تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وقتی وال‌ا‌ستریت موضوع اول انتخابات می‌شود

نیک‌آهنگ کوثر
[email protected]

با بالا گرفتن جنگ‌های تبلیغاتی رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه، ستادهای دو طرف در حال به توپ بستن جبهه مقابل برای جلب‌نظر و آرای رأی‌دهندگان آمریکایی هستند.

اما سقوط نسبی ارزش سهام در وا‌ل‌ا‌‌ستریت باعث شده بار اصلی تبلیغات متوجه مسایل اقتصادی باشد.البته کارشناسان و مشاوران دو طرف در حال مقصر جلوه دادن دیگری هستند.

Download it Here!

جمهوری‌خواهان معتقدند که اکثریت دموکرات کنگره نظارت لازم بر وال‌‌استریت را نداشته‌ و دموکرات‌ها هم آسان گرفتن دولت بر مؤسسات بزرگ و سیاست‌های اقتصادی بوش را عامل اصلی مشکل می‌دانند.

روز دوشنبه جان مک‌کین در یکی از سخنرانی‌هایش گفت با وجود اتفاق‌های اخیر، وضع ساختاری اقتصادی آمریکا خوب است.

این سخن با اعتراض شدید دموکرات‌ها روبه‌رو شد که می‌گفتند مک‌کین از اقتصاد چیزی سر در نمی‌آورد.

اوباما نیز در واکنشی سریع به سخنان مک‌کین گفت انگار مک‌کین متوجه نیست که بین خانه‌اش تا محل کارش در عرصه قدرت چه می‌گذرد و از همه چیز غافل است.

مک‌کین در سخنرانی بعدی‌اش که از روی متن می‌خواند، صحبت خود را تلویحاً اصلاح کرد.

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت با وجود ادعاهای مک‌کین که می‌گوید می‌خواهد نظارت بر وال‌‌استریت را بیشتر کند، به دلیل آن‌که تحت تأثیر مشاورانی از مؤسسات بزرگ اقتصادی است، سابقه‌ای در فشار آوردن به بازار بورس تا پیش از مبارزات انتخاباتی نداشته است.


با کم شدن تدریجی فاصله اوباما و مک‌کین، حجم حملات تبلیغاتی علیه مک‌کین بیشتر شده است (عکس: رویترز)

مک‌کین از کسانی است که پیش‌تر مثل بقیه جمهوری‌خواهان، خواهان کمتر شدن اثر تنظیم‌کنندگان بازار بوده است.

افرادی از مؤسسه بزرگ مالی مریل‌لینچ نیز چیزی در حدود ۳۰۰ هزار دلار به ستاد مک‌کین کمک کرده‌اند. مریل‌لینچ از مؤسسات بسیار بزرگ مالی وال‌‌استریت بود که بعد از بحران اخیر توسط بانک آمریکا خریداری شد.

با این همه، در همان وال‌‌استریت که رابطه‌ای دوستانه با جمهوری‌خواهان دارد، اوباما نزدیک به ۱۰ میلیون دلار از افراد شاغل در مؤسسات بازار بورس کمک دریافت کرده است که سه میلیون دلار بیشتر از مک‌کین است.

اما سابقه بیشتر مک‌کین در آسان‌گیری بر مؤسسات بزرگ مالی و سهامی، در وضعیت اخیر ممکن است چندان به نفع‌اش نباشد.

اوباما نیز البته به خاطر سابقه کمتر در سنا چندان دستی بر آتش ندارد؛ اما در ماه مارس سال گذشته، پیش از آغاز بحران اعتباری مسکن، خطر را گوشزد کرده بود.

نویسنده نیویورک‌تایمز معتقد است که نبودن مک‌کین و اوباما در کمیته بانک‌داری سنا شاید عامل سابقه محدود و نا‌معلوم آن‌ها در عرصه سیاسی باشد.

در سوی دیگر جنگ اقتصادی، جمهوری‌خواهان سعی می‌کنند با مطرح کردن اولویت‌های خود از جمله کاهش مالیات مردم، نظرها را جلب کنند.

