تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه دارد

فرنگیس محبی
[email protected]

Download it Here!

در تهران بحث و رایزنی درباره‌ی انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال، همچنان ادامه دارد. هفته‌ی گذشته پس از آنکه روشن شد مقامات فوتبال ایران با خاویر کلمنته، مربی اسپانیایی به توافق نرسیده‌اند، علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال ایران گفت که کمیته‌ی فنی فدراسیون با چند مربی ایرانی وارد گفت‌وگو شده و مشغول مطالعه‌ی برنامه‌های پیشنهادی آنان است تا بهترین فرد از میان آنها را به عنوان سرمربی تیم ملی، معرفی کند.

در میان این مربیان اسامی امیر قلعه نوعی، محمد مایلی کهن و بیژن ذوالفقارنسب از مربیان سابق تیم ملی، افشین قطبی، مربی پرسپولیس و علی دایی، مربی باشگاه سایپا به چشم می‌خورد.

اوایل همین هفته بعضی رسانه‌های خبری از قول کمیته‌ی فنی فدراسیون فوتبال اعلام کردند که این کمیته، افشین قطبی را به عنوان بهترین گزینه موجود به هیات رییسه فدراسیون معرفی کرده است. اما آقای کفاشیان اعلام کرد که مطالعه در این مورد همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر در تهران گفته می‌شود که احتمال مربی‌گری کلمنته هنوز کاملا منتفی نشده است و گفت‌وگوها با او همچنان ادامه دارد. دلیل به توافق نرسیدن این مربی اسپانیایی با فدراسیون فوتبال ایران، بی‌علاقگی او به زندگی در تهران ذکر شده بود و گفته می‌شد، فدراسیون با اینکه کلمنته، تنها در زمان مسابقات تیم ملی به تهران بیاید، موافق نیست.

در همین حال بعضی کارشناسان و ناظران ورزشی گفتند که او با اصل زندگی در ایران مخالفتی نداشته، اما خواستار آن بوده که در آن صورت، مبلغ قرارداد تغییر کند. و حقوق سالیانه او بیشتر شود که مورد موافقت مسئولان سازمان تربیت بدنی ایران قرار نگرفته است. در این میان وضع تیم ملی ایران همچنان نامشخص است و درحالی که فوتبال ایران مسابقات بسیار مهم انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را در پیش دارد؛ مشخص نیست که چه کسانی مسئول آمادگی تیم ملی هستند.

در اولین مسابقه‌ی انتخابی جام جهانی، تیم ملی فوتبال ایران بدون سرپرست ثابت در مقابل تیم ملی سوریه در تهران با نتیجه‌ی مساوی بدون گل، متوقف شد. برای بررسی وضع موجود با علی فتح‌الله‌زاده، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و مدیر عامل باشگاه استقلال، گفت‌وگو کردم و از او پرسیدم:


علی فتح‌الله‌زاده، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و مدیر عامل باشگاه استقلال

آیا فدراسیون فوتبال، هنوز سعی در بازگرداندن کلمنته را دارد؟
ما یک بحثی را با آقای کلمنته داشتیم که اقامت ایشان در ایران باشد. آقای کلمنته هم در بند 10 آن قرادادمان، اشاره کرده که ایشان وقتی می‌خواهند از ایران خارج بشوند، بدون اجازه‌ی رییس فدراسیون، نمی‌توانند. این بند، به خودی خود نشان می‌دهد که ایشان در ایران اقامت می‌کند. نمی‌دانم چرا دوستان آقای کلمنته یک مقدار این را پیچاندند که مثلا این می‌رود، برمی‌گردد، می‌آید.

در ایران هم یک مقدار فدراسیون تحت فشار بود و بالاخره می‌بایست زود تکلیف آن مشخص بشود، چون در هفتم فروردین هم تیم ملی با کویت مسابقه دارد، با سوریه هم مساوی کردیم، به هر حال انتظار دارند که سریع وضعیت فدراسیون مشخص شود. من حیث مجموع فکر کنم اگر امروز یا دیروز توانسته باشند واسطه‌ها، ارتباط برقرار کنند، مشکلی ما نخواهیم داشت. ولی در غیر اینصورت باید یک گزینه‌ی داخلی را ما منصوب بکنیم که کارهای فدراسیون زمین نماند.

آیا این درست است که آقای کلمنته برای امضای قرارداد اقامت دائم در ایران، مبلغ بیشتری را خواسته بودند تا آن قراردادی که خودشان در نظر داشتند که فقط قبل از بازی‌ها در ایران باشند که در ضمن آن هم یک قرارداد رایج و مطابق قوانین فیفا هم هست؟
نه. نه. اصلا آقای کلمنته از ابتدا به قضیه مادی نگاه نکردند. واقعا ایشان مردانه با ما برخورد کرد. پولی هم که خواست کاملا یک پول منصفانه‌ای بود. مشکلی در این زمینه نبود. ما مشکل مالی با آقای کلمنته نداشتیم. مشکل بزرگ ایشان که آن را هم می‌شد درست کرد؛ یعنی کار سختی نبود همان موضوع اقامت بود. من فکر می‌کنم این وسط یک عده‌ای به نظر می‌رسد شیطنت کردند.

منظور چه کسانی هستند؟
از افرادی که رابط بودند و بین ما و ایشان واسطه بودند؛ من فکر می‌کنم حرف‌ها آن‌طور که باید به طرفین نمی‌رسید.

