تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
به مناسبت دومین سالگرد پخش رسمی زمانه

نظرسنجی سوم زمانه

مهدی جامی
[email protected]

بحث از نظرسنجی تازه زمانه نزدیک به دو ماه پیش شروع شد. از همان آغاز قرار بر این شد که از دوستانی خارج از تیم زمانه برای طراحی و رایزنی استفاده کنیم تا جانب استقلال کار محفوظ باشد و از یک‌جانبه‌نگری احتمالی دور بماند.

آرش کمانگیر طبعاً اولین گزینه بود زیرا که مدت‌هاست یک‌تنه به کارهای آماری و ارزیابی در وبلاگستان می پردازد. نیک‌آهنگ کوثر که در آن زمان برای دوره‌ای کوتاه در آمستردام بود، ارتباط را برقرار کرد. آرش پس از یک نشست اولیه تله کنفرانسی پیشنهاد ما را پذیرفت ولی از یک دوست دیگر هم یاد کرد که «او بهتر از من در این کار وارد است.» قرار شد با او صحبت کند و نتیجه را به ما بگوید.

تجربه جمعی در طراحی سوالات

به زودی نشست‌های سه چهار نفره زمانه با حضور آرش و دوست دوم که می‌خواهد نامش محفوظ باشد، شروع شد. نخست نیازهای ما مطرح شد و آن‌ها گوش کردند و بعد آن‌ها با متغیرهای برآمده از نیازهای ما برای نظرسنجی بازگشتند و بعد از چند جلسه طرح اولیه پرسش‌ها آغاز شد.

حجم زیاد پرسش‌ها ناچار ما را به گزینش واداشت و سرانجام با توجه به نیاز اصلی زمانه برای سنجش میزان تمایل مخاطبان برای مشارکت این موضوع محوریت یافت و سؤال‌ها در همین زمینه دچار بسط و قبض شد تا شکل نیمه‌نهایی یافت.

از این‌جا به بعد مجموعه سوالها برای تیم سردبیران زمانه فرستاده شد تا نظر دهند. تجربه کار با آرش و تیم دونفره او و تیم سردبیری زمانه و رفت و برگشت ایمیل‌ها و نقد و بررسی‌ها بسیار جالب و آموزنده بود و من شخصاً از آن بسیار آموختم.

حاصل کار بی آن‌که ادعای کمال داشته باشم، حاصل یک تجربه جمعی خلاق و پرگفتگو است. این برای من لذت بخش است. کاری تیمی و هدفمند و بی‌تنش که همه در آن به ارتقای نتیجه و صیقل دادن جملات و عبارات و معنادار کردن گزینه‌ها می‌اندیشند.

از همه آن‌ها صمیمانه سپاس‌گزارم؛ بخصوص از آرش و دوست‌اش که میزان زیادی از وقت خود را داوطلبانه به این پروژه اختصاص داده‌اند و کار تحلیل نتایج را هم پس از این بر عهده خواهند داشت.

مشارکت بی مرز

هدف از نظرسنجی سوم زمانه شناخت بهتر از میزان تمایل مخاطبان ما برای مشارکت در زمانه است. مسأله مشارکت، مسأله اصلی زمانه از روز اول بوده است. این مشارکت از نگر تئوریک مرزی ندارد؛ گرچه از نگر عملی، تدارکاتی و مالی ناچار محدودتر از آن شده است که در نظر داشته‌ایم.

با این همه، زمانه موفق شده بالاترین سطح مشارکت مخاطب را در بازار رسانه‌های فارسی زبان به دست آورد و اکنون برنامه داریم که اگر میزان تمایل به مشارکت قابل توجه باشد، مشارکت را به صورت فعال‌تری در آوریم.

چنان‌که در سوالات نظرسنجی خواهید دید این فعالیت در سطوح مختلفی تعریف شده و حتی مشارکت در سیاست‌گذاری زمانه را نیز در بر می گیرد. اگر میزان تمایل کافی باشد، مراحل بعدی برای عملیاتی کردن سطوح مشارکت طرح‌ریزی و نهایی خواهد شد و از کسانی که علاقه‌مند باشند، در طراحی و مدیریت کار دعوت به همکاری خواهیم کرد.

