تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات درجهان (٢)

سکس، آزادی بیان و ویدئوهای اینترنتی

امید حبیبی‌نیا
http://omidh.blogfa.com
[email protected]


رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات مرور هفتگی تازه‌ای در رادیو زمانه است که در دو بخش ایران و جهان بطور گذرا به خبرهای شاخص در این حوزه خواهد پرداخت، تحولاتی که به نوعی زندگی ما در سالهای پایانی دهه اول قرن بیست و یکم در عصر ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار است به همه جنبه‌های ارتباطات از منظر سیاسی، فن‌آوری و روانشناختی بنگرد و مخاطب علاقمند به تحولات رسانه ای را در جریان رخدادها، نظریه ها و چشم‌اندازهای روز قرار دهد. از هفته آینده مرور رخدادهای ایران در روزهای پنج شنبه و رخدادهای جهان در روزهای یکشنبه منتشر خواهد شد.

پایان اعتصاب نویسندگان آمریکا
پس ازصد روز اعضای اتحادیه نویسندگان رسانه های آمریکا که شامل فیلمنامه نویسان سینما، تلویزیون و انجمن منتقدان سینما و تلویزیون هستند با شرکت در یک رای گیری، به پایان اعتصاب رای دادند.

رایزنی های روزهای اخیر هیئت مدیره اتحادیه با استودیوها و شبکه های تلویزیونی بر سر حقوق و مزایای بیشتر از جمله تعلق گرفتن درصدی از پخش ویدئویی یا انتشار اینترنتی آثار به نویسندگان به نتیجه رسیده است.


این اعتصاب که از روز پنجم نوامبر آغاز شده بود نمایش بسیاری از فیلم ها، شوها و سریالهای تلویزیونی آمریکا را با وقفه یا مشکل روبرو ساخت وسبب لغو مراسم همیشگی شصتمین جوایز سالیانه گلدن گلوب به دلیل حمایت اتحادیه بازیگران آمریکا از اتحادیه نویسندگان، شد.

نگرانی استودیوها و شبکه های تلویزیونی از مبتلا شدن مراسم اسکار به سرنوشت گلدن گلوب سبب شتاب بخشیدن به رایزنی ها برای پایان بخشیدن به اعتصاب شد.

براساس این توافق، نویسندگان در دو سال نخست پخش برنامه های تلویزیونی خود برای هر برنامه دستمزدی پایه ای در حدود ١۲٠٠ دلار علاوه بر دستمزد اولیه خود دریافت می کند و در سال سوم در دو درصد از سود خالص پخش کننده سهیم می شوند.

این دومین اعتصاب طولانی نویسندگان رسانه های آمریکا از سال ١۹۸٨ بود که با پیروزی این اتحادیه به پایان رسید.

برآورد موسسه توسعه اقتصادی لس آنجلس حاکی است که اعتصاب نویسندگان ۷٣٣ میلیون دلار به صنعت سینما و تلویزیون ضرر زده است.


خواستگاری "همچنان" نافرجام مایکروسافت از یاهو
سرانجام یاهو پس از ده روز به پیشنهاد مایکروسافت برای ادغام در آن شرکت پاسخ منفی داد، این در حالی است که برخی از اعضای هیئت مدیره اشاره کرده اند که یاهو ترجیح می دهد با گوگل پیوند ببندد. گوگل در حال حاضر بخش اعظم بازار موتورهای جستجو و تبلیغات اینترنتی را در انحصار خود دارد.

با این حال مدیر یاهو خواستار افزایش قیمت پیشنهادی مایکروسافت شد که بلافاصله با موافقت مایکروسافت روبرو شد.

یاهو اعلام کرده است که در حال بررسی پیشنهاد جدید است اما برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که یاهو درصدد است تا با این ترفندها نظر گوگل را به سوی خود جلب کند.

در همین حال یاهو از عرضه برنامه جدیدی برای استفاده از اینترنت در گوشی های موبایل خبر داده است که در عین حال که استفاده همزمان از پیام برهای مختلف نظیر یاهو، ام اس ان و گوگل تالک را به صورت یکجا امکان پذیر می سازد، امکان دسترسی همزمان به سایت های اجتماعی نظیر فیزبوک و ای میل را نیز فراهم می آورد و در همین حال می تواند از روی ای میل اس ام اس بفرستد.

