تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تظاهرات در پاریس، در حمایت از زندانیان کرد ایرانی

ایرج ادیب‌زاده

دیروز بعدازظهر در پاریس و در مقابل خانه‌ی رادیو، مرکز رادیوهای دولتی فرانسه، تظاهراتی برپا شده در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و دفاع از زندانیان کرد که اکثراً مدافعان حقوق بشر هستند و نزدیک به دو هفته هست که در زندان‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

از یکی از حاضران در این تظاهرات اعتراضی، آقای یوسف اردلان، درباره‌ی برپاکنندگان این تظاهرات و هدف آن می‌پرسم:

Download it Here!

ما یک انجمن حقوق بشری در پاریس به نام جمعیت کردهای مقیم فرانسه، هستیم. کار ما کار حقوق بشری و تبلیغاتی لازم در این زمینه است.

بیشتر از دو هفته پیش اطلاع پیدا کردیم که عده‌ای از زندانیان کرد در ایران می‌خواهند دست به اعتصاب غذا بزنند.


تصایری از تجمع در مقابل خانه رادیوی پاریس/ عکس‌ها از زمانه

دلیل اصلی‌شان که از طریق خانواده‌هایشان به ما رسیده بود، این بود به‌طور غریب و چشم‌گیری، میزان محکومیت‌ها و فشاری که روی زندانیان سیاسی آمده در کردستان خیلی بالاست که اول اسم عده‌ای را داده بودند و بعد به ۵۴ نفر در زندان‌های مختلف شهرهای ایران‌ رسید.

از طریق خانواده‌ها و با پیشنهاد خود زندانیان تصمیم گرفته بودند که یک اعتصاب غذایی را شروع کنند که با قتل عام زندانیان سیاسی و قتل عام غلاطان و قارنه در حمله‌ی جمهوری اسلامی به کردستان مصادف می‌شد.

این‌ها تصمیم به اعتصاب غذا گرفتند و شش مورد تقاضای حقوق بشری در زندان داشتند که به ترتیب اعلام کرده بودند. این خواسته را به این عنوان اعلام کردند که بتوانند این به افکار عمومی بازتاب بدهند.

شما امروز در این‌جا جمع شدید که توجه افکار عمومی جهان را جلب کنید؟

اگر بتوانیم انعکاس دهیم و کوچک‌ترین حرکتی را که بتوانیم، انجام می‌دهیم.


خودتان را معرفی کنید.

ده سال است که ساکن پاریس هستم و مثل اکثر کسانی که در این‌جا حضور دارند، به دلیل عدم امکان زندگی در کردستان ایران مجبور شدیم به این‌جا بیاییم تا لااقل بتوانیم از ابتدایی‌ترین آزادی‌هایی استفاده کنیم که متاسفانه در کشور خودمان از آن محروم هستیم.

از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی کرد، مدافعان حقوق بشر که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، خبری دارید؟

سه نفر از آن‌ها در حالت جسمی بسیار بدی به سر می‌برند، این‌ها را به زندان انفرادی انتقال دادند.


یک روزنامه‌نگار حکم سه سال زندان را داشت و بعد از یک‌سال او را آزاد کردند ولی او را دوباره امروز به دادگاه بردند و به خاطر چیزهایی که وجود خارجی ندارد، محاکمه کردند.

فکر می‌کنید با این کار بتوانید توجه افکار عمومی را به زندانیان جلب کرد؟

صد در صد تاثیر دارد. به هر حال این یک تجدید عهدی است با کسانی که از حداقل آزادی بی‌بهره هستند. وقتی آن‌ها در آن شرایط بسیار سختی هستند این حداقل کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

آقای یاشار محتشم، شما از فعالان حقوق بشر هستید و خودتان سازمانی دارید به اسم جوانان آزاد ایران. امروز هم شما همراه این سازمان‌های کرد جمع شدید.

در واقع حمایت بچه‌ها در این‌جا حمایتی است از کاری که در ایران اتفاق می‌افتد. ۵۴ زندانی کرد در اعتصاب غذا هستند و ما در حمایت از آن‌ها در این‌جا هستیم. محل تظاهرات به‌طور سمبلیک در مقابل دفتر رادیو فرانسه است که مکان مجموعه‌ای از رادیوهای دولتی فرانسه است و ضمنا‌ً نمایندگان برگزار کنندگان هم در بالا در حال صحبت با مسوولان رادیو هستند.


شما برای چه آمده‌اید؟

آمدیم تا از روزنامه‌نگاران زندانی در حال اعتصاب غذا، پشتیبانی کوچکی بکنیم.

به هر صورت هم‌وطن ما هستند و با سیاست‌های جمهوری اسلامی مخالفند. مخصوصاً این‌که یک روزنامه‌نگار حق ابراز عقیده‌اش را نداشته باشد، خیلی جای تاسف و جای نگرانی است.

ما آمدیم که اگر می‌شود یک حرکت کوچکی کنیم، شاید صدای ما به گوش مردم دنیا برسد که بشود حرکتی کرد و آن‌ها را از این وضعیت نجات داد.

می‌بینم که فرزندان خردسال خود را هم آورده‌اید.

درست است که بچه‌های من متولد و بزرگ شده‌ی این‌جا هستند و هیچ‌وقت هم به ایران سفر نکرده‌اند، ولی باید بدانند که به کجا تعلق دارند و در سرزمینی که پدر و مادرشان به دنیا آمدند، چه حقایقی هست و چه مسایلی می‌گذرد و بعد بدانند و این مسایل را بشناسند.

تنها راهی هم که می‌دانم این است که این‌ها بیایند و به هر صورت ببینند. دختر کوچک من الان از من می‌پرسد که برای چه به این‌جا آمدیم. من یک اشاره کوچکی به او کردم، ولی برایش جا نیفتاد. حالا می‌خواهم شعارها را به او بدهم تا بخواند و بفهمد.


من می‌بینم که شما با مادرتان به این‌جا آمدید و به تظاهرکنندگان این‌جا پیوستید و به نوعی با آن‌ها همدردی می‌کنید. مادر شما گفتند که به شما توضیحاتی هم دادند. خود شما می‌دانید که برای چه به این‌جا آمدید؟

من به این‌جا آمدم چون فهمیدم که از ۲۵ اوت (زندانیان سیاسی) اعتصاب غذا کردند.

شما چند سالتان است و کلاس چندم هستید؟

من ۱۲ سالم هست و دوم راهنمایی هستم.

در خانواده‌تان هم این مسایل اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود؟

بله.

آقای رستگار، شما عضو انجمن دفاع از زندانیان سیاسی هستید. امروز حتماً حضورتان در این تظاهرات سازمان‌های کرد برای پشتیبانی از زندانیان سیاسی به‌خصوص زندانیان کرد که در زندان‌های جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا زده‌اند، است.

بله، صد در صد. کردها همیشه مورد ظلم و ستم جمهوری اسلامی قرار داشتند و اگر خاطرتان باشد اولین گروه‌های کرد که توسط خلخالی اعدام شدند، سرآغاز یک حمله عمومی به تمام آزادی‌های مردم دموکراتیک ما بود.

به همین دلیل است که ما از کردها دفاع می‌کنیم. آن‌ها برادران ما هستند و ما باید از آن‌ها دفاع کنیم. این خیلی طبیعی است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)