از مشارکت در تولید تا مشارکت در خط مشی

زمانه رسانه‌ای است که مخاطبان‌اش آن را می‌سازند و اگر آنان آماده باشند باید بتوانند در ساختن زمانه مشارکت متفاوت و فعال‌تری داشته باشند. یعنی نه تنها در تولید که محور اصلی مشارکت تا امروز بوده است که در حمایت و طراحی و مدیریت جمعی آن. این یکی از مهم‌ترین مسائل در حفظ استقلال زمانه و ارتقای سطح دموکراتیک آن است. نفس مشارکت در تولید رسانه ای از سوی گروههای مختلف اجتماعی البته از عوامل مهم حفظ تعادل در زمانه بوده است و برخورداری از نوعی همه جانبه نگری. اما من علاقه مندم ببینم چه مقدار از این مشارکت قابل ترجمه به مدیریت و شبکه سازی است. یا به بیان دیگر: فرارفتن از پذیرش مسئولیت فردی به پذیرش مسئولیتی متوجه به جمع و نهاد.

حتی اگر رأی مخاطبان به مشارکت مثبت باشد، راهی که قرار است پیموده شود البته هموار نخواهد بود اما بخشی تازه از تجربه ضروری ما ایرانیان در مسیر دموکراسی است. تفاهم بر سر این‌که راه را باید هموار کرد و آمادگی برای این تجربه نامکشوف خود قرار گرفتن و قرار داشتن در مسیر است.
--------------------------------------------

برای ورود به صفحه اصلی نظرسنجی زمانه کلیک کنید

--------------------------------------------

پس نوشت: درباره ادامه پاسخ به مخاطبان زمانه موضوع را پس از این یادداشت که به مناسبت انتشار نظرسنجی زمانه است پی می‌گیرم و عمدتاً به بحث اصول کار زمانه در ویرایش کامنت‌ها می‌پردازم و برای نمونه آیین‌نامه یکی از معتبرترین روزنامه‌های غربی را برای داوری و ارزیابی مخاطبان منتشر خواهم کرد.

کمبود ادبیات مربوط به شیوه‌نامه‌های انتشار در وب یکی از مسائل مهم در آشفتگی در مباحث مربوط به این موضوع و گرمی بازار اتهام درباره سانسورگری است. می‌کوشیم ضمن بحث و چالش با مخاطبان منتقد ببینیم دیگر رسانه‌های اروپایی با موضوع مدیریت کامنت‌ها چگونه برخورد می‌کنند و زمانه نسبت به آن‌ها در کجا قرار دارد. سپس با مشارکت مخاطبان به تفاهمی درباره موضوع خواهیم رسید.

مرتبط:
در باره نظرسنجی های پیشین زمانه

بیانیه مطبوعاتی زمانه در 11 سپتامبر 2006 به مناسبت آغاز پخش رسمی

بیانیه مطبوعاتی زمانه در اولین سالگرد پخش رسمی، 11 سپتامبر 2007

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه چی خوب و پسندیده. اما آیا بهتر نیست برای کسانی که برای زمانه مطلب ارسال می کنند، همان هایی که شما از آن ها میخواهید مشارکت کنند، یادداشت کوتاهی بنویسید و چرایی نشر نیافتن آن مطلب را توضیح دهید. سکوت در مقابل ارسال کننده ی مطلب، همان مشارکت کننده ی زمانه، را بزرگترین توهین به خواننده های تان، همان مشارکت کننده، تعبیر می کنم. نمونه نمی آورم. به چه دردی خواهد خورد نمونه. مهم آن است که در آینده چه خواهیدکرد.
پایدار باشید.
بی نام

-- بی نام ، Sep 11, 2008

بابا دو ساعت با دقت نظرسنجی رو پر کردیم آخرش این کد تکمیلی به ایمیلمون نیومد. 2 بار هم پر کردیم. مشکل از منه یا از شما؟
-----------------------
م.ج: اگر ایمیل شما همین است که یادداشت کرده اید ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس خواهیم گرفت.

