تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات در ایران (٢)

رتبه ایران در آزادی بیان: چهارمی از آخر

امید حبیبی‌نیا
http://omidh.blogfa.com
[email protected]


رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات مرور هفتگی تازه‌ای در رادیو زمانه است که در دو بخش ایران و جهان بطور گذرا به خبرهای شاخص در این حوزه خواهد پرداخت، تحولاتی که به نوعی زندگی ما در سالهای پایانی دهه اول قرن بیست و یکم در عصر ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار است به همه جنبه‌های ارتباطات از منظر سیاسی، فن‌آوری و روانشناختی بنگرد و مخاطب علاقمند به تحولات رسانه ای را در جریان رخدادها، نظریه ها و چشم‌اندازهای روز قرار دهد. از هفته آینده مرور رخدادهای ایران در روزهای پنج شنبه و رخدادهای جهان در روزهای یکشنبه منتشر خواهد شد.

ایران در قعر جدول آزادی بیان در جهان

در گزارش سالیانه گزارشگران بدون مرز، از تعقیب قضایی بیش از پنجاه روزنامه نگار در ایران در سال گذشته سخن به میان آمده و به وضعیت وخیم نشریات محلی و روزنامه نگاران کرد اشاره شده است.

در این گزارش همچنین به بازداشت زنان نویسنده و روزنامه نگار نیز پرداخته شده و از جمله به بازداشت جمعی 22 روزنامه نگار و وب نگار زن ایرانی در تجمع 13 اسفند ماه 1385 اشاره شده است.


گزارشگران بدون مرز باردیگر از ایران با عنوان بزرگترین زندان روزنامه نگاران خاورمیانه با ده روزنامه نگار بازداشتی یاد کرده است.

در بخشی از این گزارش به حکم اعدام عدنان حسن پور روزنامه نگار هفته نامه کردی ئاسو نیز مورد اشاره قرار گرفته است. عدنان حسن پور به گفته مقامات قضایی ایران به اتهامی به غیر از فعالیت های مطبوعاتی مورد محاکمه قرار گرفته است وی متهم به مواردی چون عبور دادن متهمان از مرز و جاسوسی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش از اقدامات ناموفق اتحادیه اروپا در برابر جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای ناقض آزادی بیان یاد شده است و آمده است: "بزدلی برخی از کشورهای غربی و نهادهای بین المللی خود به تهدیدی برای آزادی بیان بدل شده است".

در گزارش جداگانه ای همچنین به وضعیت روزنامه نگاران در افغانستان پرداخته شده است و کارنامه این کشور در زمینه آزادی بیان را نیز مردود شمرده است، در این کشور علاوه برحملات، آدم ربایی ها و قتل هایی که توسط طالبان صورت می گیرد، روزنامه نگاران افغانی از سوی دولت و دادگاه ها نیز زیر فشار شدیدی قرار دارند. اخیرا یک دانشجوی روزنامه نگاری در این کشور به اتهام توهین به اسلام به اعدام محکوم شده است، این در حالی است که وب نویسی به نام آرش بی خدا اعلام کرده است که نوشته هایی که پرویز کامبخش به دلیل تکثیر آن مورد اتهام قرار گرفته است در اصل از روی سایت وی برداشته شده بوده است. با این حال هنوز مقامات قضایی در برابر درخواست معترضان داخلی و جامعه بین المللی برای عفو پرویز کامبخش سکوت کرده اند.

گزارشگران بدون مرز همچنین به ترور ذکیه ذکی پرداخته اند که پلیس هیچ اثری از قاتلان وی نیافت. پرونده ترور شکیبا سانگه آماج گزارشگر و مجری برنامه های تلویزیون خصوصی شمشاد نیز بدون بازداشت مظنونان مختومه شد.

در رده بندی آزادی رسانه ها از سوی این سازمان ایران با چهار پله سقوط در رتبه 166 و در قعر جدول آزادی بیان در میان 169 کشور جهان قرار گرفته است. افغانستان نیز با یک سقوط دوازده پله ای به رتبه 142 رسیده است.


