تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با روجا بندری، یکی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کالیفرنیا:

«گفتند فعلاً دنبال عشا مومنی نیایید»

اردوان روزبه
[email protected]

Download it Here!

عشا مومنی، فعال کمپین یک میلیون امضا و دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشد ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا که دو ماه پیش برای دیدار با خانواده و برخی تحقیقات دانشجویی به ایران سفر کرده بود، در روز ۲۴ مهر‌ماه ازسوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده است.

این خبر روز یکشنبه پس از آن‌که دادگاه انقلاب اسلامی از خانواده‌ی عشا مومنی خواست که برای پیگیری سرنوشت فرزند خود دیگر به دادگاه مراجعه نکنند، انتشار یافت.

اتهام اولیه‌ی بازداشت خانم مومنی و توقیف اتومبیل وی، سبقت غیر مجاز اعلام شده است.

روجا بندری، یکی دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کالیفرنیا درباره چند‌ و‌ چون ماجرا با زمانه گفت ‌وگو کرده است.


عشا مؤمنی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا (عکس: صنم دولتشاهی)

عشا، به صورت داوطلبانه با کمپین ما کار می‌کرد اما دلیل حضور‌‌ش در ایران به خاطر تز دانشگاهش بود.

عشا قبل از این‌که به گروه ما بپیوندد به خاطر علاقه‌ی شخصی خود‌اش و به خاطر علاقه‌ای که به ایران داشت می‌خواست تحقیق دانشگاهی‌اش را به زنان ایرانی اختصاص بدهد. به‌طوراتفاقی پایان‌نامه‌اش مصادف شد با کمپین یک میلیون امضا.

به همین دلیل عشا تصمیم گرفت که تزش را با تعدادی از فعالین کمپ درمیان بگذارد. علاوه بر انجام تز پایان‌نامه، عشا برای دیدن مادر‌اش هم به ایران رفته بود.

با وجود آن‌که دلیل دستگیری‌اش اعلام نشده، اما فکر می‌کنیم به دلیل حضور‌ش در منزل چند تن از فعالان کمپین و گرفتن فیلمی کوتاه از زندگی آنان، دستگیر شده باشد.

عشا، به دلیل تخلف رانندگی در یکی از بزرگراها نگه داشته می‌شود اما دستگیر می‌شود و حکم جلب و بازرسی‌اش صادر می‌شود. با توجه به ارتباطی که با عشا مومنی داشتید، اطلاع دارید که قبلاً تهدید شده بود یا به او هشداری داده شده بود؟

خیر، اصلاً بحث این چیزها مطرح نشده بود. نه تهدیدی بود و نه مساله‌ای شک‌برانگیز. البته اطلاع ندارم که در این اواخر اتفاق خاصی روی داده بود یا خیر.

مخصوصاً ما که اصلاً انتظار شنیدن این خبر را نداشتیم و وقتی شنیدیم شوکه شدیم. چون عشا اصلاً سابقه‌ای نداشت که درصدد دستگیری‌اش باشند و از بنیانگذاران کمپین هم نبود که بگوییم حساسیتی روی او وجود دارد.


روجا بندری (عکس از عشا مومنی)

خانواده‌ی عشا از ۲۴ مهر ماه از دستگیری او مطلع بودند. چرا رسانه‌ها را از این موضوع مطلع نکردند؟

وقتی عشا دستگیر شد به‌طور محترمانه از خانواده‌اش خواسته شد تا با کسی در این مورد صحبت نکنند و گفتند که به زودی دخترتان آزاد می‌شود.

گفتند که وکیل نگیرید و اگر وکیل بگیرید و با دیگران صحبت کنید، آن‌وقت خدا می‌داند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

خب، این فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند و خانواده‌ها را ایزوله می‌کند. به خاطر همین همه‌ی ما فکر می‌کردیم که عشا تا شنبه یکشنبه آزاد خواهد شد، ولی متاسفانه آزاد نشد و پدر و مادر‌ش تصمیم گرفتند که این خبر پخش شود.

آخرین اخباری که از وضعیت عشا مومنی دارید چیست؟

پدر و مادرش به دادگاه انقلاب رفتند و هم‌چنین طبق بررسی‌ها مشخص شد که در زندان است‌ که مطمئن نیستم اوین باشد.

دادگاه انقلاب هم به خانواده‌ی عشا اعلام کرده است که فعلاً دنبال عشا نیایید و اگر خبری شد خودمان شما را مطلع می‌کنیم.

عشا در دومین روز دستگیری‌اش با منزل خود تماس گرفت و گفت که حالش خوب است. اما بعد از آن دیگر به او اجازه‌ی تماس با خانواده را نداده‌اند.