یاهو که این ابزار خود را در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا عرضه کرده است از عرضه آن از ماه مارس با همکاری تی موبایل و نوکیا در اروپا خبر داده است.

خبر دیگر مرتبط با یاهو در هفته گذشته خرید برنامه پخش ویدئو توسط یاهو به مبلغ ١٦٠ میلیون دلار بود که بزرگراه این کمپانی برای ورود به بازار ویدئوی اینترنتی خواهد بود.

یاهو از این فن آوری برای پخش اخبار، خبرهای ورزشی و خبرهای دنیای سرگرمی در سایت های خود و نیز کمپانی های آگهی دهنده استفاده خواهد کرد.

اکنون یاهو با ١۴٠٠٠ کارمندش در سراسر جهان، در هفته گذشته دست پر به بازار رسانه ها بازگشته است. در حال حاضر حدود هفتاد و پنج شرکت عظیم رسانه ای در سراسر جهان وجود دارند که همگی به ویدئوی اینترنتی روی آورده اند.


بریتانیا رو در روی دزدی اینترنتی
در بریتانیا یکی از سخت گیرانه ترین قوانین در برابر کاربران اینترنتی که از سایت های اشتراک فایل موسیقی، فیلم، نرم افزار، برنامه تلویزیونی، بازی رایانه ای و کتاب یا مجله آن لاین دانلود می کنند در حال تدوین است.

هفته گذشته روزنامه تایمز از لایحه دولت بریتانیا برای محروم کردن سارقان اینترنتی از دسترسی به اینترنت خبر داد و نوشته بود براساس این طرح شرکت های عرضه کننده خدمات اینترنتی باید مشخصات کاربران متخلف را به دادگاه ارائه کنند.

درحالی که برخی از کارشناسان از امکان تشخیص بهتر کاربرانی که از برنامه های اشتراک فایل استفاده می کنند سخن به میان آورده اند به نظر می رسد شرکت های ارائه کننده خدمات اینتزنتی تمایلی به ردیابی و یا افشای محتوای دانلود کاربران خود ندارند.

هفته گذشته دادگاه عالی اروپا در رای خود حفظ حریم شخصی کاربران اینترنت را مانع از پیگرد قضایی کاربران متخلف از طریق ارائه مشخصات آنها به کمپانی های تولید و توزیع موسیقی و فیلم دانسته بود.


اسپیلبرگ و المپیک چین
استیون اسپیلبرگ، کارگردان سینما که به نوعی پدرخوانده هالیوود لقب گرفته است در اعتراض به ناکافی بودن دیپلماسی چین در برابر بحران دارفور، از سمت مشاورهنری المپیک ٢٠٠۸ پکن استعفا داد.

در بیانیه ای که از سوی او منتشر شد دولت چین به تساهل در وارد آوردن فشار به سودان برای پایان بخشیدن به بحران انسانی در دارفور متهم شده است. در جریان درگیریهای داخلی سودان حداقل دو میلیون نفر آواره و دویست هزار نفر براثر گرسنگی، بیماری و جنگ کشته شده اند.

جنبش رهایی بخش سودان که با دولت مرکزی این کشور در نبرد است از این اقدام اسپیلبرگ ستایش کرده و گفته است که تاریخ از نقش وی برای کسی که شهرت و ثروت را فدای انسانیت کرد به نیکی یاد خواهد کرد.

چین شریک اقتصادی اصلی دولت سودان است که دو سوم نفت این کشور را خریداری می کند.


سینه بند ٣٠٠٠ دلاری شکیرا
سوتین (سینه بند) شکیرا در یک مزایده اینترنتی به مبلغ ٣٠٠٠دلار به فروش رفت، شکیرا این مزایده را برای کمک به کودکان نیازمند ترتیب داده بود.

شکیرا ٤٠ قطعه از لباس های خود را به بنیاد پابرهنگان بخشیده است تا از طریق مزایده آنها برای این موسسه کمک مالی جمع آوری شود.

تاکنون شصت هزار دلار از فروش لباس های شکیرا برای کمک به کودکان فقیر جمع آوری شده است و یکی هوادار نیز ١٤ هزار دلار برای ملاقات با وی پرداخت کرده است.