حکم اعدام برای یک روزنامه نگار

یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و وبلاگ نویس در استان سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده است. وی که دبیرکل انجمن صدای عدالت در این استان بوده است توسط دادگاه انقلاب اسلامی این استان به ترویج خط مشی مبارزه مسلحانه و همکاری با شورشیان بلوچ در این منطقه متهم و در یک دادگاه سریع بدون حضور وکیلش به اعدام محکوم شد.

برخی از گزارشها همچنین از شکنجه این روزنامه نگار وفعال مدنی که از ده ماه پیش در بازداشت وزارت اطلاعات بوده است حکایت می کند.

خبرنامه امیرکبیر پیش تر گزارش داده بود که بازداشت یعقوب مهرنهاد پس از برگزاری جلسه ای تحت عنوان "جوانان پرسشگر، مسئولان پاسخگو" در زاهدان رخ داده است.

سازمان عفوبین الملل نسبت به صدور حکم اعدام یعقوب مهرنهاد اعتراض کرده و نسبت به وضعیت وی ابراز نگرانی کرده است.

وی سومین روزنامه نگاری است که در ماههای اخیر توسط شعبه های امنیتی دادگاه های انقلاب اسلامی به اعدام محکوم می شود، عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند، گفته می شود دیوان عالی قضایی جمهوری اسلامی حکم اعدام حسن پور را تایید و حکم بوتیمار را نقض کرده است.

تابستان گذشته در هنگام حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در دانشگاه کلمبیا، دانشجویان این دانشگاه از وی در باره صدور حکم اعدام دو روزنامه نگار در ایران پرسیدند وی صدور هر گونه حکم اعدامی را برای روزنامه نگاران تکذیب کرد، هنگامی که به وی نام این دو روزنامه نگار کرد یادآوری شد وی گفت که این افراد را نمی شناسد و این ها شایعاتی است که دشمنان نظام درست می کنند.

یعقوب مهرنهاد 28 ساله که پدر سه فرزند است، در منطقه سیستان و بلوچستان برای پیگیری وضعیت جوانان، زنان و اداره کلاسهای آموزشی و فرهنگی از طریق انجمن غیر دولتی صدای عدالت مشهور است.


سیمای جمهوری اسلامی وارد می شود!

پس از گل کردن سری سی دی های اپوزیسیون احمق در بین برخی محافل که اخیرا بر روی اینترنت نیز منتشر شده است، توجه سیمای جمهوری اسلامی نیز به رسانه های موسوم به لس آنجلسی جلب شده است.

به دنبال راهپیمایی سالیانه بیست و دوم بهمن که از سوی نهادهای حکومتی سازمان دهی می شود، اخبار 20:30 شبکه سوم که مخاطبان جوان تری دارد در زمینه بازتاب این راهپیمایی در میان رسانه های فارسی زبان خارج از کشور از برنامه یکی از شبکه های سلطنت طلب مستقر در لس آنجلس برای هجو رسانه های فارسی زبان استفاده کردند.

در این برنامه مجریان پارس تی وی که پیش تر هدف تمسخر برنامه درون گروهی بسیج تحت عنوان اپوزیسیون احمق قرار گرفته بودند به مردم ایران راهکارهایی برای مختل کردن فعالیت های حکومت و تشدید اعتراض های مردمی ارائه می دهند که از جمله این راهکارهای ساده لوحانه پخش میخ در اتوبانها برای پنجر کردن اتومبیل ها و ایجاد راه بندان، ریختن چسب به درهای ساختمان های دولتی و وزارتخانه ها و حتی مغازه ها است.

در برنامه اپوزیسیون احمق که از سوی گروه فرهنگی هدف در سال 1385 همزمان با پخش سریال شب های برره تهیه و به صورت سی دی بین اعضای بسیج توزیع شده و یا در برخی از دانشگاه ها و مراکز فرهنگی بسیج به نمایش در آمد، تماس گیرندگان با استفاده از مضمون و کاراکترهای این سریال طنز، مجریان برنامه های سیاسی شبکه های تلویزیونی لس آنجلسی را مسخره کرده و "سرکار می گذاشتند".