-- یه بنده خدا ، Sep 11, 2008

سلام آقای جامی. مي خواستم بدانم آيا راديو زمانه را ميشود از طريق ماهواره و راديو ديد و يا شنيد ؟ اگر اينطوره لطفآ آدرس آن را بدهيد .مرسی
----------------------------
م.ج: حتما می شود. لطفا این صفحه را ببینید مشخصات را پیدا می کنید البته برای شنیدن 24 ساعته از راه ماهواره:
http://www.radiozamaaneh.com/about/1657.html

-- پرستو ، Sep 12, 2008

سلام
با تبریک دوساله شدن شما امیدست پایدار و موفق تر باشید.
ما همه میدانیم که حافظه تاریخی ما ایرانیان بزرگترین مشکل ماست و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت ما کمتر از ۳۰ سال دارند و از تاریخ معاصر و گذشته خبر ندارند.
پیشنهاد میکنم هر روز در چند بخش کوتاه چکیده های تاریخ ایران و تاریخ اسلام برای شنوندگان تهیه و پخش شود. مسلم خود با تفکر بیشتر دلایل متقن برای درخواست بنده پیدا خواهید کرد. لازم نیست ایمیل بنده را هم در میان نظرات درج نمایید. با تشکر

-- pirouz ، Sep 12, 2008

رادیو زمانه یک رادیو بی طرف نیست بلکه رادیویی در خدمت خط آشتی ملی با جمهوری اسلامی است

-- x ، Sep 12, 2008

نظر سنجی به نسبت کامل بود ، فقط یک ایراد داشت ، آن هم این که تنها امکان نظر دادن درباره برنامه سازان وجود داشت ، در حالیکه شاید بخشی از اعتبار زمانه به خاطر مقالات قرار گرفته در سایت هست ، مثلا مقالات آقای آشوری ، یا ناصر غیاثی یا کیومرث مسعودی ، یا حتی خانم اقدمی ، که متاسفانه جایی نبود تا ما نظر بدهیم راجع ایشان . به خصوص که من معتقدم این که آقای آشوری مثلا مقالاتشان را ابتدا به زمانه می دهند بسیار باعث اعتبار زمانه می شود. واقعا آشوری و مسعودی و غیاثی بیشتر اعتبار برای زمانه می آورند یا سهند صاحب دیوانی و اینها ؟

-- سینا ، Sep 12, 2008

آقاي جامی چرا كامنت ها باز نمی شه
-------------------
م.ج: اگر بنویسید از کجا و چه شهری به اینترنت وصل می شود شاید کمک کند

-- parasto ، Sep 12, 2008

24 saat shod 48 saat khabari az emaile kode takmili nashod
kheyli bahalin

-- یه بنده خدا ، Sep 12, 2008

24 ساعت شد 48 ساعت اما خبری از ایمیل کد تکمیلی نشد. ما از خیر مشارکت گذشتیم
موفق باشید

-- یه بنده خدا ، Sep 12, 2008

با سلام البته شما امکانات و ملاحضات و ممیزات خوتان را دارید. ولی حتما متوجه افت خوانندگانتان در این چند ماه اخیر شده اید. همه ی اینها از آنجا می آید که بخش مهمی از دانشجویان و به خاطر سانسورها و تردهاو رد کردن های مطالب که همانا ـ گاهی از سر ترس ـ و گاهی هم از سر دوری از ایران است، سایت شما را حتا باز هم نمی کنند! و من به شخصه از این بابت ناخرسندم. شما از تنفر گسترده مردم ایران و خصوصا جوانان و فرهیختگان از اسلام و روحانیت و این دستگاه تشیع و این « امام زمان بازی» آگاهی ندارید بنا بر این آنچه در این راستا بدستتان می رسد را به میل خود یا سانسور می کنید و یا اصولا منتشر نمی کنید. شما که در غرب زندگی می کنید حتما بهتر از من خوانده، دیده و می دانید که غرب برای رسیدن به این آزادی که در آن اینک زندگی می کند پاشنه ی در کلیسا و کنیسه را کند و گاهی سوزاند و در آن از بر مزبله، گوسفند و خر قاطر بست تا آخوند و ملا و آیت الله و مداح و مذهب مدار و مذهب محور و شریعتمدار و کشیش را سر جای خودش بنشاند. وقتی آنها سر جای خودشان رفتند دوباره در همان جایگاه خودشان و نه جایگاه دیگران صاحب احترام شدند. آری هممیهنان غرب نشین در ایران امروز اسلام و خصوصا روحانیت شیعه از تنفری بیمانند رنج می برد و این رنج او را خواهد کشت. شما به جای اینکه این مسئله را به فال نیک بگیرید آنرا کتمان می کنید. برای همین هم از یکی دو ما پیش میلهای فراوانی بین دانشجویان و حتما خانواده هاشان و دوستان غیر دانشگاهیشان رد و بدل شده مبنی بر این که اصولا سایت شما را حتا باز هم نکنند. و من خطر می کنم و این مسئله را به عرض شما می رسانم. که گاهی نظرات و مقولات و مقالات ارزنده ای را پیش نهاده اید.
پیروز باشید و آزاد.

