تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی تاجرنیا، سخنگوی شورای هماهنگی ائتلاف اصلاح‌طلبان:

«قرائت آرای صندوق‌ها، واقعی نیست»

حسین علوی

‌پس از شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات، که براساس آن در تهران، سی نفر اول حائز اکثریت آرای متعلق به جریان‌های اصول‌گرا هستند، جریان‌های موسوم به اصلاح‌طلب نسبت به احتمال تخلفات گسترده در شمارش آرا و اعلام نتایج آن، اظهار نگرانی و اعتراض کرده‌اند. در این زمینه گفتگویی داشتم با علی تاجرنیا، سخنگوی شورای هماهنگی ائتلاف اصلاح‌طلبان و ابتدا از او پرسیدم که ارزیابی مستقل ائتلاف از تعداد آرا و وضعیت صندوق‌های رأی، بیانگر چه تفاوت‌هایی می‌تواند باشد؟

Download it Here!

ببینید ما اطلاعاتی داریم که افراد‌، حداقل ۱۲ تا ۱۵ نفر آنها جزو ۳۰ نفر اول بودند. اگرچه یک یا چند صندوق رای به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده تمامی بحث انتخابات باشد؛ اما در تهران تقریباً نشان داده شده که یک صندوق، نمونه‌ای از کل آرا می‌تواند باشد.

حالا با این نگاه که یک سری مناطق به لحاظ جغرافیایی در تهران بیشتر متعلق به اصول‌گرایان است و یک سری مناطق هم متعلق به اصلاح‌طلبان است. اما به طور متوسط، آرا اختلاف فاحشی با همدیگر ندارد. بنابراین آنچه در وزارت کشور اعلام شده، با آنچه توسط نمایندگان ما در حوزه‌های رای وجود داشته، کاملاً با هم تناقض دارد. خصوصاً اینکه ابتدا وزیر کشور اعلام کرده بودند که ما ۴۸ ساعت بعد، نتایج آرا را اعلام می‌کنیم، اما به مجردی که جلساتی بوده، یا برنامه‌هایی شکل گرفته، یک دفعه دیدیم در اواخر شب که ۶۰۰ هزار رای قرائت شده و جمع‌بندی شده است.

در حالیکه در تهران معمولاً این نوع اطلاع‌رسانی به صورت ساعت به ساعت انجام می‌شود و علی‌الاصول باید وزارت کشور قبل از این ۶۰۰ هزار‌تا، یکی دوبار آمار می‌داد. اما احساس من این است که این شمارش آرا و این قرائت آرا، قرائت واقعی نیست و عمدتاً بر مبنای خواست مسوولین ستاد انتخابات وزارت کشور است که می‌خواستند جریان انتخابات را به این سمت و سو هدایت کنند. ما نمونه‌ای از این را هم در انتخابات دوره گذشته شوراها دیدیم، در این دوره هم دیدیم.


علی تاجرنیا

جواب تحلیلی هم عرض کنم که در مجلس ششم که کاملاً بطور یکدست مردم آمدند و به ائتلاف اصلاح‌طلبان و جبهه مشارکت رای دادند، بازهم در بین ۳۰ نفر، یکی دو نفر از جریان اصول‌گرا درواقع یا خارج از آن لیست، در شمارش آرا وجود داشت. اما در این انتخابات که نشان می‌دهد که انتخاب کاملاً یکدست به سمت اصول‌گرایان نبوده، ما شاهد هستیم که در ۳۰ نفر اول، هیچکدام از اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرند. درحالیکه امثال آقای مجید انصاری یا آقای دعایی که در شش دوره مجلس بوده‌اند، معمولاً جزو چهره‌های شاخصی هستند که علی‌القاعده در ادوار مختلف، اینها کسانی بوده‌اند که به مجلس راه پیدا می‌کردند.

بنابراین از نظر ما این نوع اعلام رای مخدوش است و بیشتر سازمان‌یافته و طراحی شده است، تا اینکه آرای واقعی مردم از صندوق‌های رای باشد.

یک نکته دیگری که مورد اختلاف است در ارزیابی‌ها، تعداد کل شرکت‌کنندگان در انتخابات است. وزارت کشور اعلام شرکت بیش از ۶۰ درصد را کرده است. آیا ائتلاف اصلاح‌طلبان در این زمینه ارزیابی مستقلی دارند؟
ما متاسفانه مشکلی که داریم این است که در ادوار گذشته، انتخابات به گونه‌ای بود که اگر هیات‌های اجرایی هم در دست اصلاح‌طلبان بود، هیات‌های نظارت به طور سنتی در دست شورای نگهبان بود. بنابراین هر دو جریان از میزان آرا و نحوه شمارش آرا اطلاع کامل داشتند.


اما در این دوره متاسفانه، ما نه تنها در سیستم اجرایی و نظارت دخالتی نداریم، بلکه نمایندگان کاندیداهای ما هم نتوانستند در حوزه‌ها حضور پیدا کنند. بنابراین ما درواقع عملاً اطلاعی از میزان شرکت‌کنندگان نداریم. اما یک بحث بسیار مهم این است که در تهران به عنوان نمونه که بنده نسبت به انتخابات آن اشراف دارم؛ در این دوره با توجه به اینکه افراد با‌یستی علاوه بر نوشتن اسامی کاندیداها، کدهای آنها را هم در برگه‌های رای وارد می‌کردند؛ تقریبا هر مرحله اخذ رای در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته، بیش از دو تا دو و نیم برابر طول می‌کشیده از نظر مدت زمان. و چون میزان ازدحام جمعیت و شلوغی مردم در شعبه‌های اخذ رای تفاوت چشمگیری با مجلس هفتم حتی که پایین‌ترین مشارکت را ما داشتیم، نداشته؛ علی‌الاصول عرض می‌کنم که این آماری که اعلام شده نمی‌تواند واقعی و درست باشد.

به جهت اینکه بایستی حوزه‌ها و شعب اخذ رای از نظر تراکم جمعیتی و حضور در صندوق‌ها، یک ازدحام دوبرابر داشته باشد تا بتواند همان میزان آرا را نسبت به سال گذشته داشته باشد. درحالیکه درصندوق‌هایی که ناظرین ما حضور داشتند برای شمارش آرا و ما آمار مقایسه آنها را با ادوار مختلف داشتیم، نه تنها تفاوت چشمگیری وجود ندارد، بلکه در بعضی از شعب اخذ رای هم این تعداد نسبت به دوره گذشته کمتر است. بنابراین من فکر می‌کنم یا تعداد واجدین شرایط و یا اطلاعاتی که اینها آمار را نسبت به آن می‌سنجند، به نوعی به نظر من اشکال دارد و به این جهت است که ما درصدهای متفاوتی را خواهیم داشت. والا از نظر تعداد رای‌دهنگان، بنده با توجه به مجموع اطلاعات و تجاربی که دارم، تصور نمی‌کنم که در واقع یک چنین افزایشی را نسبت به دوره قبلی مجلس ما شاهد باشیم.

نظرهای خوانندگان

آقاي خاتمي اصلا ح طلبان فر صت سوز شما نه تنها از فر صتهايتان براي به دست آوردن آزادي استفاده نكرديد بلكه بر شدت اسارت ايرانيان افزوديد اشتباهات شما نا بخشودني ست ! خيلي از آزاد انديشان ايراني در دور اول رياست جمهوري به شما اميد بسته بودند اما اگر اعتماد دوباره اي به شما در دور دوم و مجلس ششم شد اميد به از هم گسيختگي نظام استبدادي بودنه چيز ديگر !

-- فر ها د ، Mar 20, 2008 در ساعت 08:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)