donya avaz shoda ma va shoma dega nabayad bogem ma hazara astoom too qandary hasty felany kabooly asta beyayed hamaye aze chiza ra faramoosh konem va faqat da azy fikr koneem ke hamay ma faqat afghan astem

-- شكوفه ، Aug 17, 2008

ستاره افغان را من بسیار دوست دارم چونکه استعداد های جوانان را شکوفا میکنند این یک فرصت طلائی است برای جوانان

-- حسین ، Dec 15, 2008

تشکر از ستاره افغان ما باید ملیت پرستی را نگذاریم

-- محمد تواب ، Dec 20, 2008

سلام به نظر من ستاره افغان واقعی دوره سوم اقای (((طاهر شوقی))است به گفته ی خود اقای شوقی در حق انها ظلم شده است و میخواستم بگم خوبه که شما پست الکترونیکی اقای شوقی رو هم در سایت خود بگذارید با تشکر

-- سمیه کریمی ، Jan 5, 2009

باعرض سلام وخسته نباشید .واقعا برنامه بسیار جالبی ساخته اید.موفق باشید .دوستداران امید بارسا وطاهر شوقی.

-- محمد شریفی ، Feb 2, 2009

سلام به رفع جان ناب زاده صدای شمابسیارخوب است وازسخی زاده واواوغان غول کرده هم خوبترکاش شما اول شوید وشماهمیشه اول باشید.من از هرات هستم

-- مجیب الله ، Feb 4, 2009

.باتشكر ازبرنامه طلوع كه براي كشف استعدادهاي جوانان افغانستان اين مسابقه را به عنوان رقابتي سالم برگزارنموده اما متاسفانه براي انتخاب ستاره افغان مردم همه چيز را در نظر مي گيرند به جز استعداد. آنها قوميت و نژاد را معيار قرارمي دهند و حق جواناني را كه با تمام عشق و شور و تلاش در اين مسابقه شركت كرده اند از بين مي برند و ناعادلانه راي مي دهند.اميدوارم اين وضع درست شود.

-- شيواباقري ، Mar 28, 2009

من ستاره افغان رادوست دارم

-- بدون نام ، Nov 1, 2009

great ! theme, loove it,

-- name ، Aug 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)