-----------------------------
زمانه: شمارنده‌های سایت زمانه از قبیل گوگل آنالیتیک نظر شما درباره افت خوانندگان را تایید نمی‌کنند. در ضمن کامنت شما هم برای اطلاع دوستانی مانند شما که اعتراض می کنند منتشر شد صرفا برای اینکه مخاطبان بدانند چرا این دست کامنتها منتشر نمی شوند. هر نوع کامنتی که حاوی نفرت پراکنی باشد بر اساس قواعد رسانه های اروپایی حذف خواهد شد.

-- از تهران ، Sep 13, 2008

آقا اگه نمیتونین یه نظر سنجی ساده راه اندازی کنین جمش کنین خوب مگه مجبورین؟
به جای 24 ساعت هم 72 ساعت صب کردیم خبری از کد تکمیلی نشد. ضمنا با ایمیل قبلیم نتونستم کامنت بذارم. بلوک کردینش؟
-----------------------------
م.ج: دوست عزیز نام و ایمیل و آی پی شما هیچکدام بلوکه نشده است. بخش فنی برای شما نوشته است که ممکن است ایمیل تکمیلی به بخش اسپم ایمیل شما رفته باشد چون این تنها موردی است که در این مورد کسی شکایت کرده است. لطفا ایمیل های اسپم شده تان را هم نگاه کنید

-- یه بنده خدا ، Sep 13, 2008

الان با فيلتر شكن تونستم كامنت ها را ببينم 2 روزه كه كامنت ها باز نميشه حتي با فيلتر شكن هم باز نميشد . از تهران وصل مي شم .

-- parasto ، Sep 14, 2008

در نظر سنجی شرکت کردم و بعد از 2 یا 3 دقیقه کد هم از طریق میل آمد انها که به مشکل برمیخورند و بلافاصله که آقا اگه نمیتوانید نظر سنجی برگذار کنید خب نکنید باید مشکل را در خودشان پیگیری بکنند یا لااقل یک کامنت یک خطی اینجا بگذارند و کمک و راهنمائی بخواهند اگر به شما گفتند اقا به ما چی مشکل خودت هست بعد بیان دادو بیداد کنید این جه رفتاری هست که شما دارید زمانه به شما بدهکار که نیست

-- kia ، Sep 17, 2008

فقط صفحه ي اصلي زمانه باز ميشه و ديگر صفحه ها را نميشه باز كرد فكر كنم فيلتر شده ايد . الان هم با فيلتر شكن اين صفحه را تونستم باز كنم . از تهران

-- بدون نام ، Sep 18, 2008

آقای جامی دست تان درد نکند. کاربس شایسته ی برای فارسی زبانان سراسردنیا انجام می دهید.
مگر امکان این است تا صفحه ی را برای خوانندگان افغانستانی تان نیز در نظر بگیرید، منظورم اینکه مثل سایت بی بی سی و .. دیگران بخشی برای افغانستان را باز کنید.(قابل یاد آوریست که این مساله را جمعی از روزنامه نگاران افغان با همکاران بخش افغانستان شما قبلآ مطرح کرده ایم).

