تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دیداری از نیومکس تی وی

اختر قاسمی
[email protected]

چندی پیش با خبر شدم که یک شبکه تلویزیون ایرانی در کلن آغاز به کار می کند. خبری که بی شک می تواند باعث خوشحالی همه ایرانیان شود.

ضرورت یک شبکه تلویزیونی مردمی و خوب در خارج از کشور برای ایرانیان همیشه حس می شد. اما اینکه این تلویزیون پاسخگوی نیازهای جامعه ایرانی درون و بیرون باشد نیاز به کارکرد تلویزیون و زمان است. سالیانی ست ایرانیان تشنه ی تلویزیونی هستند که ضمن اینکه برنامه های تفریحی و سرگرم کننده سالم و مفیدی را پخش کند حاوی اخبار و گزارشهای بی طرف و موثق هم باشد. من هم با چنین امیدی و با آرزوی اینکه چنین تلویزیونی را در آینده خواهیم داشت به دنبال آدرس و سایت آنها در اینترنت گشتم. بعد از تلاشی یکی دو روزه تلفنی از آنها بدست آوردم.

در تماسی تلفنی با یکی از مدیران تلویزیون تقاضای وقتی برای مصاحبه کردم. آقای خشایار غیاثی یکی ازچهار مدیر تلویزیون با استقبال گرم از این تقاضا وقتی برای مصاحبه به من داد. به محل تلویزیون که در منطقه ای خارج از شهر کلن به نام "هورت" بود رفتم. من از خیایان بغل ساختمان وارد شدم و چون آرم تلویزیون را ندیدم از یک آلمانی که از شرکت همسایه بیرون می آمد پرسیدم: ببخشید مگر این پلاک یک تا سه نیست؟ مرد میانسال خوش برخورد آلمانی فورا با خنده و خوش رویی جواب داد: "شما نیومکس را می خواهید؟ همین ساختمان بغل است." او خیلی خوشحال بود که تلویزیون ایرانی در همسایگی شان است. من اینرا به فال نیک گرفتم و برای "نیومکس" خوشحال شدم.

منطقه یا شهرک هورت یکی از دو محل بزرگ رسانه ای کلن است که بخش چشمگیری از تلویزیون ها و شرکت های تولید فیلم در آنجا دفتر و استودیو دارند. خانم جوان و زیبارویی به نام "نگی" در محل اطلاعات و پذیرش تلویزیون از من استقبال کرد. مدیران تلویزیون به او لقب "چهره نیومکس" داده اند. نگی یکی از مجریان و برنامه سازان تلویزیون خواهد بود.

نگاه اولیه من به ساختمان تلویزیون و تیم آن نوید کار متفاوتی را می داد. نویدی که خشایار غیاثی (یکی از مدیران) در مصاحبه بر آن تاکید داشت. ساختمان نسبتا بزرگ و زیبایی با استودیوی بزرگ به همراه جایگاه مخصوص تماشاگران، سالن کنفرانس، بخش پذیرش و اطلاعات و اتاق های متعدد کارکنان همه نشان از یک کار حرفه ای بود. در مقابل درب ورودی و در کنار مرکز پذیرش و اطلاعات، پله های چوبی ـ فلزی قرار داشتند که به طبقه اول هدایت می شدند. طبقه ای که کارکنان در دفاتر متفاوت در آینده نزدیک در آنجا مشغول بکار خواهند شد. اطاق های بزرگ که در هر کدام دو یا چند کامیپوتر مکنتاش دیده می شد. دو جوان ایرانی در آنجا مشغول کار بودند. یکی از آنها از هلند بود و متوجه شدم که کارکنان از کشورهای دیگر اروپایی هم هستند.

آقای غیاثی با مهمان نوازی خاص ایرانی محل های مختلف تلویزیون را به من نشان داد. تعدادی کارگر در استودیو مشغول به کارهای نهایی تهیه صحنه های متفاوت برای برنامه ها بودند. قبل از اینکه به محل تلویزیون بروم فکر می کردم همانند بسیاری از تلویزیون های ایرانی احتمالا یک اتاق و یک دوربین را به عنوان دفتر و استودیوی تلویزیون خواهم دید. ولی ساختمان و محیط تلویزیون نیومکس مرا به یاد استودیوهای حرفه ای تلویزیون های "آر تی ال" و "زات آینز" در کلن انداخت که چندین سال پیش یک سالی در آنجا کار کرده بودم.

دیدار از محل تلویزیون و صحبت های آقای غیاثی که از پخش برنامه های متعدد زنده با حضور تماشاگر، برنامه های تاک شو، مسابقات و برنامه های سرم گرم کننده، برنامه های ادبی و برنامه صبح بخیر ایران مستقیم از لندن صحبت می کرد، همه به من نوید یک کار جدی و متفاوت می داد.