خبر مرتبط:
بازداشت یک فعال حقوق زنان در ایران

نظرهای خوانندگان

با سلام دوباره
منظور از «مادراش» در متن، مادر و مادربزرگ‌ عشا هستند يا اشتباه تايپي است؟
. . . . .
زمانه ـ اشتباه تایپی بود. اصلاح شد.
سپاس از توجه و تذکر شما.
. . .

-- حامد ، Oct 23, 2008

fekr nemikonam iran be cheshme khodesh dorei badtar az in ro dide bashe/nemishe hichi ro tasavor kard.sebghat gheire mojaz migiri hokme jalbeto mibini /omidvaram vase in dokhtare gole irani moshkeli pish nayad

-- shadi ، Oct 26, 2008

منظور از " دیدار با خانواده " كاملاً مشخص است ولي معني " و برخی تحقیقات دانشجویی " خيلي چيز ها مي تواند باشد .
مثلاً ...... خيلي چيز ها و از جمله جاسوسي ... بالاخره آگهي CIA براي استخدام جاسوس بايد از يه جا بيرو ن بزنه ديگه ، بايد يه نمودي داشته باشه .
يا شايد هم شانتاژ بر عليه وضعيت حقوق بشر در ايران مثل وضعيت حقوق بشر در چين يا كره شمالي ، سوريه و.... شامل كشورهاي مخالف سياستهاي آمريكا .
گزارش كريستين امانپور از يك زن ايراني كه امام حسين را بخاطر پيدا شدن پنج هزار تومان گم شده اش دوست دارد و او اين را علت عشق مردم ايران به امام حسين معرفي مي كند حتماً يك دسيسه عليه امان پور بوده نه!؟
حتماً نوقع شما اينست كه همه ما بايد بدانيم كه در آمريكا حقوق بشر اصلاً نقض نمي شود!
اگر اين نظر را فيلتر كنيد ناراحت نمي شوم چون قطعاً در ميان خوانندگان سايت شما وصله ناجوري است .
اين فعالان حقوق بشر زماني كه مردم افغانستان يا عراق زير بمب هاي تقويت شده با اورانيوم آمريكا خاكستر مي شوند كجايند . چرا تز و تحقيات دانشجوئي خود را روي آنها متمركز نميكنند.
حقوق بشر شامل حقوق زن و حقوق مرد از بدو خلقت تا آخريرن روز حيات بشريت همواره در حال نقض شدن بوده و خواهد ماند اما در هر جائي و بين هر ملتي به درجات مختلف و با شيوه هاي گوناگون .... و از جمله در ايران هم همچنين است و خواهد بود ..
اما شيوه انعكاس آن در رسانه هاي آمريكائي و اروپائي كه تحت سيطره يهوديان صهيونيست اسلام ستيز است بگونه اي كاملاً هدفمند و براي سوق دادن مردم به سمت بي خدائي و لائيك است و رسانه هاي مذكور اصلا برايشان رعايت منشور رسانه اي و حفظ اصالت اخبار و گزارشات مهم نيست ... پس بايد ديد خانم مؤمني چه گزارشي و يا چه فيلمي و از چه كساني گرفته و آيا واقعاً مجرميتي صورت نگرفته است ؟!
اگر يكي از دشمنان شما بيايد بگويد آقاي اردوان روزبه مثلاً فلان است و بهمان مردم بايد قبول كنند يا بايد حرف هاي دوستان او را هم شنيد .
.
.
ولي در هر صورت همين واكنش تند و پر كردن تمام رسانه هاي خبري دنيا از نام اين خانم توسط آمريكائي ها قدري انسان را به تأمل واميدارد.

-- مصطفي ، Oct 27, 2008

كاملا با نظر مصطفي موافقم. هر حكومتي حق دارد كه طبق قوانين خود وقتي به كسي مظنون ميشود وي را مورد بازخواست قرار دهد چطور است كه وقتي دانشجوي ايراني كه در كتابخانه اي در آمريكا به دليل نداشتن كارت دانشجويي با آن وضع فجيع توسط پليس آمريكا بازداشت مي شود صداي هيچ حامي حقوق بشري بلند نميشود!!!
چطور است بگوييم كه اين حاميان حقوق بشر يك چشمشان را بسته اند و يكي را باز گذاشته اند.
تكليف زنان و بچه هاي فلسطيني و غزه در اين تحريمهايي كه عليه انان هم اكنون به اجرا در آمده چيست؟ كدام سازمان حقوق بشري براي آنها صدايي بلند كرده است!
يك بام دو هوا كه نميشود. ما الان در دهكده جهاني هستيم همه از همه چيز باخبرند!

-- جعفر ، Oct 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات