تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات در ایران (٣)

انتخابات، روزنامه‌نگاران فمنیست و سنتوری

امید حبیبی‌نیا
http://omidh.blogfa.com
[email protected]


رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات مرور هفتگی تازه‌ای در رادیو زمانه است که در دو بخش ایران و جهان بطور گذرا به خبرهای شاخص در این حوزه خواهد پرداخت، تحولاتی که به نوعی زندگی ما در سالهای پایانی دهه اول قرن بیست و یکم در عصر ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار است به همه جنبه‌های ارتباطات از منظر سیاسی، فن‌آوری و روانشناختی بنگرد و مخاطب علاقمند به تحولات رسانه ای را در جریان رخدادها، نظریه ها و چشم‌اندازهای روز قرار دهد.

مرور رخدادهای ایران در روزهای پنج شنبه و رخدادهای جهان در روزهای یکشنبه منتشر خواهد شد.


ادامه بازداشت راحله‌ عسگری‌زاده و نسیم خسروی
با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت راحله عسگری‌زاده، فتوژورنالیست و گرافیست و نسیم خسروی، مستندساز و گرافیست، این دو همچنان در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برند.

قاضی دادگاه انقلاب اسلامی برای این دو فعال زن وثیقه بیست میلیون تومانی صادر کرده است، اما خانواده‌ی این دو اظهار داشته‌اند که قادر به تامین چنین وثیقه‌ای نیستند.

راحله عسگری‌زاده و نسیم خسروی پنج شنبه هفته گذشته در حال جمع آوری امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز در زمینه حقوق زنان در کنار یک تئاتر خیابانی در پارک دانشجو بودند که توسط نیروی انتظامی بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام پس از دو روز بازداشت در بازداشتگاه وزرا به زندان اوین انتقال یافتند.


سنتوری همچنان در بازار سیاه می‌نوازد
با گذشت چند روز از پخش غیرقانونی ویدئوهای فیلم سنتوری آخرین ساخته توقیف شده داریوش مهرجویی، پلیس امنیت تهران از بازداشت عامل اصلی پخش این ویدئوها و توزیع فیلم‌های ایرانی در شبکه غیرقانونی ویدئویی کشور خبر داد.

در همین حال رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما از وارد آمدن خسارت پنج میلیارد تومانی به تهیه‌کنندگان سنتوری خبر داده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی شایسته در نشستی که در همین رابطه در مقر پلیس امنیت تهران برگزار شد گفت که شبکه مخفی توزیع‌کننده غیر مجاز فیلم‌های ایرانی سالیانه بیش از ششصد میلیارد تومان گردش مالی دارد که این میزان بیست و پنج تا سی برابر گردش مالی سینمای ایران است.

با پخش غیر مجاز این فیلم، تهیه‌کننده آن از مردم خواست که یا این ویدئوی غیرمجاز را نخرند و یا اگر می‌خرند به حساب وی پولی را واریز کنند که بخشی از آن صرف امور خیریه شود.


شایعه استعفای مدیر رادیو جوان
با افزایش انتقادات محافظه کاران طرفدار احمدی نژاد از مدیریت رادیو جوان، هفته گذشته بار دیگر شایعه استعفای «شهرام گیل آبادی» مطرح شد، اما گفته می‌شود که با حمایت عزت‌الله ضرغامی رئیس صدا و سیما از وی این موضوع خاتمه یافته است.

برنامه‌های متنوع و جوان پسندانه رادیو جوان در سال‌های گذشته صدای بسیاری از علما و محافظه‌کاران را درآورده است و نسبت به آن اعتراض کرده‌اند، اخیرا نیز برخی از وبلاگ‌ها از قطع سخنان رئیس جمهور در مراسم 22 بهمن در این رادیو در هنگام اذان ظهر خبر دادند که این امر طرفداران احمدی‌نژاد را برآشفته کرد، رادیو جوان در برخی از نظرسنجی های صدا و سیما محبوب ترین شبکه رادیویی سراسری بوده است.

مسابقه وبلاگ‌نویسی زنان بدون فمنیسم آشکار
در جریان مسابقه وبلاگ‌نویسی با عنوان «زن، جامعه، مشارکت» ، وبلاگ‌های زهرا شاهسواری، سمیه توحیدلو، مصطفی رسته‌مقدم، رعنا شهرکانی، جواد رنجبر و مینو کیامیان به عنوان وبلاگ‌های برگزیده معرفی شدند.

نکته جالب در این میان عدم شرکت یا برگزیده نشدن وبلاگ‌های فمنیستی مشخص ایرانی در این مسابقه بوده است. اعضای هیئت داوری که خود نیز وبلاگ نویس هستند عبارت بودند از: شیرین احمدنیا، مهدی بوترابی، احمد شیرزاد، رویا صدر، مسیح علی‌نژاد، دلارام غنیمی‌فرد و فخرالسادات محتشمی‌پور.


فیلتر شدن وبلاگ‌های فارسی در افغانستان
شرکت افغان تلکام، بزرگ‌ترین شرکت ارائه دهنده اینترنت در افغانستان از دو ماه پیش اقدام به مسدود کردن برخی از سایت‌های ایرانی از جمله دو سرویس دهنده اصلی وبلاگ به زبان فارسی یعنی بلاگفا و پرشین‌بلاگ کرده است. گفته می‌شود این اقدام در راستای برخوردهای اخیر عبدالکریم خرم، وزیر فرهنگ این کشور با زبان فارسی صورت گرفته است.

هم اکنون بسیاری از افغانی‌ها با استفاده از سرویس‌های وبلاگ فارسی در این دو سایت وبلاگ دارند یا به‌طور روزانه به آنها مراجعه می‌کردند، ولی این اقدام آنها را از دسترسی به وبلاگ‌های فارسی بازداشته است.

پرشین بلاگ می‌گوید که افغانی‌ها بیش از 20 هزار وبلاگ در بلاگفا و پرشین بلاگ دارند.

اقدامات اخیر وزیر فرهنگ افغانستان در تهدید و اخراج برخی از روزنامه‌نگاران تلویزیونی برای عدم استفاده از واژگان فارسی امروزین با موج مخالفت روزنامه‌نگاران این کشور روبه‌رو شده و منجر به دخالت هیئت دولت و مجلس افغانستان شده است.


کنفرانس شهر الکترونیک
نخستین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک توسط جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد. در این کنفرانس دو روزه به مباحثی چون سند چشم انداز بیست ساله فن‌آوری اطلاعات در ایران و زیرساخت‌های فرهنگی، ارتباطی، مدیریتی، حقوقی، استراتژیک و خدماتی پرداخته شده است.

اما رسانه‌های ایران خبری از شرکت‌کنندگان خارجی یا ارائه تحقیقات یا آماری در زمینه فعالیت‌ها و زیرساخت‌های فن‌آوری ارتباطات در ایران توسط ارائه دهندگان آن منتشر نکردند.

یک گزارش در زمینه بهره برداری از خدمات ارتباطی در زمینه فعالیت های اداری، تجاری و خدمات جانبی در ایران در سال 2005 حاکی از عقب ماندگی شدید ایران با وجود رشد گسترده اینترنت در آن از کشورهای هم‌تراز خود بود.


شبکه تلویزیونی ایران در آمریکای لاتین
ایران در حال تدارک راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی برای آمریکای لاتین در بولیوی است، این خبر که هفته گذشته به نقل از رئیس جمهور بولیوی منتشر شد، به عنوان بخشی از توافقات ایران و بولیوی در سپتامبر گذشته و در هنگام سفر احمدی نژاد به آن کشور اعلام شده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم‌اکنون علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی پرس‌تی‌وی و شبکه العالم، برنامه‌هایی را نیز به زبان‌های مختلف برای مخاطبان برون مرزی پخش می‌کند.

همچنین از سال گذشته دوبله و پخش سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های تلویزیونی در بولیوی، نیکاراگوا و برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین آغاز شده است که این امر با انتقاد برخی از مطبوعات نیکاراگوا روبه‌رو شده است که آن را ترویج اسلام‌گرایی و مفاهیمی بیگانه با جامعه لیبرال و دولت سکولار و چپ‌گرای آن کشور چون حجاب و محدودیت برای زنان خوانده بودند.


آغاز عجیب تبلیغات انتخاباتی
وزارت کشور جمهوری اسلامی از روز سی بهمن ماه رسما آغاز فعالیت‌های انتخاباتی مجلس را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است که همه افراد و سازمان‌ها می‌توانند بدون ذکر نام و عکس داوطلبان و صرفا به منظور تشویق مردم به شرکت در انتخابات اقدام به نصب تراکت و پوستر کنند.

این نخستین بار است که وزارت کشور برای تبلیغات سیاسی تاریخ تعیین می‌کند، اما بنا بر قانون انتخابات داوطلبان باید در موعد مقرری که وزارت کشور اعلام می‌کند نسبت به تبلیغ خود به شیوه‌های مجاز اقدام کنند.

در همین حال براساس طرح دو فوریتی دیگری که در مجلس فعلی تصویب شده است چاپ عکس و پوستر داوطلبان ممنوع خواهد شد، ولی این مصوبه به دلیل مخالفت شورای نگهبان به دولت ابلاغ نشد.

ممنوعیت چاپ عکس و پوستر ظاهرا به دلیل جلوگیری از مصرف هزینه بسیار توسط کاندیداها برای این امر صورت گرفته است، اما یکی از موافقان این طرح گفته است که مردم به برنامه‌ها رای می‌دهند و نه قیافه و عکس کاندیداها.

تبلیغات انتخاباتی همواره سبب رونق بازار شرکت های تبلیغاتی و چاپخانه‌ها شده است که درآمد بسیاری برای آنها در پی دارد.


فروش ضعیف فیلم‌های ایرانی پس از جشنواره
چهار فیلم ایرانی که پس از جشنواره فیلم فجر در تهران اکران شده‌اند به زحمت توانسته‌اند به فروش روزی یک میلیون تومان دست یابند، در این میان موفق‌ترین فیلم در این گروه فیلم کمدی مادر زن سلام است، این درحالی است که در ماه‌های اخیر از میزان مخاطبان سینما به میزان قابل توجهی کاسته شده است، برخی از آمارها نیز حاکی از عدم استقبال تماشاگران از جشنواره فیلم فجر بوده است که نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

در همین حال به گزارش فیلم نیوز تهیه کننده «همیشه پای یک زن در میان است» از درخواست مجدد برای اصلاحیه در فیلم خبر داده و تاکید کرده است که با توجه به اصلاحات قبلی برای اکران در جشنواره از این امر امتناع خواهد کرد، این فیلم که جایزه بهترین فیلم تماشاگران را از جشنواره فجر گرفته بود قرار بود برای اکران نوروزی درنظر گرفته شود.

سانسور بی‌سابقه و تقاضای اصلاحیه‌های مجدد در فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره امسال سبب نگرانی و دغدغه بسیاری از تهیه‌کنندگان شده و برخی از فیلمسازان نظیر بهروز افخمی نیز علنا به انتقاد از آن پرداختند.


مطالب مرتبط:
سکس، آزادی بیان و ویدئوهای اینترنتی

رتبه ایران در آزادی بیان: چهارمی از آخر



از تلویزیون فارسی اتحادیه اروپا تا اعتیاد به اینترنت

یک بقچه خبر از دنیای این هفته رسانه‌ها

شرط‌‌‍‌‌بندی اسکار و نبردهای وبلاگی

نظرهای خوانندگان

آقای حبیبی نیا کاری کردید کارستان، بالاخره بعد از یک هفته یک نفر پیدا شد که بگوید این دو زن بازداشت شده روزنامه نگار هستند بلکه صدایی از سازمانهای مدافع روزنامه نگاران در بیاید که مثل سنگ ساکت مانده اند!

-- شیوا ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)