این روزها سارا پیلین با اشاره به سوابق خود در کاهش مالیات شهروندان آلاسکا سعی کرده است اثرات معاون اولی‌اش بر مالیات مردم را نشان دهد. این مسأله می‌تواند در ایالت‌های مرکزی آمریکا اهمیت زیادی داشته باشد.


مک‌کین مثل بقیه جمهوری‌خواهان، خواهان کمتر شدن اثر تنظیم‌کنندگان بازار بوده است (عکس: رویترز)

با کم شدن تدریجی فاصله اوباما و مک‌کین در شماری از ایالت‌هایی که پیش از این دموکرات‌ها در آن‌ها پیش بودند، نگرانی‌های ستاد اوباما بیشتر و حجم حملات تبلیغاتی علیه مک‌کین بیشتر شده است.

به عنوان مثال، در ایالت مینه‌سوتا، آمار رأی‌دهندگان احتمالی به جان مک‌کین از روز بعد از پایان گردهمایی سنت‌پال - مینیاپولیس بیشتر و بیشتر شده به حدی که الان اوباما و مک‌کین در موقعیتی برابر هستند.

اوباما در پایان همایش دموکرات‌ها، اختلافی دو رقمی با جان مک‌کین در همین ایالت داشت.

ستاد اوباما در تلاش است ضعف خود را با تولید آگهی‌های تندتر جبران کند. در یکی از این آگهی‌ها، به بی‌سوادی اینترنتی جان مک‌کین اشاره می‌شود.

مک‌کین چند بار اعتراف کرده بود که بلد نیست با اینترنت کار کند و از ایمیل سر در نمی‌آورد. در این آگهی، به عدم پیشرفت مک‌کین در طی ۲۶ سالی که در واشنگتن است، اشاره می‌شود.

این در حالی است که باراک اوباما تقریباً معتاد به تکنولوژی است و همیشه ایمیل‌ها و خبرها را روی تلفن همراه هوشمند بلک‌بری‌اش چک می‌کند.

برتری اینترنتی دموکرات‌ها بر جمهوری‌خواهان در زمینه جذب کمک‌های مالی نیز مؤثر بوده و اوباما در ماه آگوست بیش از ۶۰ میلیون دلار جذب کرد.

ستاد اوباما با در دست داشتن یک فهرست چند میلیونی، ارتباط خود با حامیان خود را حفظ کرده و به طور مرتب خبرها و آگهی‌ها ستاد را برای ایشان می‌فرستد.


جان مک‌کین، سارا پیلین و باراک اوباما (عکس: اکونومیست)

شب دوشنبه سی‌ان‌ان با پوشش دادن بخشی از سخنرانی اخیر سارا پیلین، به تکرار ادعاهای مشکوک او در آلاسکا اشاره کرد.

فرماندار آلاسکا در اکثر سخنرانی‌های اخیرش ادعا می‌کند مخالف‌ پروژه‌های مختلفی بوده و از کنگره در‌خواست کرده است بودجه‌ای برایشان نفرستد.

اما با تحقیق گروه‌های مستقل و نیز رسانه‌ها معلوم شد که در مواردی ابتدا موافق‌شان بوده و بودجه‌ای هم گرفته است؛ اما به دلیل عدم هم‌خوانی با افکار عمومی، مجبور شده این طرح‌ها را متوقف کند.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که سارا پیلین فقط متن‌هایی را که به او داده می‌شود، تکرار می‌کند و می‌خواند؛ و چون این مطالب در جذب رأی‌دهندگان موثر بوده، اهمیت چندانی به واقعی یا دروغ بودن‌شان داده نمی‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تأثیر بحران وال‌‌استریت بر رقابت اوباما - مک‌کین
ماتیک بر لبان خوک و دروغ‌های انتخاباتی
پیلین: من با خدا ارتباط دارم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

bi tarafaneh nist nikahang.

