تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
به بهانه حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا در باره حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت

آزادی مطلق در بهشت سارقان اینترنتی

امید حبیبی نیا
پژوهشگر ارتباطات، سوئیس


دسترسی آزاد و مجانی به فیلم‌ها و محصولات پورنو توسط نوجوانان، نگرانی کمیسیون ارتباطات اتحادیه اروپا را در پی آورده است.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا با خصوصی خواندن حیطه دانلود کاربران اینترنت، تاکید کرده است که تعقیب قضایی کسانی که کپی رایت شرکت‌های تولید و پخش موسیقی و فیلم را به خطر می‌اندازند نباید ناقض حریم خصوصی کاربران اینترنت باشد.

به این ترتیب این شرکت ها قانونا حق درخواست اطلاعات درباره کاربرانی که بطور غیر مجاز به دانلود فیلم و موسیقی از روی اینترنت می‌پردازند را از موسسات ارتباطی اروپا که تامین کننده خطوط پرسرعت اینترنت هستند از دست می‌دهند.

در حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا که امروز (سه شنبه) صادر شد کمپانی ارتباطی تلفنیکای اسپانیا از دادن اطلاعاتی در باره کاربرانی که فایل‌های ویدئو و موسیقی را به اشتراک می‌گذارند به کمپانی‌های صاحب این آثار معاف شد.

این حکم پس از درخواست یک دادگاه اسپانیایی از دادگاه عالی اروپا برای اظهار‌نظر در‌باره شکایت یک کمپانی از شرکت تلفنیکا برای عدم ارائه اطلاعات کاربران متخلف، صادر شد.

در حالی که دادگاه‌های کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته احکام متفاوتی در زمینه دانلود غیر‌قانونی محصولات رسانه‌ای صادر کرده بودند، دادگاه عالی اروپا به شرکت‌های تولید و توزیع این محصولات توصیه کرده است تا راهکارهای بهتری برای جلوگیری از دزدی نسخه‌های خود و به اشتراک گذاردن آنها در اینترنت بیابند.

با گسترش سایت‌ها، نرم‌افزارها و سرورهایی که امکان رد و بدل کردن فایل‌های صوتی، تصویری، نرم‌افزاری و تقریباً هر چیز دیجیتالی را به کاربران اینترنت می‌دهند، شرکت‌های توزیع محصولات رسانه‌ای و ارتباطی، تلاش‌های وسیعی را برای محدود کردن فعالیت این واسطه‌های اینترنتی به کار بستند که یکی از بحث انگیز‌ترین آنها در سال ۲۰۰۶ در مورد کازا رخ داد که سرانجام کازا را به همکاری واداشت.

اما از همان سال سایت‌های دیگری جایگزین کازا شد که کنترل و یا محدود کردن آنها مشکل‌تر بوده است.
براساس یک گزارش اخیر اینگونه سایت‌ها و نرم‌افزارهای مبادله فایل، سالیانه میلیونها دلار خسارت به بازار موسیقی وارد آورده‌اند.

برخی از کارشناسان ارتباطات می‌گویند هنوز استفاده از این گونه امکانات که محصول گریز‌ناپذیر اینترنت پر سرعت است، همگانی نشده است و با ذکر دلایلی از جمله مطمئن نبودن از محتوای فایل یا کیفیت پایین، معتقدند هنوز بسیاری از مشتریان بالقوه محصولات سینمایی، موسیقی و تلویزیونی ترجیح می‌دهند که نسخه اصلی این فیلم‌ها را بخرند.


یک نمونه از تبلیغات صنعت تولید موسیقی آمریکا علیه سارقان اینترنتی

دیدن فیلم‌های روی پرده بر روی مانیتور کامپیوتر یا صفحه تلویزیون وسوسه برانگیز است. در بسیاری از کشورهای اروپایی، سرعت متوسط اینترنت پرسرعت در حدود یک مگا‌بیت است، این در حالی است که در برخی از این کشورها سخن از راه‌اندازی اینترنت ده مگابیتی تا اواسط سال آینده به میان آمده است.