آخرین باری که فدراسیون با ایشان تماس داشته کی بوده که هنوز منتظر پاسخ ایشان هستید؟
یک زمانی را آقای کفاشیان تعیین کرده بود، فکر می‌کنم دوشنبه گذشته بود، باید جواب می‌دادند که چون جواب را به سفیر ما در اسپانیا ندادند، گفته بودند که من این دو بندی را که شما گفتید، نمی‌پذیرم. یعنی به این شکل می‌شود اینطور تلقی کرد که ایشان با قرارداد موافقت نکرده‌اند.


خاویر کلمنته

آیا فدراسیون فوتبال ایران دیگر هیچ امیدی برای سرمربی‌گری آقای کلمنته برای تیم ملی فوتبال ایران، ندارد؟
تقریبا می‌شود گفت که همین‌طورست. ولی بنده و دوستان‌مان داریم تلاش می‌کنیم که اگر بشود، واقعا این کار انجام بشود. چون واقعا آقای کلمنته یک مربی طراز اول است و می‌تواند برای فوتبال ما مثمرثمر باشد.

اگر بالاخره آقای کلمنته سرمربی تیم ملی ایران نشوند، از مربیان داخلی چه کسانی را در نظر دارید؟
الان گزینه‌هایی مثل آقای قطبی، آقای مایلی کهن، آقای امیر قلعه نوعی مورد نظر فدراسیون هستند که یکی از این سه نفر به احتمال 90 درصد اگر آقای کلمنته نیایند، مربی می‌شود.

آقای مایلی کهن و آقای قلعه نوعی عملکرد چندان خوبی درمدت سرمربی‌گری خود در تیم ملی نداشتند؛ چه نکاتی را فدراسیون در نظر می‌گیرد برای انتخاب یک سرمربی.
یک پارامترهایی هست برای اندازه‌گیری کارنامه‌ی مربیان و نمره می‌دهد. کمیته فنی فدراسیون فوتبال، از بین مربیانی که در ایران بودند به این سه گزینه نزدیک شد.

آیا علی دایی را هم فدراسیون در نظر داشت؟
من به شخصه اعتقاد داشتم که باید از آقای علی دایی هم برنامه می‌گرفتیم. چون آقای علی دایی هم از جمله مربیانی است که بالاخره صاحب کارنامه است و دو سال است که در لیگ برتر ایران، مربی‌گری می‌کند، سابقه‌ی بازی در تیم‌های مطرح اروپا از جمله بایرن مونیخ را دارد.

اعتقاد من این بود که از ایشان هم برنامه بگیریم. حالا احتمالا شاید به ایشان گفتند و ایشان برنامه نداده و یا مسائل دیگری بوده، دیگر من اطلاعی ندارم. ولی به شخصه دوست داشتم که از آقای دایی هم برنامه بخواهیم.


گفته شده چون علی دایی دارای یک خصوصیاتی است که اختیار تام می‌خواهد در صورت سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران، این خصوصیات مورد پسند فدراسیون فوتبال نیست.
وقتی فدراسیون فوتبال یک مربی را در سطح طراز اول دنیا مثل آقای کلمنته اختیار می‌دهد، او که بیشتر از علی دایی اختیار می‌خواهد، اگر قرار باشد فدراسیون اختیار ندهد به او هم نمی‌دهد دیگر. پس بنابراین اختیار می‌دهد که اینها می‌آیند در سمت مربی‌گری. نه فدراسیون فوتبال وقتی یک سرمربی را انتخاب می‌کند، قطعا اختیار تام به او می‌دهد و هیچ دخالتی در امور فنی نمی‌کند.

عده‌ای هم معتقدند که به جای کلمنته، بهتر است یک مربی مثل بیژن ذوالفقارنسب که دارای دکترای فوتبال و ورزش است تا بازی‌های جام‌جهانی جایگزین بشود و فکر می‌کنند این برای وجهه‌ی ایران در فوتبال بین‌المللی خوب است.
ببینید، آقای بیژن ذوالفقارنسب هم جزو گزینه‌های ما بود که ایشان هم بیایند و در آن گزینه، حضور پیدا کنند ولی شما می‌دانید که اینطور نیست که هرکس که دکترا داشته باشد حتما مربی خوبی هم هست. مثلا آقای برتی فوگتس یا بکن بائر دکترا دارند.

شما می‌بینید خیلی از مربی‌های سرشناس دنیا مثلا آقای دشامپ دکترا ندارند. اینها آدم‌هایی هستند که الزاما دکترا ندارند، ولی در کارشان دکتر هستند. یعنی تجربی آمدند و کار یاد گرفتند، علم هم دارند. افزون بر این، آقای ذوالفقارنسب که دکترای تربیت بدنی دارند هم جزو گزینه‌های ما بود. ولی به لحاظ فاکتورهای دیگر که در نظر گرفتند، نمره‌شان به آن حد نصاب، نفر اول نبودند.

فکر می‌کنید تا کی فدراسیون فوتبال نام سرمربی جدید تیم ملی فوتبال را اعلام بکند؟
من فکر می‌کنم تا شنبه آینده، همه چیز تمام شده باشد و مربی ایرانی یا خارجی معرفی خواهد شد.

تا چه حد تمایل دارید که آقای کلمنته برگردد؟
من خیلی دلم می‌خواهد که آقای کلمنته باشد. نظر شخصی من این است که ایشان بهترین گزینه است و می‌تواند فوتبال ما را ارتقاء بدهد.


Farangis Mohebbi
Interview, Ali Fatollahzadeh

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)