شب بعد، اخبار 20:30 ویدئویی از تماس یک بیننده با تلویزیون صدای آمریکا پخش کرد که در آن تماس گیرنده در توضیح شیوه های شرکت دادن اجباری مردم در راهپیمایی 22 بهمن سخنان اغراق آمیزی برزبان آورد که بدون واکنش خاصی از سوی هوشنگ بهارلو مجری برنامه روبرو شد. برخی از وب نگاران و کاربران سایت های تعاملی اشتراک لینک مانند بالاترین با توجه به سابقه چنین تلفن ها و تماس های "سرکاری" با رسانه های فارسی زبان مستقر در آمریکا، معتقدند که این تماس اخیر از سوی گردانندگان اخبار 20:30 شبکه دوم برای مسخره کردن صدای آمریکا و پرکردن برنامه خبری خود با این سوژه صورت گرفته است، ادعایی که البته با توجه به سابقه رویکرد تازه صدا و سیما در برخورد با رسانه های خارج از کشور دور از ذهن هم نیست.


سنتوری در بازار سیاه می خواند

نزدیک به یک سال پس از آن که معاونت سینمایی وزارت ارشاد از اکران به سنتوری، آخرین ساخته داریوش مهرجویی سرباز زد، در هفته گذشته این فیلم همزمان سر بازار مخفی ویدئو و شبکه اینترنت درآورد.

سنتوری در نظرسنجی های جشنواره فجر سال گذشته فیلم منتخب تماشاگران محسوب شد اما در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران بطور مشترک به اخراجی ها و سنتوری ها تعلق گرفت.

در حالی که اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی دلایل اصلی توقیف سنتوری را اعلام نکرد ولی گفته می شود که هراس از الگوپذیری نوجوانان از شخصیت های فیلم و روی آوردن آنها به موادمخدر یکی از دلایلی بوده است که در مذاکرات شفاهی طرح شده است. اکران این فیلم تنها سه روز پیش از موعد اکران به دستور صفار هرندی، وزیر ارشاد متوقف شد.

سنتوری داستان یک نوازنده و خواننده مشهور است که به اعتیاد دچار می شود و زندگی خانوادگی و حرفه ایش درهم می پاشد.

در پی انتشار سی دی ها و دی وی دی های غیرمجاز این فیلم، داریوش مهرجویی خواستار اکران فوری هجدهمین فیلم خود برای جلوگیری از زیان های ناشی از توزیع ویدئوی قاچاق آن شد و از مردم خواسته است تا از خرید این فیلم که "مال دزدی و حرام" است خودداری کنند.

سرقت و توزیع فیلم های ایرانی در بازار مخفی با بهای نازل مشکل تازه ای است که در دو سال اخیر بطرز گسترده ای سینمای ایران را پیش از پیش با بحران اقتصادی و مشکل افت مخاطب روبرو ساخته است.


پروین اردلان و جایزه اولاف پالمه

پروین اردلان روزنامه نگار و فعال زن ایرانی، هفته گذشته به عنوان برنده جایزه امسال بنیاد اولاف پالمه اعلام شد.

این جایزه به کسانی تعلق می گیرد که نقش مهمی در زمینه فعالیت های مرتبط با حقوق بشرداشته اند و از جمله برندگان آن در سالهای پیش می توان به خاویر پرز دکوئیار دبیروقت کل سازمان ملل، واسلاو هاول رئیس جمهور چک و کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل اشاره کرد.

در بیانیه بنیاد اولاف پالمه نخست وزیر فقید سوئد آمده است که پروین اردلان با وجود تهدید، تعقیب و آزار به مبارزه برای دستیابی به آرمانهای خود در جهت احقاق حقوق زنان ایرانی ادامه داده است.

پروین اردلان که فارغ التحصیل رشته های روزنامه نگاری و مطالعات زنان است سردبیر نشریه اینترنتی تریبون فمنیستی ایران بود که به دستور دادستانی تهران از ادامه فعالیت آن جلوگیری به عمل آمد.


رضایت صفارهرندی از وضعیت سینما

صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت کنونی سینما و جشنواره امسال فجر ابراز رضایت کرد این سخنان در حالی ایراد شد که بسیاری از سینماگران نسبت به تشدید ممیزی یا کنار گذارده شدن برخی از فیلم ها در جشنواره امسال ابراز نگرانی کرده بودند.