سه جوان ایرانی (شاهین رحیمی، وحید امینی و خشایار غیاثی) به همراه شریک آلمانی شان "یورگ فرشیلد" با معیارهای حرفه ای موجود در جامعه اروپا اقدام به راه اندازی تلویزیون کرده اند. ما در "تیزر" ده دقیقه ای آنها شاهد نمایش کوتاه از برنامه های متفاوت در یک مونتاژ بسیار حرفه ای هستیم. ولی سوال این بود که چرا این" تیزر" را فقط به انگلیسی نمایش می دهند؟ من در صحبتی که با آقایان غیاثی و امنینی داشتم، پاسخ دادند: "به دلیل اینکه اسپانسرها عمدتا در دبی هستند، آنها خواسته اند تا در نمایش اولیه، تیزر به انگلیسی باشد. اما گفتند که: "هم اکنون در پخش آزمایشی تلویزیون به زبان فارسی هم برنامه پخش می کنیم و تارنمای ما هم به زودی دارای بخش فارسی خواهد شد."

بعد از گرفتن چند عکس به اتفاق آقای غیاثی به اتاق کنفرانس برای مصاحبه رفتیم. خشایار غیاثی از برنامه های تلویزیون و چگونگی کار آن سخن گفت که بزودی در رادیو زمانه خواهید شنید. محل تلویزیون را با آرزوی موفقیت برای تیم نوپای نیومکس ترک کردم. به امید اینکه "متفاوت بودن" را در برنامه های پربار و متنوع و سرگرم کننده شان برای مخاطبان خود عرضه کنند. نیومکس تی وی پنجشنبه شب (31 ژانویه) ضیافت آغاز به کار خود را در کلن با حضور مهمانان فراوان برگزار خواهد کرد.

  • سایت نیومکس تی وی را در اینجا ببینید
Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تلويزيون ايرانيان برلين به آقاى خشايار و ديگر همکارانشان تبريک ميگويد واميدوار هستيم كه آزادى ودمکراتى و حقوق بشر در اين برنامه جايگاه پخصوصى براى آينده ايران در نظر گرفته شده باشد ٠ محمد پاسدار - برلين

-- محمد پاسدار - برلين ، Feb 1, 2008

عزیز دل. شما چرا همیشه در هر گزارش و مطلبی یک چیزی را فراموش می کنید؟ آدرس آن تارنمايشان را نمی خواهيد انتشار دهيد؟
-----------
زمانه: با سپاس از توجه شما، اضافه شد

-- طاها بذري ، Feb 1, 2008

باتشکر از خانم قاسمی با گزارشات خوبش.
هر چه ماهواره و تی وی و رادیو و نشریات بیشتر شود تولید اندیشه و علم هم افزون میگردد و این یعنی اینکه انسانیت در مسیر تکامل خویش درست گام بر داشه است.
به امید روزیکه در جامعه و کشور ما ایران هم، ماهواره ها و تلویزیونهای مستقل و نشریات و مجلات مستقل شکل بگیرند!به امید آنروز!
www.pejvak-kh.com
www.p-kh.blogfa.ir
http://nopejvake.persianblog.ir
زندگی همچو درختی است شاخدار
هم خواناست و هم ناخواناست
هم پيچدر پیچ است و هم صاف
هم راست است و هم کج
هم بسته است و هم رها
هم می ماند و هم در گذر
هم برگ دارد و هم خار
هم ريشه در گرداب و هم آب
زندگی زيباست و هم زشت
هم سطح است و هم زير
هم تلخ است و هم شيرين
بسته به آنست که تو
چه خواهی و چه بينی؟!
همه به نگاهیست که تو داری
سبز يا سفيد يا سياهي!؟

-- پژواک ، Feb 1, 2008

بازم به این جوون ها از این حضرات باصطلاح سیاسی کارکشته قدیمی ( بخوانید اما باور نکنید ) و مدیا کارهای به اصطلاح نو آور امروز ( این راه هم بخوانید اما باور نکنید) با بودجه کلان اختصاصی از این کارها بر نمیاد.
حضرات مبارزان پشت پی سی و شرکا، بلاخره یه تکونی به خودتون بدید دیگه. نترسید این کوه چربی آب نمیشه. اگرم بشه یک بارهم که شده از کد یمین نون بخورید.
راستی چرا صداتون یک و دو میشه

-- یه شورشی ، Feb 2, 2008

Guten Tag,
leider ein Abruf des NUmex schlug heute fehl!

Mit freundlichen Grüßen

Tofigh Nikou

-- tofigh nikou ، Feb 4, 2008

باز يک چيز تازه کشف کرديم و باز ريختيم روی سرشان بدون اينکه تحقيق بکنيم کی؟ چطور؟ چند مرده حلاج؟... اول کمی صبر بفرماييد و بعد از مدتی قضاوت کنيد.
نوشته بينندگان سايت از جمله:
"باتشکر از خانم ... با گزارشات خوبش.
هر چه ماهواره و تی وی و رادیو و نشریات بیشتر شود تولید اندیشه و علم هم افزون میگردد و این یعنی اینکه انسانیت در مسیر تکامل خویش درست گام بر داشته است"

راديو تلويزيونهای ايرانی در فرنگ همگی نشان دادند که تئوری داروين روال معکوس هم دارد.
ميمون / انسان / ميمون!!!
همينطوری الکی خوش باشيم
دممان گرم

-- doktorjan ، Feb 5, 2008

salam bar shoma
agar kasi bekhad ba in TV hamkari kone, ba ki bayad tamas begire?

-- بدون نام ، Feb 12, 2008

افتضاع من اون زن رو میکشم مادر مرده

-- هادی منصوری ، Feb 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)