با این حال سرعت یک مگابیت برای دانلود فیلم، موسیقی، نرم افزار، کتاب، مجله دیجیتال و بازیهای کامپیوتری ایده‌آل است، در حالی که تا یکی دو سال پیش نسخه فیلم‌های موجود بر روی این سرورهای اشتراک فایل حداکثر هفتصد مگابایت بود، اکنون نسخه‌ای غیرقانونی از فیلم "کفاره" که هم اکنون در سینماها بر روی پرده است با کیفیت خوب و حجم چهار گیگابایتی در این گونه سایت‌ها وجود دارد که دانلود کردن آن کمتر از چند ساعت وقت می‌برد.

با اینکه دنیای سینما به سرعت به سوی عرضه محصولاتی با وضوح بالا پیش رفته است تا با بازار سیاه اینترنتی این محصولات مقابله کند، اما قابل پیش بینی است که با افزایش سرعت اینترنت، افزایش گنجایش و بهینه سازی سرورها و سیستم‌ها و نرم افزارهای اشتراک فایل، سروکله اینگونه محصولات نیز دیر یا زود در این بازار پیدا خواهد شد.

این مشکل در برابر کانالهای ماهواره‌ای نیز وجود دارد، رمز بسیاری از کانال‌های مخصوص سرگرمی بزرگسالان و یا کانال‌های پخش فیلم‌های جدیدتر که مشتری باید برای تماشای آنها از طریق خرید کارت‌های مخصوص برای رسیورها پول پرداخت کند، توسط هکرها لو رفته و بطور مجانی در سایت های مخصوص درج می‌شود و با وجود تمهیدات مختلفی که در این زمینه اندیشیده شده، هنوز مشتریان نوجوان و جوان از این اقدام هکرها بطرز شایسته‌ای تقدیر می‌کنند.

انجمن سینمای آمریکا می گوید تنها در سال ۲۰۰۵ از ناحیه سارقان اینترنتی با ضرری معادل ۶/۱ میلیارد دلار روبرو بوده است و به نظر می‌رسد که این روند در سال‌های اخیر فزونی یافته است.

در یک مطالعه اخیر توسط کمیسیون ارتباطات اتحادیه اروپا، ازهر دو کاربر اینترنت در این قاره، یکی بطور دائم به "سرقت غیر قانونی" و اشتراک فایل‌های موسیقی، ویدئویی، نرم افزار، کدهای فعال سازی، بازی‌های رایانه‌ای و نشریات آن لاین یا کتاب‌های الکترونیکی مشغول است که بیش از هفتاد درصد آنها را محصولات پورنوگرافیک تشکیل می‌دهند.


در اتحادیه اروپا از هر دو کاربر اینترنت، یکی بطور دائم در حال سرقت فیلم، موسیقی و محصولات رسانه‌ای به ویژه پورنو از اینترنت است.

کمیسیون ارتباطات اتحادیه اروپا به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده است تا با توجه به اینکه بخش وسیعی از کاربران اینترنت را نوجوانان تشکیل می‌دهند، راهکارهای عملی و جدیدتری برای مقابله با دسترسی گسترده و غیرقانونی به محصولات پورنوگرافیک توسط نوجوانان بیابند.

در سوئیس با این که عضو اتحادیه اروپا نیست، از سال گذشته برخی از موسسات عرضه کننده سرویس‌های پرسرعت اینترنتی، درنرم افزار فعال‌سازی گزینه‌ای برای محدود کردن دسترسی به سایت‌های پورنوگرافیک ارائه می‌دهند که پیش از باز کردن هر سایتی، محتوای آن را بررسی می کند، اما عملاً سرعت باز شدن صفحات را کاهش می‌دهد.

در بریتانیا نیز تمهیدات مشابه‌ای به کار بسته شده است، اما کمیسیون ارتباطات اتحادیه اروپا هنوز معتقد است که این اقدامات کافی نیست و باید راه حل‌های عمومی و منطقه‌ای و در عین حال قابل انعطاف و روزآمد برای این موضوع یافت.

با این همه، آن چه به مخاطب و مشتری اینترنت مربوط می‌شود، امکانات تازه برای اشتراک فایل‌ها، بهشت موعودی است برای سرقت اینترنتی، دسترسی آسان، فوری و از همه مهمتر مجانی به همه چیز و همه موارد، کافی‌ست تا به چوپ خط پر شدن فایل نگاه کنی و بعد صاحبش هستی!



مطلب مرتبط:

مسجد و ماهواره

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)