------------------------
م.ج: من خوشحال می شوم چنین بخشی ایجاد کنیم ولی امکانات بودجه ای زمانه اجازه نمی دهد ولی اگر بتوان برای ایجاد آن پشتیبان مالی به دست آورد از نظر اصولی قابل ایجاد و گسترش است

-- افغان ، Sep 19, 2008

be kia aziz
دوست گرامی
بنده دست کم 4 بار نظر سنجی رو پر کردم و به مدت بار اول 24 ساعت و بار دوم 72 ساعت منتظر ایمیل تکمیلی شدم و حتی در اسپم هم به قول بش فنی زمانه، رفتم اما خبری نشد. گفتم شاید مشکل از منه اما حداقل 4-5 نفر از دوستامو که این مشکلو داشتن میتونم معرفی کنم . اینه مشکل برگزاری نظر سنجی- ما که گذشتیم از خیر مشارکت- شما هم به اعصابت مسلط باش

-- یه بنده خدا ، Sep 20, 2008

آقای جامی محترم، با اینکه از مقررات شما مطلع هستم و همواره به آن پایبند بوده ام، دیروز نیمی از پیامم بنام توهین آمیز بودن به مترجم حذف شده. بهتر از اینجا مکانی برای طرح این مطلب نیافتم. پیام ام حاویِ اصرار بر « رعایت حقوق انسانی»، بعنوان پیش شرط نویسندگی در سایت زمانه بوده. انتظار رسیدگی شما بر مبنای حقوق برابر و یا جواب قانع کننده دارم.
امضاء : مخالف داغ ابدی

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

با عرض سلام. باید به عرض برسانم من حد اقل 6 بار اقدام به پر کردن نظر سنجی شما کردم ولی هربار اعلام کرد که منتظر ارسال کد به ایمیلتان برای به مانید ولی هرگز کدی به ایمیل من ارسال نشده. خواستم به شما اطلاع دهم نا در صورت امکان این مشکل نظر سنجیتون رو حل بفرمایید. موفق باشید.
-------------------------
زمانه: کاربر عزیز، از مشکل پیش آمده متاسفیم. اما بنا به تجربیات گذشته با احتمال بسیار بالایی گمان می کنیم
که این میل در پوشه اسپم میل های شما باشد
و البته این مساله در سرویس میل یاهو طبیعی است
لطفا آن پوشه را چک کنید
و اگر به هیچ وجه چیزی نیافتید
با ما تماس بگیرید

-- hessam ، Sep 20, 2008

سلام.
من توی نظر سنجی شرکت کردم اما اصلاً هیچ جا از من خواسته نشده بود که آدرس ایمیل وارد کنم.حدس می زنم علتش این باشه که مادرم از همین کامپیوتر فرم نظر سنجی رو پر کرده(شاید هم قیافه ام آشنا بوده زمانه خودش شناخته من کی ام!) حالا با این حساب تکلیف لپ تاپ من چی میشه؟!

فرزند برومند مینو صابری

-- صدف فراهانی ، Sep 21, 2008

سایت زمانه یکی از پربارترین سایت های فارسی ست

-- بدون نام ، Sep 22, 2008

یک رسانه باید مسیر تبلیغاتی مشخصی داشته باشد. اگر این مسیر را ندارید بد به حالتان. ایرانی‌ ها با مطلب نویسی زیاد آشنا نیستند و آن ها هم که آشنایی کمی دارند با شما کاری ندارند. موفق باشید.

-- اکبر ثارم ، Sep 22, 2008

آقای جامی مدیریت محترم رادیو زمانه، از بی اعتنایی شما به پیام ام (که لابد بدلیل بی اهمیت بودن) اصلا توهین آمیز نیست متشکرم. لابد مرزهای انسانی دیگری وجود دارد که به مخاطب طرفدارِ معیارهای شناخته شده آن مربوط نیست. عجب روزگاریست!!!
لطف سرکار زیاد
مخالف داغ لعنت ابدی - فدای جان های آزاد
------------------------
م.ج: من کامنت منتشرنشده ای از شما ندیدم. می توانید دوباره کامنت تان را بگذارید

-- بدون نام ، Sep 22, 2008


آقای جامی محترم، اگر شما جای من بودید ازابراز بی اطلاعی از پیام دو روز قبل ( که هنوزدر همین بالا دیده میشود) و چرایی ارسال آن تعجب نمیکردید؟ ولی من دیگر با آن مشکلی ندارم.
مرحمت شما زیاد
مخالف داغ...

-- بدون نام ، Sep 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)