-- بدون نام ، Sep 18, 2008

در اينكه جمهوري خواهان دروغ ميكويند شكي نيست اما ببينيم واقعا ديدكاههاي اقتصادي اين دو حزب در مقطع كنوني جيست ؟ اوباما معتقد است دولت بايد در امور اقتصادي دخالت كند تا تعادلي بين ثروتمندان و مردم ايجاد كند به همين دليل ماليات هدفمند بر شركتها را كه سودهاي نجومي مي برند در دستور كار خود دارند به همين دليل وضعيت كودكان بهداشت عمومي تحصيل رايكان و ... اقداماتي جهت كاهش فاصله ي طبقاتي را مورد نظر دارند در واقع بازار آزاد را تا حدي تحت كنترل مي كيرند . اما در عوض جمهوري حواهان و مك كين به مكتب شيكاكو اعتقاد دارند يعني برداشتن هر نوع كنترل دولت در اقتصاد . مكتب شيكاكو كه با تئوري هاي تاجر - ريكان در دهه ي 1980 مطرح شد در اوج خود با روي كار آمدن جرج بوس در سال 2000 تكميل شده است كه باعث افزايش نا امني در دنيا و فقر و بيكاري و در نهايت به بحراني رسيده است كه بقول كارشناسان ممكن است در هر صد سال يك بار صورت كيرد و به بحران قبل از 1920 كه به جنك جهاني اول منجر شد را همسان ميدانند مك كين مخالف كنترل بازار است اما از دولت ميخواهد رابطه ي كار و سرمايه نيز بايد بر اساس عرضه و تقاضا صورت كيرد در واقع دولت مك كين دولت سرمايه داراني هار است كه دست سرمايه داران را باز مي كذارد تا هر جه دلشان ميخواهد بكنند يعني در واقع دولت دخالت ميكند تا اين سرمايه داران دستشان باز باشد كه مردم را جباول كنند به همين دليل است كه در سال جاري اعلام ميشود كه مردم بيش از سي كشور در خطر كرسنكي بوده و شورشهاي خياباني در حال افزايش است بس به نظر جمهوريحواهان دولت فقط بايد از سرمايه داران براي سركوب و جباول مردم حمايت كنند و همين خانم سارا هم از افتخاراتش همين اقدامات ضد انساني اش است كه در تبليغات توصعه ي اقتصادي را مطرح ميكند و هر انسان كودني هم ميداند كه اكر به حتي كاركر خانه اتان مزدش را ندهيد و مردم كار كنند و مزد نكيرند اقتصاد شكوفا ميشود بس مي بينيم ادعاهاي دفاع از دموكراسي و حقوق ملتها فريبي بيش نيست تا جباول مردم را قانوني كنند . البته هر دو حزب راهكار دقيقي براي خروج از بحران ندارند زيرا متوجه نيستند كه اين بحران از ذات نظام سرمايه است كه برخواسته و تا زماني كه اين روابط بين كار مزدي و سرمايه وجود دارد اين بحرانها حادتر و حادتر خواهد شد . ديكر دنيا مانند قبل از دهه 1970 نيست كه سرمايه ميتوانست بحرانهايش را در توصعه به كشورهاي عقب مانده و بازارهاي جديد جبران كند الان فقط دو راه حل وجود دارد يكي حذف رقبا يعني كرفتن بازارهاي اقتصادي ديكر كشورها يعني در واقع حذف يكي و يا جند تا از كشورهاي كروه 8 از اين رقابتها تا بتوانند ديكر كشورها وارد اين بازار جديد شوند و هزينه ي بحران را به دوش اين كشورها بيندازند راه حل دوم بائين آوردن قدرت خريد اهالي كشور هاي خودي ست كه از سال 1980 در دستور كار قرار كرفت و بحران را حادتر كرده است لذا نياز است كه دولت نقش سركوبش را ايفا كند تا اين طرح موفق شود اما راه حل سومي هم وجود دارد كه جنبش كرسنكان و استثمار شوندكان در حال بي كيري آن هستند كه تار و بود سرمايه داري را در هم خواهد بيجيد .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)