این موسسه در حال حاضر در حال بنای یک مدرسه برای کودکان فقیر در کلمبیا یعنی کشور زادگاه شکیرا است. دامنی که شکیرا در حین اجرای ترانه Hips Don't Lie بر تن داشت نیز از لباس های محبوب در این مزایده بودند.

شکیرا ایزابل مبارک ریپل متولد دوم فوریه ١۹۷۷، یکی از پرطرفدارترین خواننده های چند سال اخیر موسیقی پاپ بوده است که مجلات عامه پسند برای چاپ تصاویر اختصاصی از وی بر روی جلد خود به رقابت می پردازند. با نه جایزه گرمی و فروش پنجاه میلیون آلبوم در سراسر جهان و اولین خواننده آمریکای لاتین در تاریخ موسیقی آمریکا است که به صدر جدول صد ترانه برتر این کشور رسید.


امنیت اینترنت برای کودکان و نوجوانان
به منظور آگاه کردن کودکان و نوجوانان از شیوه های افزایش امنیت در زمینه اطلاعات شخصی و برقراری ارتباط، در بریتانیا روزی به عنوان روز اینترنت ایمن نامگذاری شده است که مشابه چنین برنامه ای در سراسر اروپا نیز اجرا خواهد شد.

بنا بر یک مطالعه بین المللی بیش از هفتاد و پنج درصد والدین نمی دانند که کودکانشان در اینترنت چه می کنند.

به گفته کارشناسان یکی از مشکلات تازه در این زمینه انتشار عکس های سکسی یا نیمه سکسی نوجوانان در سایت های اجتماعی نظیر مای اسپیس و احتمال سوء استفاده از آنها توسط بیمارانی است که به رابطه جنسی با کودکان تمایل دارند.

موسسه حمایت از کودکان در اینترنت در بریتانیا می گوید که در برخی موارد کودکان و نوجوانان از هم سن بودن فردی که با او در حال چت اینترنتی هستند مطمئن نیستند و قرار ملاقات های بعدی می تواند در این صورت مشکل زا باشد. سال گذشته این موسسه خبر داده بود که با کمک پلیس با حضور در چت روم ها یا سایت های اجتماعی درپی شکار بچه بازها در اینترنت از طریق جا زدن خود به عنوان یک نوجوان بوده اند.


بازچاپ کارتن های پیامبر اسلام
روزنامه های دانمارکی باردیگر یکی از کاریکاتورهای حضرت محمد را چاپ کردند.

دو سال پیش چاپ این کاریکاتورها سبب خشم مسلمانان در کشورهای مختلف و حمله به سفارت دانمارک در تهران شده بود.

روزنامه های دانمارکی با اعلام تعهد خود به آزادی بیان پس از کشف توطئه ترور یکی از کاریکاتوریست ها اقدام به چاپ مجدد این کارتون کردند.

سازمان امنیت دانمارک اعلام کرده است که سه نفر را به اتهام اقدام به ترور یک کاریکاتوریست بازداشت کرده است.

یکی از روزنامه های دانمارکی نیز همه دوازده کاریکاتور را منتشر کرده است. با اینکه سازمان امنیت دانمارک نام کاریکاتوریست هدف ترور را اعلام نکرده است اما روزنامه یلاندس پستن که اولین بار این کارتن ها را چاپ کرده بود در سایت خود از کورت وسترگارد نام برده است.

کورت وسترگارد ٧١ ساله در بیانیه ای گفته است البته پس از آگاه شدن از توطئه قتلش ترسیده است اما این ترس سپس جای خود را به خشم و غیظ داده است.


سی ان ان و شهروند روزنامه نگار
پس از گاردین و چند رسانه دیگر که بخشی از سایت خود را به انتشار نوشته ها یا گزارشهای مخاطبان خود اختصاص دادند، اکنون سی ان ان نیز درصدد برآمده است تا سایت مستقلی را به شهروندان روزنامه نگار اختصاص دهد.

اصطلاح شهروند روزنامه نگار در سالهای اخیر در روزنامه نگاری مطرح شده است و مبنای آن درهم ریختن رابطه سنتی رسانه- مخاطب و شریک کردن مخاطب در تولید رسانه ای است، سایت هایی چون ایندی میدیا در اوایل دهه جاری براساس این رویکرد پدیدار شدند.