صفار هرندی در گفتگو با اخبار شبکه دوم سیما گفت در جشنواره امسال فیلم هایی وجود داشته است که از "گروهک منافقین خلق و یا رژیم پهلوی" دفاع کرده و برای آنها دلسوزی کرده بود.

وی باردیگر تاکید کرد که فیلم های امسال جشنواره نشانگر طرز فکر و سیاست های فرهنگی دولت نهم است، وزیر ارشاد همچنین مدعی شد که در حال حاضر 90 روزنامه در سطح کشور منتشر می شود که بیشتر آنها مخالف دولت هستند و کاریکاتورهای زشت و موهنی از رئیس جمهور و وزرا در آنها به چاپ می رسد ولی هیچ شکایتی از آنها به عمل نمی آید.

در حالی که روزنامه ایران به عنوان ارگان دولت در کنار روزنامه های پرتیراژی چون همشهری و جام جم به تبلیغ سیاست های دولت می پردازند، دولت اخیرا تصمیم گرفته است تا روزنامه جدید رایگانی با عنوان آتیه راه اندازی کند تا رسانه دیگری برای تبلیغ عملکرد خود در اختیار داشته باشد.


توقیف سایت توهین کننده به نوه آیت الله خمینی

به دنبال جنجال مرتبط با رد صلاحیت نوه دختری آیت الله خمینی در انتخابات مجلس، سایت نوسازی در ایام موسوم به دهه فجر در ایران حسن خمینی نوه پسری وی را نیز مورد شماتت قرار داد و در مطلبی تحت عنوان "راز لپ های گل انداخته سید حسن خمینی" وی را به دریافت بی ام و هشتاد میلیون تومانی و زندگی مرفه در شمال تهران متهم کرد.

این نوشته که در پاسخ به اعتراض حسن خمینی نسبت به رد صلاحیت ها منتشر شده بود به اعتقاد بسیاری از اصول گرایان و اصلاح طلبان نیز توهین آمیز تلقی شد و خواستار برخورد با آن شدند.

مهدی کروبی از برخوردی با اهانت کنندگان که آنها را پشیمان کند و علی شریعتمداری از دوستان نادان در اطراف احمدی نژاد سخن به میان آوردند.

البته کیهان روز بعد، از اینکه این سایت را به رئیس جمهور نزدیک دانسته بود پوزش خواست.

به دنبال این اعتراضات مشاوران فرهنگی و مطبوعاتی رئیس جمهور در نامه سرگشاده وابستگی هر سایتی به رئیس جمهور به جز سایت های رسمی را تکذیب کردند. به دنبال انتشار این نامه، سایت نوسازی به دستور معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد توقیف شد.

سعید مرتضوی دادستان تهران نیز از فیلتر شدن این سایت و چهار سایت دیگر به دلیل مسموم کردن فضای انتخاباتی خبر داد و در ضمن به آغاز فعالیت دفتر اینترنت در دادستانی برای رسیدگی به تخلفات و مسائل حقوقی اشاره کرد.

در تازه ترین خبر مرتبط با این موضوع آیت الله توسلی رئیس دفتر سابق رهبر پیشین جمهوری اسلامی در حین سخن گفتن از موضوع توهین به نوه خمینی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام دچار ایست کامل قلبی شد و درگذشت.


مطالب مرتبط:
سکس، آزادی بیان و ویدئوهای اینترنتی

از صدسالگی قانون مطبوعات تا پورنوگرافی

از تلویزیون فارسی اتحادیه اروپا تا اعتیاد به اینترنت

یک بقچه خبر از دنیای این هفته رسانه‌ها

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

زمان پخشش را هم لطفا اعلام کنید یا صدایش را اینجا بگذارید، برنامه خوبی است.

-- سپیده ، Feb 18, 2008

سلسله مطالب خوبی در اینجا شروع کردید، ممنون آقای حبیبی نیا

-- حمید شهمیرزادی ، Feb 19, 2008

...
اولا اون چیزی رو که اسمش رو گذاشتین آزادی ما بهش می گیم خفت و احتیاجی هم نداریم توش رتبه کسب کنیم. در ثانی بد نیست یک سری به خفقان فرانسه بزنید تا متوجه بشید هر چیزی رو که دولت تصمیم می گیره کسی نفهمه هیچ احدی حق نشر اون رو نداره...

-- تانی ، Jun 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)