تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

همایش سعدی و منتقدان او

به مناسبت سالروز بزرگداشت سعدی، برنامه‌ی این هفته‌ به همایش سعدی و منتقدان او اختصاص یافته است.

این همایش را از اینجا بشنوید. (مدت: ۱ ساعت)

در این همایش اصغر محمدخانی دبیر نشست و دبیر شورای گسترش زبان و ادب فارسی، ضیاء موحد، پژوهشگر و علی اصغر دادبه، مدیر گروه ادبیات مرکز دایره المعارف اسلامی به عنوان منتقدان ادبی به ایراد سخنرانی پرداختند و آراء منتقدانی چون ادوارد براون، هانری ماسه، علی اصغر طالقانی، تقی رفعت، علی دشتی، نیما یوشیج و احمد شاملو را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

Download it Here!

این مراسم با سخنان علی اصغر محمدخانی آغاز شد. آقای محمدخانی در این همایش با اشاره به اینکه محور انتقادهای منتقدان سعدی بیشتر از ناموزونی اصول تعلیم و تربیت و فقدان دیدگاه اخلاقی منسجم در آثار سعدی است و با اشاره به نقد علی طالقانی درباره سعدی گفت: «در اولین نقدی که علی اصغر طالقانی درباره‌ی سعدی نوشت، به عنوان یک مدرنیسم به او تاخت و پس از آن تقی رفعت ادامه راه او را دنبال کرد اما در این میان بهار در دفاع از سعدی و آثار او پرداخت و با نظرات و دیدگاههای هر یک از این منتقدان مخالفت کرد که در این مرحله دوباره بحث مخالفت میان تجددگرایان و سنت گرایان معنای بیشتری یافت.»
در ادامه‌ی این همایش، ضیاء موحد به سخنرانی پرداخت. آقای موحد در سخنان خود گفت: گروهی که بحث محتوایی می کنند مانند جامعه شناسان، روانشناسان، فلاسفه، و عده دیگر که به مسائل هنری، به سبک و زیبا شناسی و معانی و بیان، و فرم و از این قبیل می پردازند و کسانی که سعدی را نقد کرده اند از گروهی هستند که به تمامی بحث محتوایی می کنند. وی ادامه داد: پیش از علی اصغر طالقانی (که در مقاله‌ای گفته بود عقب افتادگی ما به خاطر همین شعر و شاعری است) میرزا آقاخان کرمانی به همین شیوه به شعر و شاعری نگریسته بود.

موحد در ادامه افزود: در همان زمان ها ادوارد براون تاریخ ادبیات می‌نویسد و دستش را روی دو شاعر می‌گذارد که پایه ادب و زبان فارسی هستند: فردوسی و سعدی. در مورد فردوسی می‌گوید: «شک نیست که شهرت فراوان فردوسی به شاعری به سبب شاهنامه اوست. اما من با شرمندگی فراوان اقرار می کنم که هرگز نتوانسته‌ام با آنان در این ستایش پر شوق و شور هم آواز باشم. به عقیده من شاهنامه را نمی‌توان حتی یک لحظه با معلقات عربی برابر و همسنگ دانست و با آنکه این کتاب در سراسر جهان اسلام نمونه اصلی و سرمشق کامل نمونه‌های حماسی بوده است در نظر من به هیچ روی از لحاظ زیبایی ذوق و احساس و هنر، لطف مضمون و حسن بیان به پای بهترین اشعار حکمی، عشقی و غنایی فارسی نمی‌رسد.»

دکتر اصغر دادبه، سخنران بعدی این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود گفت: به طور کلی سعدی در همه بوستان که شامل 4100 شعر و در گلستان که شامل 289 داستان و کلمه قصار است تنها 5 مورد تناقض گفته است و این در حالیست که برخی از منتقدان سعدی را کاملا" تناقضگو دانسته اند.
وی ادامه داد: باید ببینیم که امروز آیا در آخرین تئوری‌های تربیتی مسئله تناقض‌گویی از میان رفته است؟ اگر روشن بینانه به این مسئله نگاه کنیم به خوبی درمی‌یابیم که سعدی بسیار آگاه و منطقی حرف‌های مردم روزگار خود را مطرح کرده است و از آنجا که حرف ها نیز با یکدیگر در تناقضند، این ویژگی دربرخی از آثار سعدی نیز آمده است اما این به معنای تناقض گویی سعدی نیست و باید گفت که تناقض گویی در آثار سعدی وجود ندارد.

نظرهای خوانندگان

بسیار متشکرم.
باز هم منتظر چنین برنامه هایی هستیم.

-- حامد ، Apr 21, 2008 در ساعت 12:11 PM

والا تا اونجا که من خوندم این جناب سعدی اشعار ضدزن کم ندارند...حالا چطور شده که استاد اخلاق و از اینجور القاب بهش دادند خدا می دونه!!!1

-- فاطمه ، Apr 21, 2008 در ساعت 12:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)