مشخصه های روزنامه نگاری شهروندی را می توان در: مشارکت مخاطب در تولید، رسانه های مستقل، دسترسی مستقیم به ادیتور سایت ها برای ارسال متن، گزارش تصویری، صدا یا ویدئو، بازانتشار گزارشها در رسانه های دیگر و انتشار برنامه های رادیویی تلویزیونی شخصی دانست.

انتشار ویدئوها و تصاویر مربوط به اتفاقات روزمره نظیر برخورد پلیس ایران با زنان و دختران در اینترنت نیز که توسط رسانه های جریان اصلی نیز مورد استفاده قرار گرفت نمونه درخشانی از روزنامه نگاری شهروندی به حساب می آید.

اوه مای نیوز یکی از اولین و مشهورترین سایت های تعاملی شهروندی روزنامه نگاری است که ظرف کمتر از سه سال به یک سایت بین المللی معتبر با برنامه های رادیویی و تلویزیونی بدل شده که توجه سرمایه گذاران جهانی از جمله بانک ژاپنی سافت بانک برای سرمایه گذاری در آن را به خود جلب کرده است. این سایت می گوید هم اکنون بیش از ده هزار گزارشگر در سراسر جهان دارد که برخی از آنها روزنامه نگار حرفه ای به حساب می آیند.

سی ان ان پیش تر بخشی را به عنوان iReporter در سال ٢٠٠٦ به سایت خود افزوده بود ولی از روز چهارشنبه آن را مستقل کرده است. زیرا ارزیابی سی ان ان حاکی از موفقیت و استقبال از این بخش بوده است که با ١٠٠هزار عکس و گزارش ویدئویی در ارتباط با رخدادهای روز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

نسخه آزمایشی این سایت جدید که روز چهارشنبه آغاز به کار کرد همان نام ireporter.com را دارد هم اکنون راه اندازی شده است و از نظر شکل ظاهری شبیه یوتیوب یا دیلی موشن است.

این اولین سایت مستقلی است که سی ان ان از زمان تاسیس سایت اصلی خود در سال ١٩٩۵ راه اندازی کرده است.

سوزان گرانت مدیر اجرایی بخش خبر سی ان ان می گوید که مشترکان این سایت خود تصمیم می گیرند که
چه چیزی خبر است.


جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا
شصتمین دوره جوایز بفتا که از سوی آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا ارائه می شود، هفته گذشته در لندن برپا شد.

در بخش فیلم، کفاره به دو جایزه بهترین فیلم وبهترین برنامه ریزی تولید دست یافت. این انگلستان است ساخته شین مدوز نیز به عنوان بهترین فیلم بریتانیایی معرفی شد و فیلم آلمانی زندگی دیگران نیز جایزه بهترین فیلم خارجی را گرفت.

جوئل و اتان کوئن برای فیلم پیرمردها سرزمینی ندارند جایزه بهترین کارگردانی را گرفتند. سایر جوایز اصلی این بخش عبارتند از: فیلمنامه: جونو، فیلمنامه اقتباسی محفظه نجات و پروانه، انیمیشن: راتاتوی، بازیگر مرد: دانیل دی لوئیس، بازیگر زن: ماریون کوتیلار.

جایزه بفتا که اسکار بریتانیایی خوانده می شود از سال ١٩٤٨ توسط کارگردانها و تهیه کننده های مشهور بریتانیایی پایه گذاری شد و یکی از مهمترین جوایز سالیانه تلویزیونی و سینمایی سال محسوب می شود.


جنجال ویدئوی سکسی و آزادی بیان در هنگ کنگ
پلیس هنگ کنگ به دلیل انتشار تصاویر و فیلم های سکسی یک خواننده محبوب هنگ کنگی در اینترنت، نه نفر را در این کشور بازداشت کرده است.

این موضوع که در روزهای اخیر در هنگ کنگ انعکاس وسیعی داشته است و به مباحث گسترده ای در زمینه تحدید آزادی بیان دامن زده است و روز یکشنبه نیز چهارصد نفر در اعتراض به این سخت گیریها دست به راهپیمایی زدند.

کاربران اینترنت در هنگ کنگ با انتشار تومار، نوشتن مطالبی در وبلاگ ها و یا سایت ها نسبت به قانون ضد پورنوگرافی این منطقه اعتراض کرده و آن را کسالت بار و از مد افتاده تلقی کرده اند.

سایت روزنامه نگاری شهروندی هنگ کنگ، در روزهای اخیر با مطالب و نقدهای بسیاری در زمینه عملکرد پلیس این منطقه خودمختار روبرو شده است.

جیلیان چونگ، خواننده و بازیگرمشهور هنگ کنگی که انتشار ویدئو و تصاویر سکسی سالهای گذشته اش در اینترنت سبب دخالت پلیس شده است در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که سالها پیش هنگامی که برهنه در برابر دوربین ویدئوی یک خواننده مرد ظاهر شده است احمق بوده است، شبکه های تلویزیونی هنگ کنگ همچنین در روزهای اخیر گزارشها و مصاحبه های بسیاری با وی در حال گریه پخش کرده اند.

در همین حال برخی رسانه های چینی و استرالیایی از سرقت تصاویر قدیمی این خواننده مشهور از روی یک لپ تاپ خبر دادند و گفته اند که این ویدئو و تصاویر تا پیش از آنکه به دستور پلیس از روی سایت های هنگ کنگی برداشته شوند نزدیک به سی میلیون بار دیده شده بودند.

در سال ٢٠٠٦ نیز یک عکاس پاپارتزی تصاویری از وی را در حال تعویض لباس در یک فروشگاه منتشر کرد که انتشار آن در یک مجله هنگ کنگی به فروش بی سابقه آن منجر شده بود و کار به یک دعوای حقوقی طولانی کشیده شد.

کتابهای آن لاین
با آنکه هنوز از خواندن کتاب های آن لاین استقبال مورد انتظار به عمل نمی آید ولی هفته گذشته دو انتشاراتی عظیم انگلیسی زبان یعنی راندم هاوس و هارپرکولینز در یک روز اعلام کردند که قصد دارند کتابهای خود را به صورت آن لاین و به بهایی ناچیز به مشترکان خود عرضه کنند.

برخی معتقدند که تاکنون به دلیل آنکه گستردگی کم وسایلی که بتوان با آن کتابها، روزنامه ها و مجلات را بصورت الکترونیکی خواند، استقبال زیادی از این شیوه خواندن در میان مردم به عمل نیامده بود اما اکنون بسیاری از موبایل ها و حتی دستگاه های کوچک پخش موسیقی قابلیت بهره برداری از متن های دیجیتالی را دارند و به مراتب راحت تر، کوچک تر و ارزان تر از لپ تاپ یا دستگاه های مخصوص کتاب و مطبوعات دیجیتال هستند.

اکنون انتشارات راندم هاوس که بزرگترین انتشاراتی جهان است، می گوید که قصد دارد شش بخش از یکی از کتابهایش را بصورت لینک مجزا برای مشترکان ارسال کند و برای کل کتاب مبلغ ناچیزی در حد سه دلار مطالبه می کند.

نایل گایمن نویسنده ای که داستانهای کوتاهش را بصورت مجانی در دسترس مخاطبان سایتش قرار می دهد از این امر استقبال کرده و به گاردین گفته است مهم نیست که کتابها مجانی در دسترس مردم قرار گیرد، مهم این است که به این ترتیب آنها تشویق به کتاب خواندن شوند زیرا این روزها شما با کسانی روبرو می شوید که اصلا کتاب نمی خوانند.

برگزاری مراسم جوایز انیمیشن
سی و پنجمین دوره جوایز فیلم های انیمیشن، هفته گذشته در دانشگاه یو سی ال ا برگزار شد. دراین مراسم که توسط جامعه بین المللی فیلم های انیمیشن برگزار شد، فیلم راتاتویی محصول دیزنی همه جوایز را درو کرد.

این جوایز که پیش از اسکار اهدا می شود می تواند در انتخاب فیلم های انیمیشن اسکار تاثیرگذار باشد، امسال پرسپولیس در کنار راتاتویلی و موج سواری نامزد بهترین فیلم انیمیشن سال در مراسم اسکار است.

در مراسم آنی ٢٠٠٨، راتاتویلی جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن را با وجود رقبایی چون پرسپولیس، فیلم سیمپسون ها، فیلم زنبور و موج سواری از آن خود کرد. راتاتویلی همچنین جایزه بهترین بازی ویدئویی، شخصیت پردازی، طراحی شخصیت ها، کارگردانی، موسیقی متن، برنامه ریزی تولید، استوری بورد، صداپیشگی و فیلمنامه را از آن خود کرد.

٣٠ درصد کاربران اینترنت: ٢۵٠ ویدئو در ماه
در یک مطالعه بر روی میزان مشاهده ویدئو توسط کاربران اینترنت در آمریکا مشخص شده است که تفاوت بسیاری بین کاربران در این زمینه وجود دارد.

به نوشته میدیا ویک این بررسی نشان می دهد در حالی که تماشای ویدئوهای آن لاین در بین برخی از کاربران به ٢۵٠ ویدئو در ماه می رسد برخی دیگر تنها هشت ویدئو روی اینترنت می بینند.

در بررسی موسسه میدیا کنتاکت، سی درصد از پرسش شوندگان در گروه کاربرانی بوده اند که بیش از همه به تماشای ویدئوهای اینترنتی علاقمند بوده اند این افراد بیشتر در سنین ١٨ تا ٣۴ سال قرار دارند و هشتاد و نه درصد آنها نیز پرداخت پول برای تماشای فیلم بر روی اینترنت را بلامانع دانسته اند.

به اعتقاد پژوهشگران بازار ویدئوی آن لاین هنوز در آغاز راه است و در سالهای آینده با امکانات و قابلیت های تازه به سرعت گسترش خواهد یافت.


مطالب مرتبط:
از صدسالگی قانون مطبوعات تا پورنوگرافی

از تلویزیون فارسی اتحادیه اروپا تا اعتیاد به اینترنت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بسیار پکیج جذابی بود. از امید حبیبی نیا برای نگارش این مطالب خواندنی تشکر می کنم. منتظر پکیج بعدی هستم.

-- کیوان ، Feb 16, 2008

مفید است که مجموعه خبرهای رسانه ها که اغلب در سایت های دیگر نمیشود خواند را اینجا پیدا می کنیم. ممنون

-- الهه ، Feb 16, 2008

مبارک است. رادیو زمانه هم کم کم داره پورنو میشه

-- شیوا ، Feb 16, 2008

اگر از عزیز دلم جنیفر لوپز لباسی دارید خریداریم

-- مهران ، Feb 17, 2008

مقالات "کیث هارمون اسنو" راباید ایرانیان بخوانند تا به نقش صیهونیست فعال یعنی اسپیلبرگ و استفاده موذیانه صیهونیسم ازسینما در جهت تحمیق مردم دنیا با خبر شوند
برای حقایق دارفور لطفا" و کنگو مقالات زیراز
این ژورنالیست آزادیخواه رابخوانید:
www.dissidentvoice.org/2008/02/
gertlers-bling-bang-torah-gang/

www.dissidentvoice.org/2007/
11/the-us%e2%80%99s-war-in-darfur/

-- مهتاب ، Feb 17, 2008

In French, "LL" is pronounced like L or Y and in the word Ratatouille, it is pronounced like the latter. “rat-a-too-ee" is the right pronunciation.

............................................
با تشکر از تذکر شما، اشتباه تایپی اصلاح شد
زمانه

-- نون-جیم ، Feb 17, 2008

هر دو مطالب رسانه ها را خواندم که خیلی خوب نوشته بررسی شده و اطلاع رسانی خوبی بود، نمی دانم از مطالبش در رادیو هم استفاده می شود چون گوش کردن به این خبرها در رادیو در حالی که آدم دارد کار دیگری می کند از خواندنش پشت میز راحت تر است در گزارش این هفته جالبتر از همه برای من سی ان ان و ای ریپورتر بود. منتطر مطالب رسانه ها هر هفته هستم

-- احسان میرفخرایی ، Feb 17, 2008

az azadi bayani ke dar site vojood dare tashakor mikonam va hamchenin matalebe mofarahi ke dar site update mishe.thanks bye

-- ahmad reza khaniki ، Apr 8, 2008

خوب است

-- بدون نام ، Apr 17, 2008

خوب است ولي سكسش رابيشتر كنيد

-- بدون نام ، Oct 12, 2008

عالي

-- خم ، Dec 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)